انور ابراهیم : سال آینده جانشین ماهاتیر می شوم


انور ابراهیم : سال آینده جانشین ماهاتیر می شوم

تهران- ایرنا- انور ابراهیم رهبر حزب عدالت مردم در گفت و گویی تلویزیونی اعلام کرد که تا حدود ماه مه سال آینده میلادی (2020) جانشین ماهاتیر محمد نخست وزیر کنونی مالزی خواهد شد.

بلومبرگ روز چهارشنبه به نقل از انور ابراهیم گزارش داد که وی تا خرداد سال ۹۹ قدرت را از ماهاتیر محمد هم ائتلافی جبهه امید خود تحویل خواهد گرفت. ماهاتیر و انور پیش از پیروزی در انتخابات ماه مه سال گذشته توافق کرده بودند که انور دو سال پس از نخست وزیر ماهاتیر، جایگزین وی شود.

انور ابراهیم امروز در گفت وگو با شبکه تلویزیونی بلومبرگ افزود: این درک وجود دارد که زمان جایگزینی باید حدود زمان اعلام شده باشد اما خیلی نمی توان در مورد جزئیات ماه دقیق بود. این جایگزینی دو سال پس از به قدرت رسیدن ماهاتیر انجام می شود و این درک وجود دارد که وی در آن زمان استعفا خواهد داد.

انور ۷۲ ساله که براساس وعده های انتخاباتی قرار است جانشین ماهاتیر ۹۴ ساله شود و از وی به عنوان نخست وزیر درانتظار یا نخست وزیر آینده این کشور یاد می کنند در این مصاحبه " گزارش ها در مورد احتمال جایگزینی عزمین علی وزیر کنونی اقتصاد مالزی و یا "مخریز ماهاتیر" پسر نخست وزیر را به جای وی رد کرد. "

عزمین علی معاون سیاسی انور ابراهیم در حزب عدالت و وزیر کنونی اقتصاد و مخریز نیز پسر سوم و پنجمین فرزند ماهاتیر محمد است که یک سیاستمدار فعال در این کشور بوده و در سابقه فعالیت های سیاسی وی سروزیری ایالت کداح مالزی وجود دارد.

عزمین علی نیز در ماههای اخیر مدت کوتاهی در ارتباط با یک ویدئوی منتشر شده ضد اخلاقی بازداشت شده بود. وی اتهامات اخلاقی علیه خود را رد کرده است.

دوره نخست وزیری در مالزی ۵ ساله است، اما انتقال قدرت از ماهاتیر به انور موضوعی است که پیش از چهاردهمین انتخابات عمومی در میان احزاب عضو ائتلاف پاکاتان هاراپان یا امید توافق شد. با گذشت بیش از یکسال از به قدرت رسیدن دوباره ماهاتیر محمد، اظهار نظرها و موضع گیری ها در محافل سیاسی این کشور در مورد این انتقال هر از گاه افزایش می یابد. "عدالت مردم"، حزب انور ابراهیم پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که طبق توافقنامه ژوئیه سال ۲۰۱۸، قرار است وی بعد از دو سال نخست وزیری را ازماهاتیر محمد، تحویل بگیرد.

برخی احزاب مانند حزب بومیان متحد مالزی یا پریبیوم برساتو مالزی Pribumi Bersatu Malaysia خواستار این هستند که ماهاتیر تا پایان دوره خود و انتخابات سراسری بعدی جایگاه نخست وزیری را حفظ کند، اما وی اعلام کرده که نخست وزیری را به انورابراهیم تحویل خواهد داد. انتخابات سراسری هر ۵ سال یکبار در مالزی برگزار می شود. انتخابات بعدی در این کشور جنوب شرق آسیا درسال ۲۰۲۳ برگزار خواهد شد.

ائتلاف 'پاکاتان هاراپان' موسوم به 'ائتلاف امید' در واقع پس از جدایی پاس از مخالفان دولت پیشین به وسیله حزب عدالت مردم، حزب اقدام دموکراتیک یا دی پی ای، حزب اعتماد ملی (شاخه جدا شده از حزب اسلامی مالزی) و حزب بومیان متحد مالزی (برساتو) تشکیل شد و توانست در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در اردیبهشت ماه سال گذشته نجیب رزاق نخست وزیر وقت را که رهبری ائتلاف باریسان نشنال یا جبهه ملی را برعهده داشت، پس از قریب به ۹ سال زمامداری در این کشور شکست دهد. ماهاتیر توانست با پیروزی دراین انتخابات پس از افزون بر ۲۰ سال دوباره قدرت را دراین کشور به دست گیرد.

ماهاتیر محمد در نخستین دوره در سال های ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ نخست وزیر مالزی بود و از وی به عنوان فردی یاد می شود که طولانی ترین دوره نخست وزیری را دراین کشور برعهده داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !