از رشد چشمگیر فروش سینما تا کاهش محدود مخاطب


از رشد چشمگیر فروش سینما تا کاهش محدود مخاطب

نکته قابل توجه در تحلیل میزان فروش ریالی و تعداد مخاطبان سینمای ایران در نیمه نخست سال 98، توجه به افزایش قیمت بلیط سینماها از ابتدای سال و همچنین کاهش مخاطب سینمادر مردادماه امسال نسبت به برهه مشابه سال 97 است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری شبستان، در روزهای گذشته، معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی گزارش فروش سینماهای کشور در پنج ماهه نخست سال ۹۸ را منتشر کرده است.

با بررسی آمارهای منتشر شده در این گزارش می توان به درک کلی از وضعیت اقتصاد و میزان مخاطب سینمای ایران در نیمه نخست سال 98 دست یافت. از سوی دیگر می توان با مقایسه آمارهای سال جاری و آمارهای سال گذشته، نقاط قوت و ضعف اکران فیلم در سینماهای ایران را مورد کنکاش قرار داد.

براساس این گزارش فیلم های اکران شده در از ابتدای فروردین تا انتهای مردادماه سال 98 در مجموع به فروشی حدود صد و شصت و شش میلیارد و ششصد و بیست میلیون تومان دست یافته اند.

این رقم در مقایسه با فروش سینمای ایران در مدت مشابه سال قبل که حدود صد و سی و دو میلیارد و صد و هشتاد میلیون تومان برآورد شده، نمایانگر حدود بیست و شش درصد رشد است.

از سوی دیگر آمارهای دفتر مطالعات و دانش سینمایی، مخاطبان پنج ماهه نخست سال 98 را حدود چهارده میلیون و پانصد و پنجاه هزار نفر اعلام کرده است.

رقم اعلامی از مخاطبان، اما در مقایسه با آمارهای سال گذشته که پانزده میلیون و دویست هزار نفر اعلام شده بود، کاهشی حدودا چهار درصدی را نشان می دهد.

نکته قابل توجه در تحلیل میزان فروش ریالی و تعداد مخاطبان سینما در نیمه نخست سال 98، توجه به افزایش قیمت بلیط سینماها از ابتدای سال است. به همین خاطر است که با وجود رشد قابل توجه (بیست و شش درصدی) فروش سینماها، تعداد مخاطبان با کاهش (چهار درصدی) روبروست.

بررسی آمار فروش و مخاطب مردادماه سینمای ایران نیز، واجد نکاتی جالب توجه است. گیشه سینما در مرداد 98 حدود بیست و سه میلیارد و پانصد و چهل و هفت میلیون تومان فروش داشته که این میزان در مقایسه با فروش حدود بیست و هشت میلیارد و صد و شصت میلیونی مرداد 97، کاهش حدود شانزده درصدی را نشان می دهد.

از سوی دیگر مخاطبان مردادماه سال 98 هم نسبت به زمان مشابه سال 97 کاهش چشمگیر دارد. چنان که در مرداد امسال حدود دو میلیون و پنجاه و دو هزار نفر به سینما رفته اند اما مرداد سال قبل سینماها میزبان حدود سه میلیون و دویست و بیست هزار نفر بوده اند. این آمار لزوم بازنگری در برنامه اکران فیلم ها در ماه های فصل تابستان به عنوان فصل تعطیلی مدارس و فعالیت اجتماعی بیشتر خانواده ها را بیش از پیش نمایان می کند. چنان که حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی نیز در گفتگوی ویژه ای به مناسبت روز ملی سینما از امکان اجرای مدلی تازه برای اکران فیلم ها به جای الگوی موجود خبرداد تا سینمای ایران از ظرفیت تابستان بیشتر بهره ببرد.

اسفندماه سال گذشته بود که بحث های فراوانی درباره میزان افزایش قیمت بلیط سینماها در مجامع سینمایی مطرح شد. در نهایت با توجه به تورم موجود در کشور و به همان نسبت افزایش هزینه تولید فیلم در سینمای ایران، قیمت بلیط ها افزایش چشمگیری یافت تا آن جا که بلیط بلیط سینماهای مدرن(مجهزترین سینماهای کشور) در روزهای پنج شنبه، جمعه و روزهای تعطیل بدون احتساب نه درصد مالیات بر ارزش افزوده به هجده هزار تومان رسید. در آن زمان بیم آن می رفت که این افزایش قیمت بلیط به حضور مردم در سینماها آسیب جدی وارد کند اما آمارهای اخیر خلاف آن را نشان می دهد. به این معنا که با وجود افزایش قابل توجه قیمت بلیط سینماها در سال 98 نسبت به سال 97، حضور مردم در سینماها کمتر از 5 درصد کاهش یافته است اما در عوض سینمای ایران با کسب درآمد بیشتر به حیات خود در شرایط دشوار اقتصادی ادامه داده است.

البته در این میان عده ای با استناد به هزینه های میلیاردی تولید برخی فیلم ها و دستمزدهای نجومی برخی بازیگران و عوامل فیلم ها، افزایش بلیط سینماها را بهانه ای برای این امر دانسته اند. نکته ای که در ماه های اخیر به بحث داغ محافل و رسانه های سینمایی بدل شده است.

استقبال مردم از تماشای فیلم در سینماها از چندسال قبل و با اتخاذ تدابیری مثبت در دوره مدیریت حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی آغاز شد و تاکنون تداوم داشته است. همین نکته موجب شده در کنار فیلم های کمدی که معمولا در صدر جدول فروش سینماها قرار می گیرند، فیلم های اجتماعی نیز پس از سال ها بار دیگر نظر مخاطبان را به خود جلب کنند. تا آن جا که هر ساله می توان از فیلم های اجتماعی نام برد که در چند برهه در صدر جدول فروش قرار گرفته اند.

به طور مثال همین امسال، فیلم اجتماعی «متری شیش و نیم» سعید روستایی که در نوروز 98 اکران شد، رقیب کمدی «رحمان 1400» منوچهر هادی در گیشه بود. گرچه رحمان «1400» در میانه راه با فروش حدود بیست و یک میلیارد از اکران بازماند تا «متری شیش و نیم» گوی سبقت را برباید و در نهایت با فروشی حدود بیست و هفت میلیارد، سهمی شانزده درصدی از اکران پنج ماهه نخست سال را به خود اختصاص دهد. «تگزاس2» مسعود اطیابی دیگر فیلم پرفروش اکران پنج ماهه نخست سال جاری نیز که به جای «رحمان 1400» وارد چرخه اکران شد، توانسته با فروش حدود بیست و چهار میلیاردی و جذب بیش از دو میلیون مخاطب، سهمی معادل پانزده درصد از اکران پنج ماهه نخست سال را از آن خود کند.

پس از سه فیلم «متری شیش و نیم»، «رحمان 1400» و «تگزاس2» به عنوان پرمخاطب ترین فیلم های نیمه نخست سال می توان به فیلم مهم «شبی که ماه کامل شد» اشاره کرد. ساخته تامل برانگیز نرگس آبیار که علاوه بر کسب جوایز اصلی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، با وجود داستان تکان دهنده توانست بیش از یک و نیم میلیون مخاطب به سینماها جذب کند تا با فروشی حدود هفده میلیارد و نیم، بیش از ده درصد در فروش نیمه نخست سال سهم داشته باشد.

اما نکته دیگری که می توان درباره آمار فروش پنج ماهه ابتدایی سال 98 به آن اشاره کرد، برترین سینماهای کشور از نظر میزان فروش است به طوری که پردیس سینمایی کوروش با کسب بیست میلیارد، در میان سینماها یکه تاز است. پس از آن پردیس سینما آزادی با هشت میلیارد، پردیس ایران مال با هفت میلیارد و پردیس باغ کتاب با شش میلیارد در جایگاه های بعدی فروش قرار دارند.

پایان پیام/14

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


35 تصویر زمینه دخترانه جدید از عکس های شیک کیوت و با کلاس 2022