نکاتی پیرامون پیاده‌روی اربعین حسینی


نکاتی پیرامون پیاده‌روی اربعین حسینی

اربعین چهلمین روز واقعه کربلا و برابر با زمانی است که کاروان اسرا از شام به مدینه برگشتند و روزی است که جابر بن عبدالله انصاری از صحابه رسول خدا (ص) با پای پیاده از مدینه به کربلا رسید و نخستین کسی است که قبر آن حضرت را زیارت کرد؛ خواندن زیارت اربعین در این روز مستحب است.

نکاتی پیرامون پیاده‌روی اربعین حسینی
به گزارش فانوس، بنابر اعلام کربلاگشت، فاصله حرم حضرت علی (ع) تا حرم امام حسین (ع) ۷۹ کیلومتر است فاصله حرم حضرت علی (ع) تا خروجی شهر نجف حدود ۸ کیلومتر است و فاصله ورودی شهر کربلا تا حرم امام حسین (ع) حدود ۶ کیلومتر است، طول مسیر پیاده‌روی حدود ۸۲ کیلومتر است که بین ۲ تا ۵ روز طول می‌کشد. از مهران تا نجف ۴ تا ۶ ساعت، شلمچه تا نجف ۵ تا ۸ ساعت، چزابه تا نجف ۴ تا ۷ ساعت طول می‌کشد.

در ایام اربعین معمولا آژانس‌های هواپیمایی تور کربلا و نجف اجرا نمی‌کنند، فقط رزرو بلیط هواپیما و هتل در این ایام انجام می‌شود.

موکب و عمود

در تمام طول مسیر پیاده‌روی سازه‌ها یا چادرهایی وجود دارند که توسط هیئت‌ها اداره می‌شوند و به‌صورت صلواتی به زائران خدمت می‌کنند در زبان عربی به این چادرها موکب می‌گویند.

به تیرهای چراغ‌برق که در طول مسیر پیاده‌روی شماره روی آن‌ها درج‌ شده عمود می‌گویند (تیرهای چراغ‌برق در خیابان‌های عراق و جاده‌ی مسیر اصلی نجف تا کربلا) فاصله هر عمود تا عمود بعدی ۵۰ متر است.

اگر پیاده‌روی را از حرم امیرالمؤمنین آغاز کنید برای خروج از نجف دو راه پیش روی شماست در مسیر اول باید از درون قبرستان وادی‌السلام عبور کنید و پس از عبور از این قبرستان و کوچه‌پس‌کوچه‌های نجف به ابتدای اتوبان نجف- کربلا خواهید رسید.

مسیر دوم حدود ۵۰۰ متر راه را دورتر خواهد کرد ولی اصلی‌تر به‌حساب می‌آید. برای استفاده از مسیر دوم از انتهای بازار بزرگ نجف (سوق النجف) به سمت شرق (پل‌های ثوره العشرین) بروید، سپس به سمت شمال تغییر مسیر دهید تیرهای چراغ‌برق در این مسیر تا خروجی نجف از ۱ تا ۱۸۲ شماره‌گذاری شده‌اند پس از گذشتن از این ۱۸۲ عمود و خروج از نجف، شماره‌گذاری در جاده نجف- کربلا مجدداً از ۱ شروع خواهد شد. زواری که از مسیر داخل قبرستان عبور می‌کنند تقریباً در همین مکان (عمود یک) به دیگر زوار ملحق خواهند شد.

عمودهای جاده اصلی از ۱ تا ۱۴۵۲ ادامه دارد و عمود ۱۴۵۲ مقابل حرم حضرت ابوالفضل (ع) است.

از عمود ۱۱۰۰ تا ۱۳۹۰ به علت باریک شدن راه و ورود به شهر کربلا تعداد موکب‌ها کم می‌شود بهتر است این مسیر در ساعات روز طی شود تا برای استراحت در شب دچار مشکل نشوید. از عمود ۱۳۹۰ موکب‌های داخل شهر شروع می‌شوند و تا اطراف حرم ادامه‌ دارند۰ به عمود ۱۳۹۹ عمود سلام می‌گویند. بارویت گنبد باصفای حضرت ابوالفضل (ع) اولین سلام را بدهید. عمود ۱۳۴۵ تقریباً در ورودی کربلا قرار دارد و اغلب زوار در عمود ۱۳۴۵ از مسیر شماره‌گذاری شده فاصله می‌گیرند و قسمتی از مسیر را به‌صورت میان‌بر طی می‌کنند.



وسایل موردنیاز و هزینه‌های سفر

از همراه داشتن وسایل غیرضروری جدا خودداری کنید همراه داشتن کوله‌پشتی‌های بزرگ و کیسه‌خواب توصیه نمی‌شود.

همراه داشتن یک کیف کوچک برای گذرنامه و مقداری پول نقد مفید است.

نیازی به همراه داشتن آب یا غذا نیست، صرفاً مقداری خشکبار کافی است. همراه داشتن دارو به‌اندازه کافی و کیسه نایلونی برای کفش.

تحویل تلفن همراه، کفش و کوله‌پشتی به امانات دردسرهای بسیاری دارد. در صورت نیاز امکان رها کردن کوله‌پشتی خود در کنار موکب‌ها را داشته باشید (از همراه بردن وسایل گران‌قیمت بپرهیزید).

از سپردن گذرنامه خود به دیگر هم‌سفرانتان بپرهیزید.

اکثر زوار هزینه‌ای در قبال غذا و اسکان پرداخت نمی‌کنند ولی جهت ایاب و ذهاب و دیگر هزینه‌های احتمالی بهتر است دینار همراه داشته باشید.

توصیه‌های امنیتی

دقت کنید هنگام خروج از ایران و ورود به عراق به ترتیب مهرهای خروج و ورود در گذرنامه شما زده شود.

از تجمع در کنار مراکز نظامی، نیروهای امنیتی و محل‌های بازرسی (سیطره) خودداری کنید.

در صورت بروز هرگونه حادثه با آرامش محل را ترک کنید.

از عکس‌برداری از مراکز نظامی، نیروهای امنیتی و ایست بازرسی‌ها خودداری کنید.

مسیر شهرهای کاظمین و سامرا از امنیت کمتری برخوردارند.

از ارائه اطلاعات شخصی خود و اعتماد بیش‌ازحد به دیگران خودداری کنید.

از قبول وسایل دیگران جدا بپرهیزید و مراقب باشید وسیله‌ای را در کوله‌پشتی شما قرار ندهند.

توصیه‌های پزشکی

در تمام طول سفر توجه داشته باشید که سفر طولانی است و باید انرژی خود را حفظ و از پرخوری یا گرسنگی درازمدت بپرهیزید و به‌موقع و به میزان کافی استراحت کنید.

شستن مکرر دست‌ها در جلوگیری از ابتلا به و با و حتی سرماخوردگی و آنفلوانزا بسیار مؤثر است

اگر بیماری خاصی دارید داروی خود را به مقدار کافی برای حدود ۱۵ روز همراه داشته باشید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا