آمریکا متحدان کرد خود را در سوریه رها می کند


آمریکا متحدان کرد خود را در سوریه رها می کند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما (#bottom) به نقل از گاردین، کاخ سفید با تغییر ناگهانی سیاست خارجی خود که در عمل به معنای...

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از گاردین، کاخ سفید با تغییر ناگهانی سیاست خارجی خود که در عمل به معنای رها کردن کردها- متحدان دیرینه واشنگتن-است، به ترکیه چراغ سبز داده است به شمال سوریه حمله کند و نیروهای آمریکایی نیز از منطقه خارج شده اند.

این روزنامه چاپ انگلیس در تحلیلی به قلم جولیان بورگر نوشت: نیروهای کرد در مقابله با داعش در منطقه نقشی مهم و پیشتاز را ایفاء کردند. اما تغییر این سیاست در پی گفتگوی تلفنی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در روز یکشنبه، به گفته کاخ سفید بدین معنی است که ترکیه مسئولیت جنگجویان به اسارت گرفته شده داعش را به عهده می گیرد.
این تازه ترین اقدام از یک رشته اقدامات شتابزده ترامپ محسوب می شود که در داخل آمریکا با استیضاح خود مقابله می کند. ترامپ این تصمیم را بدون اطلاع قبلی و رایزنی با دیپلمات های آمریکایی که در خصوص سوریه مسئولیت دارند، اتخاذ کرده است.
روبِن گالِگو از کهنه سربازان جنگ عراق و سناتور دموکرات از ایالت آریزونا در توئیتر نوشت:" اجازه دادن به ترکیه برای اینکه وارد شمال سوریه شود, یکی از بی ثبات کننده ترین اقداماتی است که ما می توانیم در خاورمیانه انجام دهیم. کردها هرگز دوباره به آمریکا اعتماد نمی کنند. کردها در صدد ایجاد اتحادهای تازه یا بدست آوردن استقلال برای محافظت از خود بر خواهند آمد."
آمریکا و ترکیه ماه اوت درباره ایجاد یک "منطقه امن" در شمال سوریه توافق کردند. بر اساس این توافق, "نیروهای دموکراتیک سوریه" که تحت رهبری کردها و مورد حمایت آمریکا بودند، از مرز عقب نشینی می کنند. ترکیه معتقد است نیروهای دموکراتیک سوریه همان شورشیان کرد در داخل ترکیه هستند و آنها را یک تهدید امنیتی جدی تلقی می کند. توافق مربوط به ایجاد این منطقه امن قرار بود مانع از تهاجم نظامی ارتش ترکیه شود.
با وجود این, کاخ سفید در بیانیه ای که روز یکشنبه درست پیش از ساعت 11 شب منتشر کرد، به این توافق اشاره ای نکرد.
در این بیانیه غافلگیر کننده آمده است: ترامپ امروز تلفنی با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه صحبت کرد. ترکیه به زودی عملیات خود را در شمال سوریه که از مدتها قبل برنامه ریزی شده، اجرا می کند. نیروهای مسلح آمریکا از این عملیات حمایت یا در آن مداخله نمی کنند.
بخش های دیگر این بیانیه از آن حکایت دارد که اردوغان در ازای موافقت آمریکا با تهاجم ترکیه, به ترامپ اطمینان خاطر داده است که ترکیه شبه نظامیان داعشی را که به اسارت نیروهای دموکراتیک سوریه درآمده اند، از آنها تحویل می گیرد. نگهداری اروپایی ها و دیگر جنگجویان خارجی, مدتی مدید یکی از دغدغه های ترامپ بوده است. ترامپ از دولت های اروپایی به سبب قبول نکردن مسئولیت پذیرش اتباع خود در میان اعضای داعش, انتقاد کرده بود.
کارشناسان مسائل سوریه هشدار دادند اینکه آمریکا نیروهای دموکراتیک سوریه را رها می کند موجب بوجود آمدن جبهه تازه دیگری در جنگ 8 ساله سوریه می شود. این وضعیت ممکن است موجب شود کردها در صدد دستیابی به توافقی با رژیم اسد در سوریه بر آیند.
نتیجه دیگر گفتگوی ترامپ و اردوغان این است که پیش بینی می شود رئیس جمهور ترکیه ماه آینده به آمریکا سفر کند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری