صاحبان صنایع کمتر سراغی از فیلمسازان می‌گیرند


صاحبان صنایع کمتر سراغی از فیلمسازان می‌گیرند

تهران- ایرنا- کارگردان فیلم سینمایی «اینجا هم باران می بارد»، گفت: تا زمانی‌که صاحبان صنایع دیدشان را باز نکنند و نگویند ما احتیاج به تبلیغات داریم، اتفاق قابل توجهی در حوزه مستندسازی صنعتی نمی‌افتد.

نادر طریقت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره تعامل میان مستندسازان و صاحبان صنایع با بیان اینکه فضای سینمای مستند با کار تبلیغاتی تفاوت بسیار عمده‌ای دارد و در یک محدوده قرار نمی‌گیرند، اظهارداشت: زمانی‌که می‌خواهید یک گزارش تبلیغاتی تهیه کنید، باید حس مستندسازی همراه شما باشد، درواقع وجود ریشه مستندسازی در شخصی که می‌خواهد کار تبلیغاتی انجام دهد ضروری است، چراکه تا مستندساز خوبی نباشید نمی‌توانید گزارش تصویری تبلیغاتی باکیفیت تولید کنید.

وی افزود: در همه دنیا صنایع و کالاهای تولیدی به وسیله تبلیغات به مردم معرفی می‌شود، ولی در کشور ما رقابتی وجود ندارد و ظاهرا شما هر چه به مردم بدهید آنها تشکر و استفاده می‌کنند. بنابراین، این شرایط نیاز به خلاقیت ویژه‌ای ندارد که شما بگویید من در این کار تبلیغاتی می‌خواهم چنین خلاقیتی انجام دهم.

کارگردان مستند ویدیویی «وحشی فریاد»، تصریح کرد: گاهی در تولید یک اثر اگر خلاقیت به خرج دهیم، حتی ممکن است صاحب کار بگوید این خوب نیست و من کار ساده‌تری می‌خواهم! درواقع صاحبان صنعت با کمترین هزینه بهترین تبلیغات را می‌خواهند؛ تبلیغاتی که درحال حاضر نمونه‌هایش را در تلویزیون می‌بینیم. مانند اینکه چند تصادف وحشتناک را به تصویر می‌کشند و بعد هیچ اتفاقی برای کسی نیفتاده است، چون فلان خوراکی را خورده بودند! به نظر من اینها به تمام معنا ضد تبلیغ است.

وی افزود: درمیان تبلیغات ساده تلویزیونی بیشتر از ۱۰- ۱۵ مورد نیست و تمام شبکه‌ها همین را پخش می‌کنند. صاحبان صنعت چون رقیب ندارند فکر می‌کنند هرچه به مردم بدهند آن‌ها استفاده می‌کنند، بنابراین چرا برای مستند و تبلیغات پول بدهند؟ این درحالی است که در بیشتر کشورها چون رقابت وجود دارد، تمام کالاهایشان را با تبلیغات معرفی می‌کنند

این مستندساز ادامه داد: کدام مستندساز بدش می‌آید در این حوزه کار کند؟ بهتر است صاحبان کالا کارشان را به دست کسانی که تجربه مستندسازی دارند، بسپارند.

صاحبان صنایع کمتر سراغی از فیلمسازان می‌گیرند

کارگردان فیلم سینمایی «خاطره» با اشاره به تجربه‌هایی که در تولید مستند صنعتی داشته است، گفت: چندبار برای تعدادی کارخانه مستند ساختم، در حالی که خودشان هم باورشان نمی‌شد برای کالایی که عرضه می‌کنند بشود چنین کاری ساخت، با این حال همچنان کمتر سمت ما می‌آیند.

طریقت با تاکید بر اینکه صاحبان صنایع به مستندسازانی که کار درجه یک و حرفه‌ای انجام می‌دهند اعتماد کنند، خاطرنشان کرد: تا زمانی که صاحبان صنایع دیدشان را بازنکنند و نگویند ما احتیاج به تبلیغات داریم، اتفاق قابل توجهی در حوزه مستندسازی صنعتی نمی‌افتد. خوب است جشنواره فیلم و عکس فناوری و صنعتی، فرصتی باشد برای آنها که اعتقاد به تبلیغات و مستندسازی دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج