برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی «لقاءالحسین(ع)»/ محوریت «اربعین و امت‌سازی» در پیوست با گام دوم انقلاب


برگزاری ششمین کنگره بین‌المللی «لقاءالحسین(ع)»/ محوریت «اربعین و امت‌سازی» در پیوست با گام دوم انقلاب

حجت‌الاسلام اصفهانیان با بیان‌اینکه اربعین از معجرات الهی در جامعه امروز جهانی است، گفت: ششمین کنگره بین‌المللی «لقاءالحسین(ع)» با موضوع «اربعین و امت سازی» و در پیوست با بیانیه گام دوم انقلاب در ایام پیاده‌روی اربعین حسینی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، ششمین دوره کنگره علمی «لقاءالحسین(ع)» و چهارمین کنگره فرهنگی هنری «عهد مع الحسین(ع)» به مناسبت ایام اربعین حسینی برگزار می شود و در تلاش است تا ظرفیت های نخبگانی را درباره این پدیده فرامذهبی و فرامرزی و به واقع جهانی فعال و در پرتوی آن آثار فاخر و اثرگذار تولید کند.

لذا به منظور بررسی ابعاد و اهداف برگزاری این کنگره ها با حجت الاسلام «سعید اصفهانیان»، دبیرکل کنگره بین المللی اربعین و مدیر عامل مؤسسه اصحاب الحسین(ع) گفت وگویی کرده ایم که در ادامه بخش نخست آن تقدیم حضورتان می شود:

ترویج فرهنگ اربعین و زیارت آن در مسیر تمدن سازی و تحقق گام دوم انقلاب چه ضرورت و نقشی دارد؟

یکی از موضوعاتی که در جامعه امروزی بشدت موردنیاز است و نسبت به آن غفلت شده، موضوع عمق ایمانی است، اگر انسان عمق معرفت و ایمان داشته باشد تبعاً حرکت وی در مسیر صحیح خواهد بود، چنان که امیرمومنان(ع) فرمودند: «هر حرکتی نیازمند به معرفت و عمق شناخت و دقت درفضای ایمانی است».

امروز هم جامعه ما اگر بخواهد از فضای آشفته فکری به عمل دقیق برسد، نیاز دارد آحاد جامعه عمق ایمانی بیابند.

از پدیده های الهی و معجزات امروزی که کمک می کند جامعه عمق ایمانی و صحت عمل بیابد، اربعین است که از ابتدای دهه 90 به این شکل و شمایل خود را بروز داده است.

بالغ بر 20 میلیون انسان از بیش از 80 کشور جهان در بازه زمانی یک ماهه در یک سرزمین جمع می شوند و با ویژگی های مشترک ایمان، خلوص و تواضع عرصه ای عظیم را سامان می دهند که در تاریخ بشر استمرار این عرصه بی نظیر است.

این کارکرد منحصر به اربعین و پیاده روی میلیونی آن است یا بدیل های دیگری در طول سال می توان برای آن یافت؟

نمی توان گفت اربعین دارای شباهت با دیگر پدیده ها است چراکه این پدیده بدیل ندارد. یکی از ظرفیت های این پدیده، جذب استعدادها بین الادیانی و بین المذاهبی است.

از این رو، حضور مجموعه های علمی و تعریف پروژه های تحقیقاتی و سوق نگاه های معرفتی به سمت اربعین از موضوعاتی است که باید وجهه همت اندیشمندان و نخبگان بشری قرار بگیرد.

ورود مراکز غربی به فضای اربعین و تعریف پروژه های سنگین مطالعاتی از سوی نیروی دریایی آمریکا با مدیریت دانشگاه «ا.م آی. تی» برای ما مشخص کرد پدیده های اجتماعی درون اسلام برای غرب بشدت مورد رصد و تحقیق هستند.

کنگره بین المللی اربعین که ششمین دوره آن را پیش رو داریم با چه اهدافی برگزار می شود؟

جامعه علمی شیعی اربعین این افتخار را دارد در شمشمین کنگره بین المللی اربعین با موضوع «اربعین و امت سازی»، ظرفیت عملی چند کشور را جمع کند تا در نجف اشرف، مسیر پیاده روی و کربلا این ظرفیت در هم افزایی یا یکدیگر، عملیات علمی هنری در دو بعد نظری و میدانی را سامان دهند. در این مسیر تعداد بالایی از نخبگان کشور همراه ما هستند.

در این راستا امسال ششمین دوره کنگره علمی «لقاءالحسین(ع)» و چهارمین کنگره فرهنگی هنری «عهد مع الحسین(ع)» را برگزار می کنیم.

امید است با کشف و تبیین مفاهیم عظیم اربعین، به حوزه تعمیق باورها و ایمان جامعه کمک شود.

اگر ما اربعین را امروز به مثابه چشمه جوشان پربرکت و پرنعمت الهی قلمداد کنیم، همه مکلف هستیم مسیر این چشمه جوشان را به جغرافیای عالم باز کنیم تا در همه سال فرهنگ اربعینی از نقطه زمانی اربعین و مرکز ثقل مکانی کربلا، به همه مکان های عالم در همه زمان ها تسری بیابد.

با توجه به آنکه پیاده روی اربعین حسینی جنبه تبلیغی ترویجی دارد، چه ضرورت هایی از بعد پرداخت علمی به این پدیده آئینی اجتماعی وجود دارد؟

امروز جامعه نخبگانی اربعین به این نتیجه رسیده که امکان تسری اربعین و تسهیل فضای فرهنگی توسط این پدیده وجود دارد.

موسسه مطالعات راهبردی و فرهنگی «اصحاب الحسین(ع)» همراه با ستاد معرفتی علمی اربعین و مشارکت همه مراکز همکار و برخی دانشگاه های ایران، عراق، لبنان و مجموعه های پژوهشی منطقه تلاش دارند که ابتدائاً با حضور ظرفیت نخبگان در اربعین این پدیده را رصد کرده و بشناسند و سپس تبیین اش کنند و نهایتاً مسیر تسری فرهنگ اربعین به داخل کشورها را هموار کنند.

محور اصلی کنگره در دور ششم چیست و با چه اهدافی این محور انتخاب شده است؟

در ششمین دوره کنگره علمی «لقاءالحسین(ع)»، «اربعین و امت سازی» در پیوست با بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری، یعنی «خودسازی، جامعه سازی و تمدن سازی» به عنوان محور انتخاب شده است.

در صدد هستیم این ظرفیت عظیم را از این طریق مورد مطالعه قرار دهیم تا هنرمندان ایرانی در کنار استادان فکری قرار گرفته و به تولیدات غنی مرتبط با اربعین حسینی اقدام کنند.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی