مانیزان میزبان دهمین آئین سنتی شیره‌پزی


مانیزان میزبان دهمین آئین سنتی شیره‌پزی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر از برگزاری دهمین آئین سنتی شیره‌پزی در روستای هدف گردشگری مانیزان در روز چهارشنبه، دهم مهرماه امسال خبر داد.

ابراهیم جلیلی در گفت و گو با ایسنا، در این رابطه افزود: صورتجلسات لازم در این زمینه تنظیم و مقرر شد در ششمین روز از هفته گردشگری این آئین سنتی با حضور نمایندگان مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، معاون استاندار و فرماندار ملایر، مدیر کل میراث فرهنگی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی، گردشگران و اهالی روستا از ساعات 15 تا غروب آفتاب دهمین آئین سنتی شیره پزی در مانیزان برگزار شود.

وی با بیان اینکه هرساله مستندسازی لازم از این آئین سنتی انجام می شود، افزود: با توجه به آن که برداشت انگور و شیره پزی در فصل خاصی صورت می گیرد بنابراین این آئین هر ساله در مهرماه برگزار می شود.

جلیلی با اشاره به قرارگرفتن در ماه صفر و لزوم حفظ حرمت عزاداری اباعبدالله الحسین(ع)، تصریح کرد: برنامه های فرهنگی تدارک دیده شده در این آئین همسو با ماه صفر بوده و شامل تواشیح، نقالی، اجرای مدح های زورخانه ای، شاهنامه خوانی و ... است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ملایر از برگزاری مسابقه شیره برتر و تجلیل از نفرات اول تا سوم، بازدید مردم از 4 کارگاه فعال پخت شیره و برپایی بازارچه عرضه محصولات محلی و باغی چون انگور، کشمش، شیره، نان و آش محلی و سایر محصولات مرتبط تولید شده توسط اهالی روستا به همت دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستا خبر داد.

جلیلی به حضور هرساله حدود 7 هزار نفر گردشگر و مسافر در روستای مانیزان و شرکت در این آئین سنتی اشاره و خاطرنشان کرد: این حجم حضور نشان دهنده این است که آئین سنتی شیره پزی به عنوان یک میراث ناملموس ملی جای خود را در دل ملت ایران باز کرده است.

وی امر را یک فرصت مغتنمی در راستای رونق اقتصادی، فرهنگی و گردشگری منطقه دانست و افزود: مقرر شده است بازاچه محصولات محلی تا 12مهر ماه در نقاط مختلف روستا با مشارکت اهالی مانیزان دایر باشد و مسافران و گردشگران با فراغ بال به خرید بپردازند.

این مقام مسئول با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی تکمیل زیرساخت‌های گردشگری این روستا را از اولویت‌های کاری خود و جزو سند راهبردی شهرستان اعلام کرده است، اظهار کرد: طرح گردشگری روستای مانیزان سال گذشته کلید خورد.

جلیلی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های میراث فرهنگی طی سال‌های اخیر ایجاد زیرساخت‌های لازم در این روستا بوده است، گفت: سال 96 افزون بر 600 میلیون تومان اعتبار در این زمینه تخصیص یافت و فاز اول جایگاه و پروژه انتقال آب شرب روستای مانیزان، احداث 5 چشمه سرویس بهداشتی زنانه و مردانه و آسفالت 3500 مترمربع معابر ورودی روستا انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: در سالجاری نیز از محل اعتبارات شاخص توسعه، استانی و ملی با اعتبار 730 میلیون تومان ادامه فرآیند تکمیل زیرساخت‌های روستای مانیزان به پیمانکار واگذار شد که شامل انجام 1800 مترمربع آسفالت معابر روستایی و 2500 مترمربع کف فرش سنگ است و در هفته دولت به بهره برداری رسید.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طلاق روناک یونسی از شوهر دومش ! / خانم بازیگر در کانادا مطلقه شد + عکس شوهران اول و دوم !