خانه امن درماندگان و مسافران


خانه امن درماندگان و مسافران

ثریا روزبهانی ـ خبرنگار: مسجد «الرضا(ع) » محله دهکده المپیک منطقه 22 یکی از مساجد بزرگ پایتخت است که به دلیل ساخت این بنا در زمان کوتاه و آغاز سریع فعالیت‌های گسترده فرهنگی و مذهبی در آن بازتاب وسیعی را در سطح منطقه داشته است.

ساخت این مسجد از سال ۱۳۸۷ آغاز و در مدت کمتر از یک سال به دلیل پیگیری‌های مداوم و مکرر حجت‌الاسلام «شیخ علی واشقانی فراهانی» امام جماعت مسجد، آماده بهره‌برداری شد و اکنون یکی از فعال‌ترین مساجد تهران به شمار می‌رود. دَرِ این خانه خدا، شبانه‌روز به روی نمازگزاران، اهالی، در راه‌ماندگان و بی‌پناهان باز است. این مسجد در هر ساعت از شبانه‌روز، خدمات مختلفی را به شهروندان ارائه می‌دهد. برای اینکه با فعالیت‌های این مسجد بیشتر آشنا شویم سراغ حجت‌الاسلام «شیخ علی واشقانی فراهانی» امام جماعت فعال مسجد امام رضا(ع) رفته‌ایم.

طنین دلنشین نوای اذان هر صاحب دلی را به سوی مسجد می‌کشد. هنوز اذان مغرب را نگفته‌اند. نمازگزاران، پیر و جوان، کم‌کم در دل مسجد جاخوش می‌کنند. مسجد امام رضا(ع) سال ۱۳۸۷، با مساحت ۶۷۰‌مترمربع و زیربنای ۳۰۰‌مترمربع در ۳طبقه به همت یک فرد نیکوکار به نام حاج «علی‌اکبر انصاری» و مردم منطقه بنا شد و در سال ۱۳۸۹، با مدیریت فرهنگی حجت‌الاسلام شیخ علی واشقانی فراهانی، امام جماعت این مسجد به بهره‌برداری رسید. در منطقه ۲۲ تهران مسجد امام‌رضا(ع) الگویی از یک کانون اسلامی است. چراکه این مسجد شبانه‌روز فعال بوده و با اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی، بخشی از نیازها و دغدغه‌های مردم منطقه را مرتفع کرده ‌است. به همین دلیل وقتی با هریک از نمازگزاران این مسجد همصحبت می‌شویم به برنامه‌های متنوع فرهنگی‌ـ اجتماعی مسجد امام رضا(ع) اشاره می‌کنند. حجت‌الاسلام واشقانی فراهانی درباره مسجد امام رضا(ع) می‌گوید: «در مدت کمتر از یکسال با کمک خیّران، این خانه الهی را ساختم. برای اینکه مسجد زودتر ساخته شود، همه‌کاری انجام دادم. از مهندسی، کارفرمایی، مدیریت، کارگری و طراحی مسجد گرفته تا آشپزی برای کارگرها. اگر کارگران اینجا ۶ـ ۷ ساعت کار می‌کردند، من ۲۴ ساعت کار می‌کردم. تنها ساختن مسجد نبود بلکه در کنار آن کارهای فرهنگی، اجرایی، مدیریتی و حتی خادمی انجام می‌دادم. اکنون این مسجد ساخته شده و شب و روز به شهروندان خدمات ارائه می‌دهد. از جمله ویژگی‌های شاخص این مسجد می‌توان به فعالیت ۲۴ساعته آن اشاره کرد. این مسجد شبانه‌روز برای پاسخگویی به نیاز مردم منطقه و حتی مسافران بین راهی فعال است، من نیز حضور مستمر در مسجد دارم تا جایی که محل زندگی خود را در طبقه بالای همین مسجد انتخاب کردم و پاسخگوی مراجعه‌های مردمی هستم و تعامل خوبی با مردم به وجود آمده است.»

فعالیت‌های فرهنگی در خانه الهی

خانه امن درماندگان و مسافران

بسیاری از افراد گمان می‌کنند مساجد تنها محلی برای برپایی نماز و آموزش مسائل دینی است. حال آنکه این روزها این مکان‌های مقدس با برگزاری کلاس‌های آموزشی، زمینه آموزش کودکان، نوجوانان و جوانان بسیاری را فراهم کرده است. باتوجه به منبع درآمدی خانوارهای ساکن در منطقه، پایگاه‌های آموزشی مساجد می‌تواند بهترین انتخاب برای پرکردن اوقات فراغت فرزندان آنها باشد. به گفته امام جماعت مسجد امام رضا(ع) در همه روزهای هفته در این مسجد برنامه‌های متعدد مذهبی برگزار می‌شود. از آموزش درس‌های حوزوی، آموزش مفاهیم قرآن و نهج‌البلاغه برای بانوان، آموزش روان‌خوانی، تجوید قرآن، بیان احکام و احادیث گرفته تا آموزش قرآن، قرائت زیارت آل یاسین، بیان موضوع‌های اخلاقی، احکام به اقتضای روز و همچنین برگزاری سفرهای زیارتی قم و جمکران، همچنین نمازجماعت در ۳ وقت شبانه‌روز در این مسجد برپا می‌شود. تشکیل کلاس‌های مهدکودک و حوزه علمیه، آموزش قرائت و تفسیر قرآن و دیگر برنامه‌ها، طبق روال تا شب ادامه دارد.

۲هزار جلد کتاب در مسجد
کتابخانه بزرگی در اطراف محوطه مصلای مسجد امام‌رضا(ع) قرار دارد که بیش از ۲هزار جلد کتاب تخصصی و عمومی در آن گنجانده شده است. به سبب تنوع کتاب‌های موجود در این کتابخانه، وجود چنین فضایی در این مکان در نوع خود بی‌نظیر است. چراکه اغلب کتاب‌های این کتابخانه با توجه به نیاز مراجعه‌کنندگان تهیه شده و در اختیار آنها قرار می‌گیرد. قرآن‌کریم، مفاتیح، نهج‌البلاغه، ترجمه‌های متنوع و جدید در قطع‌های مختلف، انواع تفسیر قرآن، چند جلد کتاب درباره مسجد و روش مدیریت آن، دوره کامل اصول کافی، بحارالانوار و زندگی کامل چهارده معصوم(ع)، همچنین دایره‌المعارف ۱۰جلدی و کتاب‌های پزشکی، شعر و داستان از جمله کتاب‌های این کتابخانه هستند. همچنین در کنار بخش‌های مختلف این مسجد، مکانی به‌عنوان مهدکودک برای فرزندان نمازگزاران و اهالی در نظر گرفته شده است که علاوه بر نگهداری از کودکان، سوره‌های کوتاه قرآن کریم، آیه‌الکرسی، نقاشی، زبان‌انگلیسی، اجزای صورت، رنگ‌ها، خوراکی‌ها و میوه‌ها به آنها آموزش داده می‌شود. مشکل‌گشای محله

خانه امن درماندگان و مسافران

شاید بسیاری از افراد، امام جماعت مساجد را تنها به‌عنوان پیش‌نماز مسجد بشناسد حال آنکه بسیاری از این افراد در کنار فعالیت‌های مذهبی و دینی در مسائل عمرانی و رفع مشکلات هم‌محله‌ای‌هایشان نیز تلاش می‌کنند. حجت‌الاسلام واشقانی فراهانی از جمله این افراد به شمار می‌رود. فعالیت‌های او نه تنها در رفع مشکلات عمرانی محله‌اش مؤثر است بلکه با کمک اهالی محله‌اش تلاش می‌کند تا نیازهای هم‌محله‌ای‌هایش را فراهم کند. این امام جماعت سال‌هاست پا را از مسجد محله‌اش فرا گذاشته و با حضور در جمع اهالی محله دهکده المپیک، مشکلات هم‌محله‌ای‌هایش را از نزدیک بررسی می‌کند. می‌گوید: «اعتقاد دارم امام جماعت نباید در مسجد بنشیند و پای منبر جوانان را به مسجد دعوت کند.»

محل استراحت رانندگان
اینجا مکانی امن برای شهروندان و در راه‌ماندگان است. حجت‌الاسلام فراهانی به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «در این مسجد رانندگان تاکسی‌هایی که به این محدوده رفت‌وآمد دارند در کنار اقامه نماز استراحت می‌کنند همچنین بعضی از رانندگان مسیر «رباط‌کریم» و «هشتگرد» و نقاط دور دیگر، شب‌ها اینجا می‌خوابند و صبح زود دنبال کار خودشان می‌روند. من خودم ۲۴ ساعته در مسجد حضور دارم و پاسخگوی مراجعه‌کنندگان هستم. این مسجد امید مردم شده است. یعنی از همه جای تهران و ایران اگر در راه‌مانده یا مشکلی داشته باشند، به این مسجد مراجعه می‌کنند. مردم به این مسجد اعتماد و امید زیادی دارند.»
کد خبر 455102

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟