دوئل؛ پرهزینه اما کم رمق


دوئل؛ پرهزینه اما کم رمق

فیلم سینمایی دوئل با آن که در زمان تولید، ساختار تکنیکی سینمای دفاع مقدس را ارتقا داد اما نتوانست با داستانش دوستداران سینما را راضی کند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، «جشنواره فیلم های دفاع مقدسی» شبکه پنج سیما امشب چهارشنبه ۲۷ شهریور میزبان فیلم دوئل به کارگردانی «احمدرضا درویش» بود. فیلمی که وقتی در ابتدای دهه هشتاد خبر تولید و اکران عمومی آن در رسانه ها مطرح شد، بسیاری خود را برای تماشای پرهزینه ترین فیلم دفاع مقدسی تا آن زمان آماده کردند. فیلمی که قرار بود برای نخستین بار کیفیت صدای دالبی را به تماشاگران سینما هدیه دهد.

«دوئل» اما در زمان اکران چنان که باید مخاطبان خود را راضی نکرد. پروداکشن فیلم بزرگ بود، صحنه های جنگی اش پرهیبت و بازیگران شهره اش پرتعداد. اما فیلم درویش یک پاشته آشیل بزرگ داشت و آن داستان فیلم نامه بود. فیلم پس از نمایش صحنه حملات عراق به شهرهای جنوبی کشور در روزهای نخستین آغاز جنگ تحمیلی، به سراغ ماجرای اصلی خود می رود. ماجرای گاو صندوقی که زینال(پژمان بازغی) و یحیی(کامبیز دیرباز) در تلاش برای خارج کردن آن از بحبوحه و رساندن آن به خرمشهر هستند اما یحیی به همراه گاوصندوق به رودخانه اروند می افتد و زینال اسیر می شود.

حالا فیلم به بیست سال بعد آمده، وقتی شخصیت اصلی فیلم به کشور بازگشته و لاجرم باید راز گاو صندوق گشوده شود. اما دقیقا در همین لحظه مهم، فیلم مساله ای با شمول بالای جنگ را به یک اختلاف خانوادگی تقلیل می دهد و می کوشد از رهگذر آن به تاثیرات جنگ بپردازد.

شاید هیچ یک از مخاطبان فیلم های دفاع مقدس تصور نمی کردند درویش با آن پروداکشن و هزینه تنها در پی طرح اختلافی قومی باشد. دوئل البته وقتی در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد، در رشته های کارگردانی، فیلمبرداری، تدوین، طراحی صحنه و لباس، صدابرداری، صداگذاری، جلوه های ویژه و بازیگر مکمل مرد به سیمرغ بلورین دریافت کرد. فیلمی که گرچه سینمادوستان را راضی نکرد اما سینمای دفاع مقدس را متحول کرد.

سینمای جنگ ایران پس از دوئل وارد دوران تازه ای شد که در آن به ویژگی های تکنیکی فیلم های دفاع مقدسی از جمله جلوه های ویژه میدانی و بصری بیش از پیش توجه شد.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403 / التهاب طلا با لیدری طلای جهانی تخلیه شد