نامگذاری روز ادب فارسی به نام شهریار، برای جلوگیری از مصادره او توسط کشورهای دیگر بود


نامگذاری روز ادب فارسی به نام شهریار، برای جلوگیری از مصادره او توسط کشورهای دیگر بود

تهران- ایرنا- عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: نامگذاری روز شعر و ادب فارسی مصادف با سالمرگ شهریار به‌رغم وجود شاعران فارسی زبان به خاطر این بود که این هویت و فرهنگ ایران و آذری را کشورهای دیگر مصادره نکنند.

شهربانو امانی در چهارمین کنگره بزرگداشت شهریار و شعر و ادب فارسی در تالار همایش های برج میلاد گفت: امروز یکی از نیارهای اصلی جامعه وحدت و همدلی و همبستگی است و این از طریق ادبیات هم ممکن است به شرط آنکه آداب ادب را بدانیم و رعایت کنیم. با بازیابی و توانمندی فرهنگ و ادب گذشته و آگاه رسانی آن امروزه می توان حتی وحدت بین نسلی ایجاد کرد.
وی در این مراسم با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ملاط و عنصری بهتر از شعر و ادب فارسی نمی تواند از انقطاع نسلی جلوگیری کند؛ اما ما میراث داران خوبی نیستیم میراث خواران خوبی هستیم و ارزش میراثمان را برای انتقال نمی دانیم.
عضو شورای شهر تهران افزود: توسعه یافتگی به ازدیاد دودکش های صنعتی نیست بلکه عنصر سرمایه، سرمایه انسانی است و ابزارمان در این حوزه شعر و ادب فارسی است که باید خیلی بیشتر از اینها مورد توجه قرار گیرد.
امانی خطاب به وزیر فرهنگ گفت: این رخداد مهم تاریخی به اندازه شان آن گرامی داشته نمی شود، ترکیه با رقص سماع و برخورداری از مقبره مولانا توانست جهانی شود، اما ما غفلت کرده ایم.
وی افزود: شهریار ملاط پیوند ملی و اقوام و آذری ها و بویژه کشورهای همسایه است، اتفاقی که در مجلس ششم افتاد و باعث این رخداد شد به‌رغم وجود شاعران فارسی زبان بخاطر این بود که این هویت و فرهنگ ایران و آذری را کشورهای دیگر مصادره نکنند. امیدواریم سال آینده شاهد برگزاری آیینی فراتر از این در بزرگداشت شهریار باشیم.

روز بیست و هفتم شهریور، سالروز درگذشت استاد سیدمحمدحسین شهریار، شاعر معاصر ایرانی (۱۲۸۵ تا ۱۳۶۷)، با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی، روز ملی شعر و ادب پارسی، نامیده شده است. استاد شهریار سال ١٢٨٥ هجری خورشیدی در تبریز متولد شد و ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ چشم از جهان فرو بست، از وی آثار گران سنگی برجای مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی