به وقت مویه طایفه بنی‌اسد


به وقت مویه طایفه بنی‌اسد

همدان- ایرنا- عزاداران دیار الوند در سومین روز از شهادت سید و سالار شهدا امام حسین(ع) و یاران باوفایش در آیینی به نام طایفه بنی اسد تشییع شهدای کربلا را پس از قرن‌ها برای مردم تداعی کردند.

هیات‌های عزادار و عاشوراییان همدان نیز با همنوایی طایفه بنی‌اسد در سومین روز شهادت امام حسین‌(ع) در همدان مظلومیت شهدای کربلا را فریاد زدند و نوحه‌سرایی کردند.

تجمع عظیم عاشوراییان در سومین روز از شهادت امام حسین(ع) و یاران باوفایش در این شهر به جلوه ای خاص از آیین‌های سوگواری مردم همدان مبدل شده که هر سال با شکوهی خاص و به سبک و شیوه ای منحصر به فرد به یاد مظلومیت اسرای دشت نینوا برگزار می‌شود.

هیات های سوگوار با بازسازی و به نمایش درآوردن اقدام قبیله بنی اسد در همراهی امام سجاد(ع) در تشییع و به خاک سپاری پیکر شهدای دشت کربلا، مظلومیت اسرای دشت نینوا را به تصویر می‌کشند و در سوگ آن عزاداری می‌کنند.

هیات بزرگ عباسیه جولان و امامزاه یحیی آیین سومین روز شهادت شهدای دشت کربلا را با حضور شمار زیادی از هیات‌های عزادار برگزار می‌کنند.

همچنین هیات‌های قدیمی و معروف همدان از جمله هیاتهای شالبافان، نظربیگ و زینبیه نیز که اغلب نام محله قدیمی را برای خود برگزیده‌اند با بازسازی برخی از صحنه های کربلا، مظلومیت شهدای دشت نینوا و اسرای کربلا را تداعی می‌کنند.

برپایی نمادین خنچه عقد حضرت قاسم(ع)، گهواره حضرت علی اصغر و تشییع پیکر سپیدپوش خون آلود بی سر ابا عبدالله(ع)، صحنه سازی خرابه های شام، به تصویر کشیدن صحنه اسرای دشت نینوا، به حرکت درآوردن شتر و نمایش خیمههای سوخته، ابعاد مختلف حادثه کربلا از آیین‌های سوم عاشورا در همدان است.

رییس سازمان تبلیغات اسلامی همدان در این باره گفت: برنامه سوم امام حسین (ع) به صورت ویژه و خاص در شهرهای مختلف این استان برگزار می‌شود.

حجت الاسلام محمدهادی نظیری افزود: در این آیین ها هیات‌های عزاداری به صورت یکپارچه و متحد با عنوان عاشوراییان همدان گردهم می‌آیند و نوای لبیک یا حسین(ع) سر می‌دهند.

وی اظهار کرد: تجمع بزرگ عاشوراییان نشانه ارادت و دلدادگی مردم به اهل بیت (ع) بوده که به بهترین شکل در چند سال اخیر در همدان به نمایش گذاشته شده است.

به گزارش ایرنا عزاداران و سوگواران حسینی در شهر دارالمومنین همدان پس از برگزاری آیین های عزاداری سومین روز شهادت سید و سالار شهدا امام حسین (ع) همزمان با اذان ظهر به عزاداری خود پایان داده و نماز ظهر را به صورت جماعت اقامه می‌کنند.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین تصاویر از دو تروریستی که در حمله پهپادی نیروهای امنیتی ایران به هلاکت رسیدند