سکونت در سیاره زهره امکانپذیر بوده است؟


سکونت در سیاره زهره امکانپذیر بوده است؟
محققان سازمان ناسا در بررسی های تازه خود به این نتیجه رسیدند که احیانا سیاره زهره، در گذشته شرایط مناسبی برای سکونت داشته هست.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، پژوهش های" مؤسسه پژوهش های فضایی گادرد"( GISS) سازمان ناسا نشان می‌دهند که وضعیت سیاره زهره به مدت دو تا سه میلیارد سال طوری بوده که امکان سکونت در آن وجود داشته هست. تغییرات قابل توجه این سیاره، بیش از ۷۰۰ میلیون سال قبل شروع شده و ۸۰ درصد این سیاره را تحت‌تأثیر قرار داده اند؛ در نتیجه قابلیت سکونت در آن کم کم کاهش یافته و از بین رفته هست.

نتیجه بررسی های اخیر سازمان ناسا نشان می‌دهند که زهره در این مقطع زمانی دو تا سه میلیاردی، هوای مطلوب و آب مایع کافی داشته و به همین علت، مکان مناسبی برای زندگی بوده هست.

این پژوهش، بینش جدیدی در مورد سوابق اقلیمی زهره عرضه میدهد و احتمالا پیامدهای چشمگیری برای بررسی وضعیت سکونت در سیارات خورشیدی بهمراه داشته باشد که در مدارهای شبیه قرار دارند.

محققان سازمان ناسا، تا حدود چهل سال قبل بر این عقیده بودند که احتمالا زمانی سیاره زهره، یک اقیانوس عمیق داشته هست. دکتر" مایکل او"( Michael Way) و" آنتونی دل جنیو"( Anthony Del Genio)، محققان مؤسسه گادرد برای بررسی اقلیم زهره در گذشته، پنج مورد شبیه سازی سه بعدی را طبق سطوح مختلف پوشش آب روی این سیاره انجام دادند.

آن ها با این شبیه سازی ها متوجه شدند که زهره حدود سه میلیارد سال، دمای ثابتی بین ۲۰ تا ۵۰ درجه داشته و این دما، امکان سکونت موجودات مختلف را در آن فراهم می نموده است.

دکتر وی خاطرنشان کرد:فرض ما این هست که احتمالا زهره برای میلیاردها سال، اقلیم ثابتی مثل زمین داشته و تغییرات اقلیمی، آنرا به یک سیاره غیرقابل سکونت مبدل نموده است . بعد از تمام شدن ذخایر آب زهره، میزان دی اکسید کربن در جو آن بالا رفت و این، پایان امکان حیات در زهره بود.

سکونت در سیاره زهره امکانپذیر بوده است؟

فرض محققان نشان میدهد که درصورتی که شرایط فعلی زهره با وضعیت آن در قبل برابر بود، این سیاره را به محل مناسبی برای زندگی تبدیل میکرد.

دکتر او ادامه داد: ما برای بررسی زهره، به مأموریت های بیش تر و اطلاعات کامل تری احتیاج داریم تا بتوانیم پیشینه و تکامل آنرا درک کنیم. در هر حال، مدل های سه بعدی ما نشان می‌دهند که سیاره زهره کنونی با سیاره زهره پیشین، تفاوت های چشمگیری دارد. احتمالا این نتایج پژوهش بتوانند امکان بررسی سیارات فراخورشیدی که در اطراف زهره قرار دارند و احتمالا قابل سکونت باشند، فراهم کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری