برگزیت زیر تیغ رای دیوان دادگستری انگلیس


برگزیت زیر تیغ رای دیوان دادگستری انگلیس

لندن - ایرنا - 11 قاضی دیوان دادگستری انگلیس امروز (سه شنبه) درباره‌ قانونی بودن تصمیم جنجالی دولت «بوریس جانسون» برای تعلیق پارلمان این کشور تشکیل جلسه داده و انتظار می رود حکم نهایی خود را که بر مسیر خروج انگلیس از اتحادیه اروپا تاثیر گذار خواهد بود، در چند روز آینده صادر کنند.

از زمان تعلیق پارلمان انگلیس تاکنون سه دادگاه این کشور درباره تصمیم دولت تشکیل شده، که عمده ترین آن رای هفته گذشته دادگاه عالی اسکاتلند است که تعطیلی پارلمان را غیر قانونی اعلام کرد.

سه قاضی دادگاه اسکاتلند چهارشنبه گذشته اعلام کردند که نخست وزیر انگلیس برای فرار از پاسخگویی به نهاد قانونگذار و اجرای برگزیت بی‌توافق، پارلمان را تعطیل کرده است. بر اساس این رای، جانسون در این رابطه ملکه انگلیس را فریب داده و به این ترتیب تعلیق پارلمان غیر قانونی و بلا اثر است.

بوریس جانسون که دو ماه پیش به‌ عنوان جانشین «ترزا می» بر تخت نخست وزیر انگلیس نشست، هفته گذشته پارلمان این کشور را تعلیق کرد تا به گفته او سیاست های دولت جدید را تبیین کند.

هر دوره پارلمان با سخنرانی ملکه انگلیس درباره اولویت های جدید دولت آغاز و با برگزاری انتخابات سراسری خاتمه می یابد.

تعلیق پارلمان فرایندی شناخته شده و مرسوم است تا هماهنگی های معمول برای دوره جدید پارلمان پیگیری شود.

با این حال پیشنهاد جانسون برای تعلیق پارلمان بمدت طولانی پنج هفته، در آستانه پایان مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اعتراضات گسترده ای را به همراه داشته است.

علاوه بر اعتراضات گسترده خیابانی، ۷۵ نفر از نمایندگان پارلمان در کنار «جان میجر» نخست وزیر اسبق انگلیس از دستگاه قضا خواسته اند تا بر اساس حکم دادگاه اسکاتلند، قانونی بودن تعلیق پارلمان را مورد ارزیابی قرار دهد.

در روند رسیدگی به این پرونده، نماینده دولت انگلیس باید ادله محکمه پسندی را در این رابطه ارائه کند.

با این حال نخست وزیر انگلیس وعده داده که به رای نهایی دادگاه احترام می گذارد.

برگزیت زیر تیغ رای دیوان دادگستری انگلیس

اگر رای دیوان دادگستری، حکم هفته گذشته دادگاه اسکاتلند را تایید کند، جانسون مجبور خواهد بود تا از ملکه بخواهد تا سریعا پارلمان را بازگشایی کند.

البته دادگاه ممکن است تعلیق پارلمان از هفته گذشته را غیر قانونی اعلام کند که در آن صورت نیازی به دستور ملکه هم نخواهد بود. در هر صورت پارلمان بلافاصله تشکیل خواهد شد و دولت تازه کار جانسون شکست سنگینی را متحمل خواهد شد.

انگلیس کمتر از ۴۶ روز دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند.

نخست وزیر انگلیس روز گذشته(دوشنبه) به ملاقات رئیس کمیسیون اروپا رفت تا درباره آینده برگزیت گفت وگو کند.

بر اساس گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، بوریس جانسون و «ژان‌کلود یونکر» توافق کردند که مذاکرات ادامه یابد.

جانسون تاکید دارد که به برگزیت بی توافق تمایلی ندارد، اما دولت او همه اقدامات لازم را برای مواجه با این سناریو پیش‌بینی کرده است.


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟