فرآیندهای مبارزه با قاچاق کالا نیازمند بازنگری است


فرآیندهای مبارزه با قاچاق کالا نیازمند بازنگری است

بندرعباس- ایرنا- رییس قوه قضاییه گفت: هرچند که دستگاه‌های دخیل در صادرات و واردات و مبارزه با قاچاق کالا تلاش‌های خوبی داشته اند اما روند مبارزه با قاچاق کالا نیازمند بازنگاه و تجدیدنظر است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنبه در نشست ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در بندرعباس اظهار داشت: گمرکات ،مرزبان واردات و صادرات هستند که باید این وظیفه را نظام یافته انجام دهند.

وی ادامه داد: امروز به واردات و صادرات نیاز داریم و باید این امور با ابزارهای پیشرفته و دیجیتال و شکل دادن به سامانه‌ها تسهیل شود تا گمرک بتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: همه دستگاه‌ها در زمینه مبارزه با قاچاق کالا گزارش عملکردهای خوبی ارائه می‌کنند که همه گزارش‌ها صحیح است اما از سوی دیگر خیابان و بازار پر از کالای قاچاق است.

حجت‌الاسلام رییسی تصریح کرد: این نشان می‌دهد آنچه در حال انجام است با آنچه باید انجام شود، تفاوت دارد و فاصله وضع موجود با وضع مطلوب زیاد است.

رییس دستگاه قضا در ادامه یادآورشد: وضعیت مبارزه با قاچاق کالا باید با قبل متفاوت بوده باشد و اقدامات انجام شده در کنترل و پیشگیری و فعال کردن سامانه‌ها در کاهش قاچاق تاثیر داشته، اما وضع موجود با آنچه باید باشد تفاوت زیادی دارد.

حجت‌الاسلام رییسی افزود: بازنگاه فرآیندهای مبارزه با قاچاق کالا باید در همه بخش‌ها از جمله دستگاه قضایی، گمرک و بنادر اجرایی شود.

وی ادامه داد: دلیلی وجود ندارد که کالایی در بنادر بماند و فرسوده شود چراکه این کالاها یا متعلق به مردم و یا متعلق به دولت است.

رییس قوه قضاییه اضافه کرد: در چنین شرایطی باید نظام انبار، ارزیابی و سامانه‌‎های حمل و نقلی بازنگری شود.

حجت‌الاسلام رییسی خاطرنشان کرد: به عنوان مثال اگر رنجیره به کارگیری دستگاه‌های ایکس‌ری ناقص است، بهتر است که نباشد، زیرا در غیراین‌صورت اطمینان‌بخش نخواهد بود.

به گفته وی، اطلاعات هم باید کامل منتقل شود برای اینکه اگر حتی ۱۰درصد اطلاعات منتقل نشود، داده‌ها قابل استناد نخواهد بود.

رییسی ابرازداشت: تقاوت قیمت سوخت در داخل کشور نیز موجب شده قاچاق آن برای مرتکبان آن در مرزهای شرقی و غربی، صرفه اقتصادی داشته باشد.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در این زمینه با وزیر نفت نیز مذاکره شده و باید شرایطی فراهم شود تا عواید آن هم برای دولت و مردم باشد و نیازهای آن سوی مرزها نیز برطرف کند.

وی اظهارداشت: ستاد مبارزه با قاچاق کالا نیز به عنوان رفع‌کننده این وضعیت باید گزارش دهد که اکنون کجا هستیم و باید به کجا برسیم.

رییسی تصریح کرد: شاخص‌های مبارزه با قاچاق کالا باید به جای تاکید برآمار کشفیات به سمت افزایش درآمد گمرک و تسریع‌ ترخیص کالا برود و این‌ها به شاخص اصلی تبدیل شود.

رییس قوه قضاییه با اشاره به وضعیت استان هرمزگان اظهارداشت: از زمانی که رییس‌کل جدید دادگستری این استان منصوب شده تحرک محسوسی به وجود آمده و باید این حرکت ادامه یابد تا به شرایط متفاوتی برسیم.

رییسی عنوان کرد: در دستگاه قضایی نیز پرونده‌های مهمی وجود دارد که باید با دقت و سرعت رسیدگی شود، چون در کاهش جرم و قاچاق تاثیر به سزایی خواهد داشت.

در پایان این نشست سردارعلیرضا تنگسیری، به دلیل نقش ارزنده نیروی دریایی سپاه در مبارزه با قاچاق کالا و سوخت با اهدای لوح توسط رییس قوه قضاییه تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رییس قوه قضاییه در بدو ورود به استان هرمزگان به صورت سرزده از گمرک شهید رجایی نیز بازدید کرد و با برخی از مراجعه کنندگان گفت‌وگو کرد.

گمرک شهید رجایی بندرعباس بزرگترین گمرک کشور شناخته می‌شود که راه اندازی آن در سال ۱۳۷۶ توسط هیات وزیران کشور تصویب شد.

این گمرک به تنهایی افزون بر ۵۵ درصد صادرات و واردات و ۷۰ درصد ترانزیت کشور را برعهده دارد.

هم‌چنین سالانه حدود ۱۰۰ میلیون تن کالا در بندر این گمرک تخلیه و بارگیری می‌شود که این رقم شامل تخلیه ۹۰ درصد بارگیری کالاهای کانتینری کشور است.

برخی از مصداق‌های نفوذ مفسدان در اسکله شهید رجایی شامل تبانی و قاچاق سازمان یافته کالاهای ممنوعه همچون مشروبات الکلی با همکاری برخی کارکنان، کشف ۳۴ کانتینر گازوییل قاچاق به وزن ۴۷۴ تن، شناسایی ۲۷ کانتینر کالای قاچاق شامل ۱۳کانتینر یخچال فریزر ساید بای ساید، ۶ کانتینر لوستر و ۸ کانتینر ظروف سرامیک، ظروف چینی، شیشه، آلومینیومی و استیل، کشف بزرگترین محموله سوخت شامل ۱۷ میلیون لیتر که مخازن اسکله شهید رجایی، بارانداز قاچاقچیان بوده است، کشف خودروهای خارجی قاچاق است.

محدوده عملیاتی و همچنین پس کرانه بندر گمرک شهید رجایی حدود ۴۸۰۰ هکتار است که در فاصله ۲۳ کیلومتری غرب بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده است.

رییس قوه قضاییه صبح روز پنج‌شنبه به منظور بررسی آخرین وضعیت قضایی و حقوقی هرمزگان وارد فرودگاه بندرعباس شد و مورد استقبال استاندار، نماینده ولی فقیه در هرمزگان، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مسوولان قضایی، نظامی و انتظامی استان قرار گرفت.

دراین سفر که یک هیات عالی قضایی حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی را همراهی می کنند، دیدار با خانواده شهدا ، ایثارگران، روحانیان، قضات و کارکنان دستگاه قضایی و اقشار مختلف مردم پیش بینی شده است.

امین حسین رحیمی معاون پارلمانی و مجلس قوه قضاییه،محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، حجت الاسلام و المسلمین محمد مصدق معاون حقوقی قوه قضاییه و حجت الاسلام والمسلمین حکمت علی مظفری معاون رییس قوه قضاییه و رییس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور نیز که از روز چهارشنبه وارد استان هرمزگان شده اند، در این سفر رییس قوه قضاییه را همراهی می‌کنند.

۹۸۸۷/۲۰۹۴/۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حقوقی و قضایی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا