جرعه نوش عرفان 


جرعه نوش عرفان 

بیرجند - ایرنا - کتاب «جرعه نوش عرفان» به همت شاعر و نویسنده بیرجندی محمد نظام‌دوست تامند، گردآوری و تدوین شده که جستاری از خاطرات و مجاهدت‌های آیت الله حاج شیخ جواد عارفی را به تحریر کشانده است. 

این کتاب در سه فصل و ۲۵۳ صفحه نوشته شده است که در بخش اول متن گفت و گوی مجله نگاه حوزه با حضرت آیت‌الله حاج شیخ جواد عارفی آمده است. تاریخ این مصاحبه در نگاه حوزه به مرداد و شهریور ۱۳۷۸ برمی‌گردد که توسط مولف بازنشر داده شده است.

خواننده با مطالعه این فصل می‌تواند با زندگی نامه آیت الله عارفی، سال‌های تحصیل حوزوی در محضر اساتید مختلف و سابقه‌ای از حوزه‌های علمیه در شهر بیرجند آشنا شود.

در فصل دوم کتاب جرعه نوش عرفان حضرت آیت الله عارفی از نگاه فرزندان و شاگردان معرفی شده است. در این فصل بسیاری از خصوصیات آیت‌الله عارفی از بیان دیگران نقل شده است.

در فصل سوم کتاب نیز می‌توان به شناختی از آیت‌الله عارفی از منظر عکس‌ها و اسناد رسید. نگارنده در پیشگفتاری از کتاب به سخنانی از مقام معظم رهبری درباره بزرگان شهر بیرجند در سفری که ایشان شهریورماه ۱۳۷۸ به بیرجند داشتند اشاره کرده و نوشته است : « امروز کسانی در همین شهر هستند که برجسته‌ترین‌شان همین عالم عزیز کهنسال معنوی بزرگوار حضرت آقای حاج شیخ جواد عارفی است که امروز هم بعد از سال‌های متمادی این مرد عالم با شخصیت معنوی کهنسال را زیارت کردم».

مولف کتاب جرعه نوش عرفان انگیزه‌اش از چاپ این کتاب را به ارج نهادن زحمات صد ساله عالم عارف و فقیه معارف حضرت آیت الله حاج شیخ جواد عارفی عنوان کرده است تا خوانندگان از فضای معنوی توشه برگیرند و آیت الله عارفی را بر منبرهای کاغذی کتاب ببینند ، پند و اندرز آن پیر مجاهد را آویزه گوش و خوراک هوش سازند و مرد عمل را در آیینه گفته سعدی بیابند و به تماشا بنشینند.

چاپ اول کتاب جرعه نوش عرفان اسفند ۹۲ و چاپ دوم آن پاییز ۹۳ بوده است.

جرعه نوش عرفان با همکاری حوزه هنری خراسان جنوبی و توسط نشر فکر بکر منتشر شده است.

آیت‌الله حاج شیخ جواد عارفی از بزرگان خراسان جنوبی است که اولین روز ذیحجه ۱۳۰۹ هجری قمری در روستای خرمی نهبندان متولد و ۹ ذیحجه ۱۴۲۱ هجری قمری برابر با سوم اسفند ۱۳۸۰ هجری شمسی در سن ۱۱۲ سالگی ندای حق را لبیک گفت و در قطعه دوم مزار شهدای شهرستان بیرجند به خاک سپرده شد .

محمد نظام دوست تدوین گر کتاب جرعه نوش عرفان از پیشکسوتان فرهنگی و اهل قلم بیرجند است و شاعری، پله های تفنن و تفرجگاه اندیشه‌های اوست. بیشتر به نوشتن معروف است اما گاهی سفره نوشته هایش را به چاشنی شعر می آراید و می گوید: در زمستان سرد ١٣٣١ در روستای تامند، قدم به دنیای رنج نهادم. دوران کودکی را در روستا و تحصیلات ابتدایی را در روستاهای کلاته سلیمان و چهکندوک سپری کردم و دوران دبیرستان را در مدرسه شوکتی و دبیرستان خزیمه در سال ١٣٥١ به اتمام رساندم.در سال ١٣٥٥ معلم شدم. پس از خدمت در «شوسف» به بیرجند آمدم و مدرک کارشناسی ادبیات گرفتم. در مهرماه ١٣٨٢، بازنشسته شدم.

نظام دوست کتاب‌هایی از جمله «گل چیده‌ها» ، «غنچه غدیر غریب» و «سفر به زیبایی» را چاپ و منتشر کرده است.

۹۸۹۳* ۶۰۵۴


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم بلند شدن ناگهانی عروس ایرانی از سر سفره عقد ! / بله نگفت زد زیر میز یا ... !