862 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار به مراتع کشور اختصاص یافت


862 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار به مراتع کشور اختصاص یافت

اراک - ایرنا - مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: 862 میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار از محل صندوق توسعه‌ ملی امسال برای احیای مراتع کشور اختصاص یافت.

«ترحم بهزاد» روز یکشنبه در نشست مشترک انجمن مرتع‌داران ایران در استان مرکزی، افزود: این منابع‌ مالی در راستای اجرای عملیات بیولوژیکی، بیومکانیک و فعالیت‌های مدیریتی در مراتع کشور صرف می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت فعالیت‌های آبخیزداری و آبخوانداری در اراضی طبیعی کشور ۱۵۰ میلیون یورو معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه‌ملی به این حوزه اختصاص یافت که بخشی از آن به عملیات بیولوژیکی و بیومکانیک در مراتع تخصیص یافته است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری یادآور شد: ۲۰۰ میلیون دلار معادل هفت هزار میلیارد ریال پارسال از محل صندوق توسعه‌ملی به اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری در کشور اختصاص یافت.

بهزاد افزود: ۸۴ و هشت میلیون هکتار اراضی مرتعی در کشور وجود دارد که ۵۲ درصد از وسعت کشور و ۶۳ درصد منابع ملی را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: ۷۸ میلیون هکتار اراضی مرتعی کشور واگذار شده و ۳۰۸ هزار پروانه چرای دام برای ۳۸ هزار و ۲۶۱ سامانه عرفی صادر شده است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری خاطرنشان کرد: ستادهای صندوق توسعه‌ملی، هیرکانی جنگل‌های خزری، حفاظت از اراضی طبیعی و سند بوم ‌ازگان زاگرس تاکنون در این سازمان تشکیل شده است.

بهزاد افزود: عملکرد و مشکلات طرح‌های آبخیزداری در راستای اجرای هرچه بهتر این بخش در ستاد صندوق توسعه‌ملی و بحث‌های حفاظت از جنگل‌های شمال در ستاد هیرکانی جنگل‌های خزری مورد بررسی قرار می‌گیرند.

وی اظهار داشت: ۲۰ میلیون هکتار از مجموع اراضی مرتعی واگذار شده برای اجرای طرح‌های مرتعی و ۵۸ میلیون هکتار ممیزی و هشت و پنج میلیون هکتار فاقد ممیزی است که توسط یگان حفاظت به‌صورت مستمر مورد نظارت قرار می‌گیرد.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری افزود: ۲۰ میلیون هکتار واگذار شده نیز توسط بهره‌برداران و ناظران ادارت مورد نظارت قرار دارند.

بهزاد در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری وجود ۲۲ ایستگاه تولید بذر مرتعی در کشور، گفت: مدیریت ۱۷ ایستگاه به بخش خصوصی واگذار شده و در راستای تامین و تولید بذر مرتعی ۲ ایستگاه نیز در مرحله واگذاری قرار دارد و ۲ ایستگاه نیز در مرحله تهیه طرح را می‌گذراند.

وی ادامه داد: با توجه به فعال‌سازی ایستگاه کرج و چقای استان مرکزی اختصاص اعتبار برای تجهیز و نوسازی آن‌ها در دستور کار دفتر امور مراتع سازمان آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری قرار دارد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این نشست گفت: ۳۳۰ میلیارد ریال امسال از محل صندوق توسعه‌ملی برای اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری به این استان اختصاص یافته است.

«عبدالحسین محمدی» افزود: ۲۶ طرح با اختصاص این منابع‌مالی در استان مرکزی آغاز شده که ۲ طرح در شهرستان های شازند و تفرش به بهره‌برداری رسیده و بقیه با پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد در حال انجام است.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از طرح های باقی مانده همزمان با دهه مبارک فجر در استان مرکزی آغاز می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اختصاص ۴۰ میلیارد ریال این اعتبارات به اراضی مرتعی استان خبر داد و گفت: با آغاز فصل بارش در استان عملیات بیولوژیکی، بیومکانیک، اصلاح و احیای مراتع آغاز می‌شود.

استان مرکزی با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود یک و ۸۲ صدم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

۱۹۵۵/۶۰۱۳/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟