جولان شیر داوینچی در پاریس


جولان شیر داوینچی در پاریس

تهران – ایرنا – شیر چوبی لئوناردو داوینچی هنرمند دوره رنسانس ایتالیا به مدت یک ماه در موسسه فرهنگی ایتالیایی پاریس به‌نمایش گذاشته شده است تا در پانصدمین سالگرد مرگ وی، این نابغه را مورد تکریم و احترام قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این اثر با ابعاد ۲ متر ارتفاع و ۳ متر طول، از مکانیزمی فلزی برخوردار است و براساس طرح اولیه به جا مانده از داوینچی، بازسازی شده است.

این هنرمند نسخه اولیه این شیر را به سفارش «پاپ لئو دهم» طراحی کرد تا موجبات تفریح و سرگرمی «فرانسوای اول» پادشاه وقت فرانسه را فراهم کند.

وی که در سراسر جهان با تابلوهای نقاشی مونا لیزا و شام آخر شناخته می شود، همچنین مخترعی بود که طرح ساخت ماشین های پرنده را در ذهن تجسم می کرد.

شاهدان عینی از دوره داوینچی گفته اند که شیری مکانیکی که می توانست راه رود و نمادی از فلورانس بود، در سال ۱۵۱۵ به فرانسوای اول هدیه داده شد تا از آن طریق، هم پیمانی جدیدی بین فلورانس و فرانسه جشن گرفته شود.

این نابغه که به دعوت فرانسوای اول به فرانسه رفت، آثار بسیاری را در این کشور از خود برجا گذاشت.

جولان شیر داوینچی در پاریس

داوینچی در سن ۶۴ سالگی درست زمانی که «میکل‌آنژ» و «رافائل» رقبای داوینچی در شبه جزیره ایتالیا به عنوان ستاره هایی نوظهور می درخشیدند، به فرانسه نقل مکان کرد.
فرانسوای اول که به «پادشاه خورشید قرن شانزدهم» معروف بود به پادشاهی شهرت داشت که رنسانس ایتالیا را به فرانسه آورد. در حال حاضر، تابلوهای معروف مونا لیزا، مریم مقدس و کودک و سنت جان باپتیست لئوناردو در موزه لوور پاریس نمایش داده می شود.

داوینچی در سال ۱۵۱۹ درگذشت و جسدش در قصر «آمبروآز» در نزدیکی شهر «تور» فرانسه دفن شد. این قصر پس از انقلاب فرانسه در سال ۱۷۸۹ به شدت آسیب دید و بسیاری از قبرهای واقع در آن از جمله قبر داوینچی تخریب شد.

این هنرمند هرگز ازدواج نکرد و وارث مستقیمی از خود برجا نگذاشت. به تازگی حقایقی در مورد داوینچی منتشر شده که یکی از این موارد، توانایی وی در استفاده از هر دو دست برای خلق آثارش بوده است.

همچنین قدمت اولین نقاشی او به ۵ اوت ۱۴۷۳ برمی گردد. وی در آن زمان تنها ۲۱ سال داشت و این نقاشی، چشم اندازی از قلعه «مونته لوپو» و دره رود «آرنو» را به تصویر می کشد.
مورد قابل اشاره دیگر، مجسمه‌ای سفالی منتسب به وی است که تنها مجسمه موجود از این هنرمند سده شانزدهم به شمار می‌رود.
این مجسمه از چهره مریم مقدس و کودکی خندان که به موزه «ویکتوریا و آلبرت» در لندن تعلق دارد، به داوینچی نسبت داده شده است.

از جمله موارد جالب دیگری در مورد داوینچی، اثر انگشت شست وی روی یکی از نقاشی هایش است که در مجموعه سلطنتی انگلیس نگهداری می‌شود. این اثر انگشت در قسمت چپ یکی از نقاشی‌های داوینچی برجا گذاشته شده است.

داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز فعالیت داشت.

جولان شیر داوینچی در پاریس

بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یک نابغه دوره رنسانس می‌دانند و وی در سطحی گسترده یکی از بااستعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون در این جهان زیسته است.

پانصد سال پس از مرگ این نقاش برجسته ایتالیایی، دره «لوار» فرانسه مکانی که وی سه سال آخرعمرش را آنجا سپری کرد، برای برگزاری مراسمی پرشکوه به مناسبت گرامیداشت نبوغ این هنرمند آماده می شود.

۲۴ اکتبر ۲۰۱۹ (دوم آبان) پانصد سال از مرگ داوینچی که به نابغه توسکان مشهور است، می گذرد.۹۱۰۹

مسئولان موزه لوور فرانسه که عنوان پُربازدیدترین موزه جهان را از آن خود کرده است، با پیش‌بینی جمعیت احتمالی که بخواهند در ایام بزرگداشت سالمرگ داوینچی از تابلوی معروف مونا لیزا بازدید کنند، در نظر دارند با محدود کردن بازدید به افرادی که ساعت حضور خود را در این موزه رزرو کنند، فضای آرام و راحتی را برای بازدید از اثر تاریخی مونا لیزا فراهم آورند.

موزه لوور پاریس مجموعه‌ای شامل پنج تابلو و ۲۲ اثر طراحی از داوینچی را در اختیار دارد. در مجموع ۱۲۰ اثر از این هنرمند دوره رنسانس شامل نقاشی، طراحی، دستخط، مجسمه و ابزار هنری در مجموعه خانواده سلطنتی انگلیس، موزه بریتانیا، گالری ملی لندن، موزه پیناکوتک واتیکان در رم، موزه متروپولیتن رم و بنیاد فرانسه به جا مانده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


رابطه جنسی زیر دوش آب در حمام با همسر خوب است یا بد؟