ارائه خدمات رایگان به 121 دانش آموز طیف اُتیسم


ارائه خدمات رایگان به 121 دانش آموز طیف اُتیسم

رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان از ارائه خدمات آموزشی، پرورشی، حمایتی و توانبخشی به بیش از 121دانش آموز طیف اُتیسم از مهرماه جاری همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید خبر داد.

خلیل رنجبر، در گفت و گو با ایسنا منطقه کردستان، با اشاره به آمار رو به افزایش مبتلایان به این اختلال عصبی رشدی در سه سال اخیر در استان گفت: آمار 36 نفری دانش آموزان مبتلا به اُتیسم در سال 94 به 89 نفر در سال 97 افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه اولین مدرسه ویژه دانش آموزان طیف اُتیسم استان از سال گذشته با 34 دانش آموز در سنندج شروع به کار کرده است تصریح کرد: در مدارس با نیازهای ویژه 8 شهرستان کامیاران،دهگلان، قروه، بیجار، بانه، سقز، مریوان و سروآباد به دانش آموزان اُتستیک خدمات تخصصی ارایه می شود.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان عنوان کرد: خدمات غیردارویی از قبیل خدمات روانشناسی، کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی، شن درمانی، تیچ، ماساژ درمانی، سفالگری، آموزش خانواده و غیره به دانش آموزان اختلال طیف اُتیسم در مدارس با نیازهای ویژه استان ارائه می شود.

وی با اشاره به اینکه این اختلال عصبی تحولی پیچیده و مادام العمر است، بیان کرد: در برنامه ملی سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان پیش دبستان و بدو ورود به دبستان سال جاری تا کنون 40 نوآموز مشکوک به این اختلال شناسایی و به مرحله تخصصی ارجاع شدند که در این مرحله 22 نفر مبتلا به این اختلال تشخیص و به مدارس با نیازهای ویژه معرفی شدند.

رنجبر تصریح کرد: کودکان اُتستیک به مداخلات کمکی و آموزش های زود هنگام نیاز دارند و اطلاعات علمی نشان می دهد که اختلال اُتیسم با تشخیص به موقع در سن دو سالگی و آغاز آموزش های لازم در این سن، قابل بهبود است.

رییس آموزش و پرورش استثنایی استان گفت: آموزش و پرورش استثنایی استان با برگزاری کارگاه های تخصصی برای معلمان، دوره های توجیهی برای اولیا و کلاس های آموزشی ویژه دانش آموزان اُتیسم تلاش دارد برنامه درمانی مؤثر و مداخلات به هنگام را برای کمک به این دانش آموزان ارائه کند.

وی خاطرنشان کرد: میزان شیوع این بیماری یک در هشتاد یا یک در صد است و ابتلا به آن در پسران 4 برابر دختران می باشد.

رنجبر در پایان یادآور شد: ژنتیک مهم ترین عامل در ابتلا به این اختلال است و ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و عدم اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه موجب شده تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی شناسایی و درمان نشوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری