32 واحد تولیدی در استان اردبیل فعال شد


32 واحد تولیدی در استان اردبیل  فعال شد

اردبیل- ایرنا- رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: با برنامه‌ریزی و اقدامات انجام شده از ابتدای امسال تاکنون 32 واحد تولیدی راکد در استان به چرخه تولید بازگشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رامین صادقی روز شنبه در نشست اقتصادی استان اردبیل افزود: براساس بررسی‌های انجام گرفته از ۳۹۲ واحد تعطیل شده در اردبیل ۱۵۸ فقره از آنها قابل احیا است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۴ درصد از کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی استان اردبیل در زمان حاضر تعطیل هستند، ادامه داد: کمبود و یا نبود نقدینگی ، مشکلات مدیریتی ، نداشتن بازارهای مناسب و ... ازجمله مشکلات و علت‌های رکود در این واحدها می‌باشد.

وی به تزریق ۶ هزار میلیارد ریال برای رونق تولید به فضای کسب و کار در این استان طی پارسال اشاره کرد و گفت : این مبلغ در مقابل مشکلات موجود بسیار اندک است اما از شیب منفی انقباضی تا اندازه ای کاسته و جلوی پسرفت را در این ارتباط گرفته است.

به گفته وی ، در اجرای سیاست توسعه متوازن دولت تدبیر و امید ۵۵ درصد از یک هزار و ۱۴۵ پروانه صادر شده ایجاد واحد صنعتی و تولیدی در استان اردبیل به مرکز این استان و بقیه به سایر شهرستانها مربوط می باشد.

وی نبود استفاده از مشاوران ازسوی افراد متقاضی سرمایه‌گذاری در مراحل گوناگون، کوچک بودن اکثر پروژه ها و عدم رقابت آنها در بازار ، اتکای بیش از حد سرمایه گذاران به تسهیلات و نبود و یا کمبود آورده ازسوی خود و مسایلی از این قبیل را از مشکلات مربوط به سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و تولیدی در این استان ذکر کرد.

صادقی همچنین با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ فقره مجوز صنعتی و تولیدی طی دو سال اخیر در استان اردبیل صادر شده است، گفت : تعداد ۶۵۰ فقره از این طرح‌ها بالای ۱۰ درصد پیشرفت دارند و ۴۱۲ فقره نیز از طرح‌های پیشران در ایجاد اشتغال و سرمایه‌گذاری می‌باشند که بهره‌برداری از آنها طی دو سال آینده موجب بالا رفتن سهم این استان از ارزش افزوده اشتغال و رونق تولید خواهد شد.

وی با بیان اینکه طی دو سه سال گذشته اعمال تحریم‌های ظالمانه ازسوی آمریکا مشکلاتی را برای تولیدکنندگان در انتقال ارز و دریافت ماشین‌آلات ایجاد کرده است، افزود: برای کاستن از این مشکلات و نیز بازگرداندن واحدهای راکد و یا نیمه فعال به تولید برنامه‌ها و اقدام‌های خوبی در این مدت با همکاری استانداری اردبیل آغاز شده که از آن جمله می توان به شناسایی و بررسی مشکلات واحدهای تعطیل شده و یا نیمه فعال اشاره کرد.

معاون اقتصادی استاندار اردبیل نیز در این نشست با ارایه آماری از وضعیت صنعتی استان در 13 سال گذشته گفت:در این بازه زمانی پنج هزار و ۴۵۹ پروانه واحدهای تولیدی صادر شده بود که تعداد یک هزار و ۴۳۹ فقره از آنها به مرحله بهره‌برداری رسیده اند.

وی اظهار کرد : براساس این آمار همچنین از مجموع واحدهای مورد بهره‌برداری قرار گرفته نیز تعداد یک هزار و ۶۳ واحد صنعتی و تولیدی باطل شده و به عبارت دیگر طی این ۱۳ سال ۳۷۶ واحد تولیدی به مجموع واحدهای موجود در این استان اضافه شده است.

وی ادامه داد : براساس آمار استخراج شده از سایت بهین یاب استان اردبیل در سال ۱۳۹۶ تعداد یک هزار و پنج واحد صنعتی و تولیدی دارای پروانه بهره برداری در این استان وجود داشته که ۶۵ درصد آنها در مرکز این استان و بقیه در سایر شهرستان‌های آن مستقر بوده و از مجموع این تعداد نیز حدود ۶۰ درصد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و بقیه در خارج از این مکان‌ها بوده اند.

عزیزی همچنین گفت : تعداد ۹۷۹ فقره از مجموع یک هزار و پنج واحد تولیدی در استان اردبیل در سال ۱۳۹۶ به بنگاه‌های کوچک اقتصادی بوده اند و از جمع این بنگاه‌های کوچک نیز تعداد ۵۱۱ فقره دارای کارگران و کارکنان به تعداد زیر ۱۰ نفر بوده اند.

وی افزود : به عبارتی۴ .۹۷ درصد از واحدهای موجود در استان اردبیل در آن سال شامل بنگاه‌های کوچک اقتصادی بوده و ۲.۶ درصد بقیه به بنگاه‌های تا حدودی بزرگ مربوط بودند.

وی با بیان اینکه این آمار بطور تقریبی در دیگر استانهای دیگر نیز مشابه استان اردبیل می‌باشد گفت : این وضعیت نشان دهنده آن است که اهداف بسیاری از متقاضیان سرمایه‌گذاری در وهله اول دریافت تسهیلات است و مسایلی مانند مهارت فنی سرمایه‌گذاران ، چگونگی تولید و کیفیت محصولات بازاریابی و ... در اولویت‌های بعدی قرار دارند.

وی بیان کرد : در سال‌هایی که تسهیلات مناسب و ارزان قیمت به متقاضیان سرمایه‌گذاری داده می شده میزان استقبال برای این منظور و دریافت وام‌های بانکی نیز بطور قابل توجه بالا بوده است.

۶۰۱۹

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اردبیل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل