جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است


جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است

جذب و تربیت کودکان و نوجوانان به عنوان کاری زیربنایی، محور فعالیت های کانون فرهنگی هنری مسجد انصار الحجه(عج) دهستان شمیل در شرق بندرعباس است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از بندرعباس، 15 مهرماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر در تقویم رسمی کشورمان به ثبت رسیده است و همه ساله در این روز برنامه های مختلفی برای تجلیل از روستائیان و عشایر و خدمات ارزنده آنها به کشور اجرا می شود.

روستا به جایی اطلاق می شود که با همت بلند و با دستان پرتلاش زنان و مردان، کشاورزان و دامداران و باغداران و کارگران روستایی زندگی و امید برای ساختن آینده بهتر در آن زنده مانده است و استمرار دارد به طوری که زندگی آنها زندگی کشور می باشد و امید کشور امید آنها است.

روز ملی روستا روز تحکیم اعتقاد و تعمیق باور به نقش آفرینی جغرافیا و سکونتگاه انسان های شریف، بزرگوار و ارجمندی است که در دورافتاده ترین نقطه کشور طبیعت خشن را تسلیم اراده راسخشان کرده اند تا ثابت کنند که اینجا هم زندگی در جریان است. خاستگاه فرهنگ و تمدن و مفاخر و مشاهیر ایران زمین است و کارگاهی مولد با سالم ترین تولیدات و مبداء چرخه اقتصاد مولد کشور است.

توسعه روستاها باید همه همه جانبه نگر و متوازن باشد و ضرورت دارد که در کنار پروژه های عمرانی به مباحث فرهنگی نیز توجه ویژه ای شود و قریب به ربع قرن است که شورای عالی انقلاب فرهنگی با مصوبه شماره 302 شورای عالی انقلاب فرهنگی به این دغدغه مهم پاسخ داده شده است.

شکل گیری کانون های فرهنگی و هنری در جوار مساجد در مناطق مختلف به ویژه روستاها زیر نظر امام جماعت به عنوان کارشناس مجرب دینی و بهره گیری از جوانان متعهد و دغدغه مند امور فرهنگی دینی اتفاق مبارکی در راستای توسعه فرهنگی جوامع روستایی است.

کانون فرهنگی هنری « انصارالحجه » دهستان شمیل در شرق بندرعباس یکی از کانون های مسجدی فعال است که در سال 90 با مجوز ستاد هماهنگی کانون های مساجد این استان فعالیت خود را آغاز کرد، رویکرد این کانون از همان ابتدای تاسیس جذب کودکان به فعالیت های فرهنگی مسجد و تربیت دینی کودکان بوده است.

جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است

فعالیت های متنوع فرهنگی و هنری این کانون موجب شده تا به عنوان الگو در زمینه جذب کودکان و اجرای برنامه های متنوع و مستمر در سطح روستاهای شهرستان بندرعباس شناخته شود.

« داود تنی پور »، مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) دهستان شمیل در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان گفت: کانون انصارالحجه(عج) از سال 90 شروع بکار کرد و محور فعالیت آن نیز مباحث مرتبط با تربیت دینی کودک و نوجوان بوده است.

وی از طرح شنبه های با کتاب ویژه کودک و نوجوان به عنوان یکی از برنامه های شاخص کانون یاد کرد و افزود: کودکان و نوجوانان محله روزهای شنبه هر هفته در قالب این طرح در کتابخانه مسجد دور هم جمع می شوند و هر کدام کتاب مورد علاقه خود را انتخاب و مطالعه می کند که در پایان چند نفر از بچه ها به صورت گزینشی انتخاب و راجع به کتابی که مطالعه کرده اند توضیح می دهند.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) اضافه کرد: پایان هر ماه نیز مسابقه کتابخوانی برگزار می شود و به برگزیدگان هدایای نفیسی اهدا می گردد.

جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است

وی از جشنواره نقاشی کودک و نوجوان به عنوان یکی دیگر از طرح های کانون نام برد و عنوان کرد: هفتمین دوره این طرح، آذر ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

تنی پور افزود: کودکان و نوجوانان شرکت کننده در این جشنواره روی پارچه ای به طول 150 متر پیرامون موضوعات روز روستا و جامعه ازجمله کتاب، آب، و ... نقاشی می کشند.

وی برگزاری پنج دوره جشنواره پرواز بادبادک ها به مناسبت سالروز میلاد امام هشتم را از دیگر برنامه های کانون برشمرد و گفت: این جشنواره که هرساله مورد استقبال کودکان و خانواده ها قرار می گیرد، تیر ماه امسال در مرکز دهستان شمیل برگزار می شود.

این فعال فرهنگی و اجتماعی تشکیل گروه های سرود و تئاتر را از دیگر اقدامات ذکر کرد و افزود: از سه سال پیش به صورت تخصصی در این در رشته وارد شدیم و تا کنون گروه سرود در 7 جشنواره استانی شرکت کرده است که ماحصل آن کسب یک مقام اولی در جشنواره سرود کانون های مساجد روستایی استان هرمزگان، یک مقام سومی در جشنواره استانی سرود کانون ها، دو مقام سومی در جشنواره سرود اطاعت و ولایت روستای نصیرایی میناب، یک مقام تکخوان برتر در جشنواره اطاعت و ولایت و یک مقام برتر تکخوان در جشنواره استانی سرود است.

جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است

وی از اجرای تئاتر خیابانی توسط کودکان و نوجوانان عضو کانون به عنوان یکی دیگر از فعالیت های شاخص یاد کرد و گفت: نمایش های آیینی مذهبی در مناسبت های مختلف در سطح دهستان شمیل اجرا می شود.

تنی پور برگزاری دو دوره جشنواره استانی هنرهای تجسمی را بخش دیگری از اقدامات کانون انصارالحجه(کانون تخصصی هنرهای تجسمی هرمزگان) برشمرد و افزود: آخرین جشنواره سال گذشته با استقبال کانون ها در مرکز دهستان شمیل برگزار شد.

وی ادامه داد: جشنواره و نمایشگاه توانمندی های کانون در طرح اوقات فراغت تابستان امسال در مسجد انصارالحجه(عج) برگزار شد و سعادتی معاون فرهنگی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از آن بازدید کرد.

مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) به تشریح برنامه های طرح اوقات فراغت کانون پرداخت و بیان کرد: بیش از 260 نفر در برنامه های این طرح که در رشته های روخوانی، روانخوانی، نقاشی، طراحی، سرود و صنایع دستی(نمد بافی)، مهارت آموزی(خیاطی) شرکت کردند.

تنی پور با بیان اینکه برگزاری یادواره شهدا در روستاهای مختلف دهستان شمیل بر عهده کانون فرهنگی هنری انصارالحجه(عج) است، افزود: امسال برای چندمین سال متوالی در همایش بزرگداشت روز جهانی مسجد، از کانون انصارالحجه(عج) به عنوان کانون برتر استان هرمزگان تجلیل شد.

جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است

وی از برگزاری اردوهای درون استانی به عنوان یکی دیگر از برنامه های کانون نام برد و تصریح کرد: به دلیل مشکلات مالی و نداشتن اسپانسر، علی رغم درخواست های مکرر اعضا، تاکنون موفق به اعزام اعضای کانون به اردوی فرهنگی و زیارتی مشهد مقدس نشده ایم.

« ظهیر تنی »، دهیار شمیل نیز گفت: دهستان شمیل یکی از بزرگترین دهستان های استان هرمزگان با حدود 63 روستا و جمعیتی بالغ بر سه هزار نفر است و در فاصله 85 کیلومتری شمال خاوری شهرستان بندرعباس در طول جغرافیایی56.86768055 وعرض 27.49767021 وارتفاع 67 متر از سطح دریا بین شهرستان های میناب و بندرعباس قرار دارد.

وی از، زمین سنگ، حسنلنگی، سرخنگی، چاه خرگ، سرزه شمیل، سرزه خاروک، سهرابی، نیان، زشهنه، بالولی، پاقلاتان، سرسماد، گرده صفرباقری، پشتکوه، سلوبلم، سهرابی، سید آباد، گنبد سرخ وکرمون به عنوان بزرگترین روستاهای دهستان شمیل نام برد.

دهیار شمیل ادامه داد: فعالیت های اقتصادی مردمان شمیل در بخش کشاورزی با زیر بخش های عمده یعنی زراعت، باغداری، دام و طیور متمرکز بوده و در حال حاضر انواع محصولات کشاورزی مانند گوجه فرنگی، بادمجان، پیاز، خیارسبز، هندوانه و خرما است.

جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است

وی از دو مدرسه ابتدایی، مدارس متوسطه اول شبانه روزی پسرانه و شبانه روزی دخترانه، درمانگاه، زایشگاه، دندانپزشکی، خانه بهداشت، پست بانک، پاسگاه انتظامی، حوزه مقاومت بسیج، شرکت تعاونی روستایی، مهد کودک، کمیته امداد، مرکز جهاد کشاورزی، دامپزشکی، موسسه قرآنی، پنج مسجد و چهار حسینیه، پنج کانون فرهنگی و هنری مساجد، پنج هیئت مذهبی، موسسه خیریه انصارالحجه(عج)، پمپ بنزین . آتشنشانی، نانوایی، سه باشگاه فرهنگی ورزشی و پارک های محله ای به عنوان مراکز ارائه دهنده خدمات در دهستان شمیل یاد کرد.

« عقیل چشم براه »، رئیس شورای اسلامی دهستان شمیل نیز با اشاره به سابقه برخورداری دهستان از مراکز آموزشی خدماتی گفت: شرکت تعاونی روستایی شمیل و اولین مدرسه آن در سال احداث شده اند و 1344و مجتمع خدمات درمانی و مهد کودک شمیل نیز در سال 1349 تاسیس شده است.

وی افزود: هم اکنون تعدادی از جوانان مرکز دهستان شمیل در مقاطع تحصیلی دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی در حال تحصیل می باشند و حتی این روستا تعدادی استاد دانشگاه را نیز پرورش داده است.

رئیس شورای اسلامی دهستان شمیل با اشاره به جاذبه های گردشگری شمیل، عنوان کرد: منطقه شمیل ازمناطق نمونه گردشگری در استان هرمزگان است و قلعه شمیل و آثار به جا مانده آن می تواند سند روشنی بر قدمت و پویایی و آبادانی شمیل در گذشته باشد.

جذب و تربیت کودکان محور فعالیت‌های کانون مسجد انصارالحجه شمیل/آرزوی بچه‌های مسجد رفتن به اردوی مشهد است

چشم براه، رودخانه های جاری و همیشه پرآب شمیل و و نیان، چشمه جوشان نیان، کوه نیان با ارتفاع دوهزار و 642 متر در رشته کوه دازان از رشته کوههای زاگرس به عنوان چهارمین قله مرتفع استان، چشمه آب گرم نیان و ... را از دیگر ظرفیت های گردشگری شمیل معرفی کرد.

وی با اشاره به حفاری های ایجاد شده در قلعه شمیل، تصریح کرد: گزارش این گونه تحرکات به میراث فرهنگی اعلام شده اما متاسفانه پیگیری از سوی این اداره کل صورت نگرفته است.

پایان پیام/88

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ رونماییِ چین از اولین ربات انسان‌نمای تمام‌الکتریکی