کنترل تکانشگری کودکان با «درخت بازی»


کنترل تکانشگری کودکان با «درخت بازی»

محققان موفق به طراحی نرم‌افزاری شدند که در قالب بازی رایانه‌ای به بهبود اختلال تکانشگری کودکان کمک می‌کند.

به گزارش ایسنا، با توجه به روند رو به رشد و پرشتاب زندگی‌های امروز، مراقبت از کودکان امری بدیهی است و مدیریت مناسب برای آرام سپری کردن سیر تکامل و رشد کودکان مسئله‌ای ضروری است.

فقدان مدیریت مناسب برای رشد کودک می‌تواند موجب بروز اختلالاتی در زندگی او شود. ازجمله می‌توان اختلال تکانشگری را نام برد.

پژوهشی که درخصوص «کنترل اختلال تکانشگری در کودکان ۸ تا ۱۲ ساله با استفاده از روش نرم افزاری»، توسط تیم پژوهشگران عاطفه احمدی - دکترای مهندسی نرم افزار و مریم حاج ابراهیمی فروشانی - کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار انجام شده، نشان می‌دهد: «با کمک بازی‌های رایانه‌ای خاص می‌توان راه درمانی مناسب برای اختلالات کودکان پیدا کرد».

در این تحقیق اختلال تکانشگری کودکان مورد بررسی قرار گرفت و برای درمان آن یک نرم افزار بازی طراحی شد.

تکانشگری یکی از حالات شخصیتی انسان است. نمی‌توان تکانشگری را با یک کلمه فارسی یا با یک جمله توضیح داد، بلکه برای ارائه توضیحی هرچه دقیق‌تر، باید چهار جنبه رفتار انسان را در نظر گرفت. در یک تعریف کلی تکانشگری به معنای نسنجیده حرف زدن و نسنجیده عمل کردن است.

در حال حاضر روش هایی برای کنترل و حتی درمان اختلال تکانشگری توسط پژوهشگران و روانشناسان معرفی شده است. رشد روزافزون تکنولوژی، باعث به کارگیری موثر آن برای کسب مهارت ها و یا تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف شده است، یکی از این تکنولوژی ها تلفن همراه است که به واسطه در دسترس و جذاب بودن، از بهترین ابزارها برای کمک به خانواده ها و روانشناسان است. تلفن همراه دارای نرم افزارهای فراوان به خصوص بازی برای کودکان است که این نرم افزارها الزاما برای کودکان با نیازهای خاص قابل قبول نیست، به همین خاطر بهتر است نرم افزارهای خاص طراحی شود.

در این تحقیق، محققان نرم افزاری برای بازی کودکان طراحی کرده اند که علاوه بر سالم بودن و نداشتن اثرات مخرب تا حدی درمانگر است.

این بازی که مختص کودکان دارای اختلال تکانشگری هستند با نام "تری گیم (درخت بازی) " برای اولین بار در ایران تولید شد. تری گیم به منظور کنترل اختلال تکانشگری طراحی و پیاده سازی شد و شامل چهار بازی است.

برای بررسی اثربخشی این بازی ۲۸ کودک انتخاب و در شش جلسه بازی با تری گیم نتایج قابل توجهی در بهبود تکانشگری آنها به دست آمد، به عبارتی دیگر تری گیم توانست به طور مثبتی روی کودکان تاثیر بگذارد.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اصفهان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!