آبخیزداری، تبدیل سیل به فرصت


آبخیزداری، تبدیل سیل به فرصت

تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با توجه به موقعیت خشکسالی و کم آبی کشور فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری راهکاری مناسب برای تبدیل تهدید سیل به فرصت است.

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی سازمان جنگل‌ها، ابوالقاسم حسین‌پور در کارگاه آموزشی با رویکرد اهمیت آبخیزداری در کنترل و پخش سیلاب ویژه فرمانداران و بخشداران استان زنجان با اشاره به اینکه اجرا و توسعه طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در همه نقاط کشور فعال است، اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد شهرستان‌های کشور در سال‌جاری زیر پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل­‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: در سال گذشته بیش از یک میلیون هکتار از عرصه‌های حوزه آبخیز کشور از محل صندوق توسعه ملی و سایر منابع مکمل آن زیر پوشش فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه اثرات اجرای طرح‌های آبخیزداری در سیل‌های اخیر مشخص شد، گفت: در مناطقی که پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری اجرا شده بود، خسارات ناشی از سیل به حداقل رسید.
حسین‌پور اظهار کرد: آنچه که در سیاست‌های محوری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور دنبال می‌شود، اصل رضایت‌مندی مردم و جوامع محلی است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل­‌ها، مراتع و آبخیزداری با بیان اینکه در حال حاضر بیش از یک هزار حوزه آبخیز کشور در حال اجرا است، افزود: در بخش کنترل و پخش سیلاب ۱۸۰ طرح در نقاط مختلف کشور به مناسبت هفته دولت سال‌جاری افتتاح شد و یا به بهره‌برداری رسید.
وی به حرکت در مسیر مدیریت ریسک سیل تاکید کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد موضوع مدیریت سیلاب باید موضوع اقدامات پیشگیرانه باشد و فعالیت‌های حفظ منابع طبیعی و همچنین اقدامات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کاهش خسارات سیل و پیشگیری از سیلاب گامی موثر و مهم به شمار می‌رود.
حسین‌پور به موقعیت جغرافیایی کشور و قرارگیری ایران در پهنه خشک اشاره کرد و گفت: با توجه به مشکلات کم آبی و خشکسالی در ایران موضوع سیلاب یک فرصت است.
مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان‌داری سازمان جنگل­‌ها، مراتع و آبخیزداری اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: با اجرا و توسعه پروژه‌های آبخیز می‌توان خطرات سیل را به فرصت تبدیل کرد.
وی از تدوین برنامه‌ای در قالب آبخیزداری و کنترل سیل در سطح حوزه‌های مشرف به مراکز جمعیتی شهرها و روستاهای کشور با وزارت کشور و سازمان مدیریت بحران خبر داد.
حسین‌پور حفظ خاک، احیای پوشش گیاهی، تغذیه آبخوان‌ها، پرآبی چاه‌ها و قنات‌های خشک، کاهش پدیده گرد و غبار، پایداری فعالیت‌ها و استمرار رونق تولید را از اهداف اجرای پروژه‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور عنوان کرد.

لازم به ذکر است، آبخیزداری به مطالعه‌ی ویژگی‌های یک حوضه آبخیز و فرآیند بررسی و اجرای طرح‌ها و برنامه‌ها با هدف توزیع پایدار منابع حوضه آبخیز و تضمین پایداری کارکردهای آن باتوجه‌به تأثیر بر جوامع گیاهی و جانوری و انسانی آن حوضه می‌ گویند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند