توافق صلح افغانستان در مکه امضا می شود


به گزارش خانم هدی الصالح گزارشگر العربیه، سید جلال کریم، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ریاض، پادشاهی عربی سعودی را قلب جهان اسلام خواند و گفت که رئیس‌جمهوری افغانستان خواستار امضای توافق صلح نهایی میان دولت کابل و طالبان در مکه مکرمه...

به گزارش خانم هدی الصالح گزارشگر العربیه، سید جلال کریم، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در ریاض، پادشاهی عربی سعودی را قلب جهان اسلام خواند و گفت که رئیس‌جمهوری افغانستان خواستار امضای توافق صلح نهایی میان دولت کابل و طالبان در مکه مکرمه است.

سید جلال کریم در گفتگو با العربیه.نت گفت که مذاکراتی که در دوحه بین طالبان و آمریکا در جریان است، هیچ ارتباطی به دولت افغانستان ندارد و این آمریکا است که باید تصمیم بگیرد، کجا و در چه زمانی با طالبان دیدار و گفتگو کند. دولت افغانستان به شکل کاملا روشنی خواستار مذاکره با طالبان است و این دیدارها باید در پایتخت‌های مختلف اسلامی مانند ریاض و ابوظبی برگزار شوند ولی اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان می‌خواهد که توافق نهایی در مکه مکرمه امضاء شود.

سفیر کابل در ریاض در ادامه گفت: «سعودی قلب جهان اسلام است و افغانستان نیز کشوری اسلامی است که دولت و ملت آن به رهبری و ملت سعودی احترام گذاشته و نقش پررنگ آنها در حمایت از افغانستان را می‌ستایند. آخرین این اقدامات در نشست بین‌المللی علمای اسلام در باره صلح و ثبات در افغانستان بود. در بیانیه پایانی این نشست که در مکه برگزار شد، از روند صلح در افغانستان حمایت شد و پیش از آن نیز خادم الحرمین الشریفین، ملک سلمان بن عبدالعزیز نیز خواستار پایان جنگ در افغانستان شده و به آتش‌بس دعوت کرد.»

او درباره اظهارات مقامات ایرانی و طالبان درباره افتتاح دفاتر سیاسی در برخی شهرهای ایران مانند تهران و مشهد و دیدار طالبان با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران و قاسم سلیمان، فرمانده سپاه قدس، گفت: «از کشورهای همسایه که با طالبان ارتباط دارند، می‌خواهیم این روابط را در راستای امنیت، ثبات و صلح در افغانستان به کار گیرند. هیات‌هایی از طالبان به کشورهای اسلامی و همسایگان افغانستان سفر کرده‌اند و امیدواریم این کشورها حاکمیت ملی افغانستان را محترم شمرده و براساس اصول حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی افغانستان رفتار کرده و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان را حمایت کنند، زیرا که عدم ثبات افغانستان بر امنیت و ثبات منطقه نیز اثر می‌گذارد.»

کد (9)

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)