«مراسم زریف»


«مراسم زریف»

قشم - ایرنا - «مراسم زریف» عنوان کتابی مصورتمام رنگی است که عکس‌های «اصغر بشارتی» از مراسم زریف قشم را در خود جای داده است.

این کتاب حاوی ۷۹ قطعه عکس رنگی است که عکاس از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۳ از مردم بندر لافت در حال برگزاری مراسم زریف تهیه کرده‌است که جریان مراسم را روایت می‌کند.

عکاس این کتاب متولد ۱۳۵۶ در جزیره قشم است و عکاسی را از سال ۱۳۸۶ آغاز کرده و مدرک بین المللی عکاسی زیر آب (SSI) از آلمان کسب کرده‌است.

بشارتی در مقدمه کتاب نوشته است: در سال های آغاز فعالیتم عکاسی «مستند اجتماعی» را در کنار «عکاسی خبری» و «عکاسی زیر آب» همزمان انجام می‌دادم.

وی ادامه داده‌است: از همان سال ۸۶ که حیطه خبر، مرا در مسیر عکاسی قرار داد...شروع به تهیه مجموعه عکس هایی از مراسم و آیین های مختلف مردم کردم.

بشارتی در ادامه آورده‌است: ثبت مستند مراسم تاریخی و فرهنگی این منطقه و اهمیت آن، روز به روز بر همتم افزود و تصمیم بر این شد [که] لنز دوربینم را در مسیر آداب و رسوم مردم جزیره«قشم» قرار دهم.

عکس‌های گویا و انتخاب کادرهای متناسب، گزارش کاملی از این مراسم به مخاطب ارائه می‌کند.

کتاب «مراسم زریف» ۹۸ صفحه گلاسه دارد. این کتاب به سال ۱۳۹۷در یکهزار شمارگان منتشر و با بهای ۶۰۰ هزار ریال در اختیار عموم قرار گرفت.

برشی از کتاب:

...قدمت این آیین دیرپای به موازات و قدمت تاریخ دریانوردی خلیج فارس است. از زمانی که ایرانیان باستان و دیگر اقوام متمدن آن روزگار به نقش و اهمیت باد پی بردندو با شناخت بادها و تسخیر آن‌ها موفق به انجام سفرهای دریایی دور و دراز شدند.

در مورد وجه تسمیه و دلیل نامیدن این مراسم خاص تحت عنوان «زریف» یا «ازوا» و نیز درک وجوه مشترک و تمایزات آواها[ی مورد استفاده در این مراسم] از منظر موسیقایی و نیز جنبه های مردم شناسی هنوز مطالعه جدی انجام نشده و به طر قطع نمی توان بر پایه و اساس علمی اظهار نظر نمود...

۷۵۰۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی