تجهیز نیروگاه 1400 مگاواتی سیریک


وزیر نیرو:انتظار داریم تا دو ماه آینده تجهیز نیروگاه سیریک آغاز شود

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رضا اردکانیان وزیر نیرو در حاشیه دیدار معاون وزیر دارایی روسیه در جمع خبرنگاران گفت: الحاقیه قرارداد اعطای وام روسیه برای ساخت نیروگاه سیریک امروز امضا شد.
وی افزود: به دلیل طولانی شدن تشریفات عملیاتی قرارداد اعطای وام روسیه برای ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک نیاز به یک الحاقیه برای تمدید مدت قرارداد بود که امروز این الحاقیه بین معاون وزارت دارایی روسیه و وزارت امور اقتصادی و دارایی کشورمان امضا شد و انتظار داریم که حداکثر ظرف دو ماه آینده تجهیز کارگاه این نیروگاه آغاز شود.
وی گفت: برای ساخت نیروگاه سیریک یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو نیاز است که یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو آن از محل وام روسیه تامین می‌شود.
وزیر نیرو افزود: علاوه بر این طرح‌های دیگری نیز با استفاده از وام دولتی روسیه مانند برقی کردن راه آهن اینچه برون - گرمسار داریم که همین مسیر را باید طی کند البته این طرح کمی عقب‌تر از طرح سیریک است که امروز مذاکراتی بین معاون دارایی روسیه و مسئولان وزارت راه و شهرسازی انجام شد که امیدواریم حداکثر این طرح نیز امسال اجرایی شود.

وی گفت: علاوه بر این درباره دو طرح دیگر یکی یک نیروگاه آبی و دیگری بازتوانی یک نیروگاه حرارتی مذاکراتی شد و قرارداد تجاری به امضا رسید که خوشبختانه وزارت دارایی روسیه امروز اعلام کرد مشکلی برای تامین منابع آن به صورت وام ندارد که سرجمع این دو طرح ۶۵۰ تا ۷۰۰ میلیون یورو است.

استور چاک معاون وزیر دارایی روسیه نیز در جمع خبرنگاران گفت: تمدید قرارداد برای تامین مالی نیروگاه سیریک امروز امضا شد که بر این اساس شروع به فاینانس آن می‌کنیم به این معنا که علاوه بر کار‌های فنی که شرکت‌های ایرانی و روسیه انجام دادند شروع به سفارش تجهیزات در کارخانجات مختلف می‌کنیم.

وی گفت: این طرح بزرگی است که حدود یک و نیم میلیارد یورو ارزش دارد و امیدواریم نتیجه اجتماعی و اقتصادی آن برای ساکنین محل اجرای طرح نیز بزرگ باشد.
وی درباره استفاده از پول ملی دو کشور برای اجرای طرح نیز گفت:خیلی مهم است کارخانجات دو کشور ایران و روسیه مایل باشند این طرح‌های مشخص را اجرا کنند و ما نیز این قرارداد را نه فقط در قالب فاینانسی که در چارچوب قرارداد بین دو رییس جمهور امضا شده بلکه در چارچوب همکاری اقتصادی طولانی مدت بین دو کشور قبول می‌کنیم.
مدیرعامل نیروگاههای حرارتی کشور
نیروگاه سیریک را روس ها 54 ماهه می سازند
مدیرعامل نیروگاههای حرارتی کشور گفت: ساخت نیروگاه سیریک از زمان بازگشایی LC و شروع LC پرداخت وام روسیه، 54 ماه طول می کشد و اولین واحد آن باید 44 ماه بعد از گشایش السی وارد مدار شود.
آقای محسن طرز طلب افزود: هر کشوری که تامین مالی طرحی را انجام می دهد بخش عمده ای ازتجهیزات مورد نیاز آن طرح را نیز خود تامین می کند براین اساس تلاش کردیم سهم استفاده از تجهیزات داخلی را در این قرارداد بیش از 30 درصد برسانیم و حداکثر استفاده را از توانمندی داخلی داشته باشیم.
طرزطلب گفت: قرارداد نیروگاه سیریک دو سال و نیم پیش امضاء شد و بعد از امضای قرار داد پیگیر مراحل تامین مالی طرح از طریق روسیه بودیم که فرآیند اجرای آن در داخل روسیه طولانی شد و مشکلات فنی و قراردادی نیز از طرف پیمانکار روسیه مطرح بود که در طول چهار تا پنچ ماه پیش این مشکلات بین ما و پیمانکار روسی حل و فصل شد.

مدیرعامل نیروگاههای حرارتی کشور افزود: براساس قرارداد، قرار بود ابتدای سال 2018 وام یک میلیارد و 200 میلیون یوری روسیه برای تامین مالی نیروگاه سیریک در هرمزگان پرداخت شود که به دلیل گذشت زمان پرداخت وام منقضی شد به همین دلیل الحاقیه قرار داد امروز بین معاون دارایی روسیه و وزارت اموراقتصادی و دارایی کشورمان امضاء شد.
طرزطلب افزود: تاریخ پرداخت وام از 2017 و 2018 به 2020 منتقل شد و زمان باز پرداخت وام نیز تغییر کرد که امیدواریم حداکثر دو ماه بعد از امضاء الحاقیه قرارداد عملیات اجرایی نیروگاه سیریک که ظرفیت آن هزار و 400 مگاوات است با سرعت انجام شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کتاب تعلیم انشا - سال 1329