نشست تخصصی تکیه دولت در موزه آبگینه تهران برگزار می‌شود


نشست تخصصی تکیه دولت در موزه آبگینه تهران برگزار می‌شود

تهران- ایرنا- مدیر موزه آبگینه و سفالینه های ایران اعلام کرد: نشست تخصصی تکیه دولت در جهت معرفی بیشتر و نمایش مستند این مکان تاریخی، هشتم مهرماه در موزه آبگینه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش روز شنبه ایرنا از موزه آبگینه، شهربانو جهان آرایی اظهار داشت: این نشست به بهانه تلاقی هفته گردشگری و روز تهران با ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان حضرت امام حسین(ع)، در ادامه سلسله نشست های تخصصی این موزه و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهر تهران و شهرداری منطقه۱۲ انجام خواهد شد.

مدیر موزه آبگینه و سفالینه افزود: هدف از برگزاری این نشست پاسداشت آئین های عاشورایی کهن و بحث پیرامون تکیه دولت که از نمادهای تهران دوران قاجار و از مراکز اصلی و مهم برگزاری مراسم سوگواری ایام محرم بوده است.

به گفته جهان آرایی، این نشست هشتم مهرماه در سالن همایش زنده یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی واقع در موزه آبگینه از ساعت ۱۵ برگزار می شود که اندیشمندان حوزه های تاریخ، میراث فرهنگی، تهران شناسان وجمعی از مدیران شهری و میراث فرهنگی در آن حضور خواهند داشت.

تکیه دولت که از آن با عناوین دیگری همچون تکیه همایونی دولتی، تکیه قصر، تکیه بزرگ شاهی نیز نام برده شده‌است، بنایی بود که در عهد ناصرالدین شاه قاجار و به منظور اجرای مراسم تعزیه و برگزاری آئین‌های سوگواری و روضه خوانی در ایام عاشورا در تهران قدیم برپا شد. تکیه دولت نه تنها به لحاظ معماری و جنبه‌های تاریخی بلکه از لحاظ اجرای مراسم با شکوه تعزیه نیز دارای اهمیت خاصی بوده‌ است.

این ساختمان در سویه جنوب شرقی کاخ گلستان و در جنوب غربی شمس‌العماره، شمال سبزه‌میدان و روبه‌روی مسجد شاه تهران جای گرفته بود.

ساختمان تکیه در سه طبقه و به شکل گِرد و آجری به قطر تقریبی شصت متر و به بلندای ۲۴ متر بود. مساحت آن حدود ۲۸۲۴ متر مربع و در میانه صحن تکیه، سکوی گردی وجود داشت که برای اجرای تعزیه در نظر گرفته شده بود.

تکیه دولت پس از سال‌ها ویرانه ماندن، در ۱۳۲۵ برای ساخت شعبه بانک ملی در بازار تهران، تخریب و بیشتر عرصه آن زیربنای بانک شد.
موزه آبگینه و سفالینه یکی از پنج مجموعه زیرمجموعه اداره کل میراث فرهنگی استان تهران است که در منطقه ۱۲- خیابان جمهوری اسلامی، خیابان ۳۰ ‌تیر، پلاک ۵۵ قرار دارد.

تهرام/۷۲۴۷//۶۱۳۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه تهران

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا