کاهش مصرف آب منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی نشود


کاهش مصرف آب منجر به کاهش تولید محصولات کشاورزی نشود

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی گفت: اجرای برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی و کاهش مصرف 670 میلیون مترمکعبی در بخش کشاورزی نباید به کاهش تولید بینجامد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، مهدی زندیه وکیلی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان با تاکید بر توجه به مدیریت جامع حوضه آبریز بیان کرد: مسلما در هر منطقه باید براساس حوضه آبریز اشتغال را ایجاد کرد، ظرفیت اکولوژیکی منطقه وضعیت کشاورزی را مشخص کرده است به همین دلیل برای حفظ یا افزایش اشتغال ناگزیر به توسعه بخش صنعت و خدمات هستیم.

وی با اشاره به تحقق پذیر بودن برنامه‌ها و اینکه قطعا این مهم با مشارکت ذینفعان بخش‌های مختلف ممکن است، افزود: با توجه به شرایط بیشترین تعدیل باید در بخش کشاورزی صورت گیرد که در این راستا کنترل و کاهش چاه‌های غیرمجاز در حال انجام است و حتی می‌توان آن را به صفر رساند، همچنین برای کنترل افزایش برداشت نیز باید کنتور حجمی و هوشمند مورد استفاده قرار گیرد، اما مشکل اصلی در گام سوم و کاهش مصرف است که باید با همکاری کشاورزان انجام گیرد.

زندیه وکیلی تاکید کرد: اجرای برنامه‌ سازگاری با کم‌آبی و کاهش مصرف 670 میلیون مترمکعبی در بخش کشاورزی نباید به کاهش تولید بینجامد به همین دلیل با مدیریت همه‌جانبه در این خصوص اعمال شود.

در این جلسه مدیرکل هواشناسی استان مرکزی با اشاره به میانگین بارش سالانه 275 میلیمتری استان که عموما 30 درصد آن معادل 77.5 میلیمتر در پاییز دریافت می‌شود، گفت: طبق پیش‌بینی‌های صورت گرفته در سال آبی 99-98 بارش‌ها از نظر زمان آغاز و میزان تا اواسط آذرماه نرمال و معادل 77.5 میلیمتر خواهد بود.

آرش بهاروندی افزود: از اواسط آذرماه تا بهمن‌ماه بارش ها در استان مرکزی کاهش می‌یابد اما برای اسفندماه بارش مطلوبی پیش‌بینی شده است.

وی بیان کرد: میانگین دمای استان مرکزی در مهرماه 17.8 درجه سانتیگراد است، اما طبق پیش‌بینی‌ها در پاییز امسال دمای استان نیم تا 1.5 درجه سانتیگراد بالاتر از دمای نرمال خواهد بود.

به گزارش ایسنا، در این جلسه نماینده سازمان‌های مردم نهاد در استان مرکزی افزود: تا زمانی که بحث الگوی کشت و سیاست های مصرف آب با همکاری جوامع محلی پیش نرود کاری به انجام نمی‌رسد و باید کشت درست و درآمدزایی مطلوب را به کشاورزان آموزش داد.

سیاوش آقاخانی افزود: برنامه سازگاری با کم آبی باید با سند جایگزینی معیشت کشاورزان همراه باشد.

وی تاکید کرد: برای موفقیت در طرح و برنامه‌های این‌چنینی باشد ساختار نظارتی قوی و مردمی برای اجرای برنامه‌ها و تخصیص حقابه‌ها به صورت ماهانه و سالانه در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مرکزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟