خرافه‌گویی در برخی هیات‌های مذهبی خراسان شمالی زیر سایه ضعف نظارت


خرافه‌گویی در برخی هیات‌های مذهبی خراسان شمالی زیر سایه ضعف نظارت

بجنورد- ایرنا- ماه محرم، به خصوص تاسوعا و عاشورا که از راه می رسد در جای جای استان خراسان شمالی پرچم‌های عزاداری برپا شده و هیات‌ها و حسینیه‌هایی که بیشتر روزهای سال خاموش و خالی‌اند به جنب و جوش درمی‌آیند اما در این میان اعمال و گفتاری خلاف واقعیت در برخی هیات‌ها و اجتماعات عاشورایی دیده می‌شود که ممکن است به گسترش خرافه منجر شود.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که مردم و دوستداران خاندان پیامبر (ص) از سر اخلاص و ارادت تمام به عزاداری و سوگواری فرزند زهرا (س) و اصحاب و یارانش مشغولند و در غم شهادت آنان اشک می ریزند، این خرافه گویی ها چون وصله ای ناجور بعضا وجهه این آیین ها را مخدوش ساخته و دل هر مومن معتقدی را می آزارد.

تأثیر خرافه بر مردم

به گفته یکی از شهروندان بجنورد، گاهی نوحه سرایی ها و مرثیه خوانی هایی در برخی هیات ها دیده می شود که حذف و اضافه در آنها بسیار مشهود و معلوم است و تأثیر غلوها و پیرایه هایی که در عزاداری ها وجود دارد بر نوجوانان و عامه مردم غیرقابل انکار است.

طیبه درتومی می افزاید: اگر چه اکنون دسترسی به اطلاعات به شکلی شده است که با استفاده از اینترنت می توان هر لحظه به کامل ترین اطلاعات در موارد مختلف دست یافت اما همه مردم خراسان شمالی به این امکان دسترسی ندارند.

وی با اشاره به مواردی مانند تدفین شهدای کربلا با کمک فرشتگان و یا مواردی مانند آن تصریح می کند: گفتن آنچه که خلاف واقع است و استفاده از هر ترفندی برای گریاندن مردم درست نیست و گاهی چنان در این موضوعات غلو می شود که چشم پوشی از آنها انکارناپذیر است.

وی می گوید: حتی بر علاماتی که برخی هیات ها در دسته روی از آن استفاده می کنند اشکال و اجزایی نقش بسته و نصب شده که حیرت آور است و این سوال به ذهن متبادر می شود که آیا آن جوانی که این علامت سنگین را حمل می کند، می داند مجسمه های روی علامات و نقش و نگارها چه می گویند و چه هدفی را به بیننده القا می کنند؟

این بانوی فرهنگی در ادامه می افزاید: ورود خرافات، ابتذال، غلو و دروغ در عزاداری ها ابرهای سیاهی است که بر چهره نورانی دین سایه می افکند.

به باور این معلم بازنشسته، بزرگترین خدمت به نهضت سالار شهیدان، پیراستن مراسم مربوط به سالار شهیدان از این خرافات با محوریت حفظ اصل عزاداری هاست.

وی بیان می کند: بدون تعارف باید اصل حقایق را از افزوده شده ها، جدا کرد.

وی با بیان اینکه باید با افرادی که خواسته و نخواسته، دانسته و ندانسته، سم خرافه و شبهه افکنی را به اذهان مردم تزریق می کنند، برخورد کرد، می گوید: عاشقان امام حسین(ع) در خراسان شمالی زیادند و روز به روز هم بر نیاز آنان به روحانی و مبلغ برای سیراب کردن اندیشه های تشنه جوانان بیشتر می شود.

وی اظهار می کند: در عین حال باید برای بررسی محتوای تعزیه ها، شبیه خوانی ها، مقتل خوانی ها و مداحی ها در هیات ها و مجالس اقدام کرده و اجازه داده نشود هر کس به فراخور حال و فهم و سواد خود، هرچه می خواهد، بگوید.

مردم باید به خرافات اعتراض کنند

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در مورد آسیب ها و خرافه هایی که گاهی در مراسم عزاداری در هیات ها دیده و شنیده می شود به خبرنگار ایرنا می گوید: مانا بودن و مردمی بودن نهضت عاشورا، مهمترین شاخصه آن است و طبیعی است که گاه حرف ها و اقوال از قالب خود خارج و به سمت حذف و اضافه و غلو برود اما این وظیفه ماست که با آن مقابله کنیم.

حجت الاسلام علی خادمی می افزاید: عاشورا به عنوان شاخص ترین حادثه تاریخ اسلام از آنجا که به مردم پیوسته است می تواند دستخوش برخی پیرایه ها شود و در این مورد باید این نهضت ابتدا دقیق معرفی و سپس هدف آن تبیین شود.

وی می افزاید: باورهای دینی و احساسات مذهبی به دلیل ارزش و اصالتی که دارد، در معرض خرافات قرار می گیرد و در این میان نقش نظارت عمومی نقشی است که باید مردم آن را ایفا کنند و هر جا با مواردی که غلو و یا حذف و اضافه برخورد می کنند، همان جا و همان زمان اعتراض کنند و یا موارد را به شکلی دقیق اطلاع رسانی کنند تا با آن برخورد شود.

خادمی می گوید: در گذشته علمای بزرگوار ما در مجالس عمومی حضور داشتند و اگر فردی ناروا می گفت تذکر می دادند اما این روزها نظارت عمومی فروکش کرده است و همین امر عده ای را جسور کرده تا هرچه می خواهند، بگویند.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در راستای رسالت خود با ارائه آموزش های مختلف بخش زیادی از مداحان و هیئتی ها را آموزش داده است، می گوید: در شب های محرم گروه هایی ترتیب داده شده است تا در مجالس حضور پیدا کنند و گزارشهایی نیز به ما رسیده که بر پایه آنها روسای هیئت ها را دعوت و به آن ها تذکر داده ایم اما کار، کار مردمی است و دولتی نیست که ابلاغ شود.

وی می افزاید: در این زمینه دقت زیادی است زیرا اگر آسیب های فرهنگی به مرور وارد جامعه شوند سال ها طول می کشد تا از ذهن مردم پاک شوند و باید در این زمینه مردم وارد شوند و اعتراض به حرف های نادرست داشته باشند اما در جامعه ما این موضوع کمرنگ شده و باب نیست.

خادمی با اشاره به اینکه هر سال پیش از فرا رسیدن ماه محرم، جلسه‌های توجیهی و کارگاه‌های آموزشی ویژه مسئولان و مدیران هیئت‌های مذهبی استان برگزار می‌شود، می گوید: در این جلسات بایدها و نبایدهای عزاداری و شیوه صحیح و اصولی عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) از سوی کارشناسان خبره، آموزش داده می‌شود.

مداحان ساماندهی شده اند

رئیس هیئت های مذهبی خراسان شمالی اما معتقد است که در دسته روی و مراسم عزاداری گاهی نخواسته غلو و خرافه وجود دارد و این موضع از قبل نیز بوده است.

هادی مهرآبادی می گوید: با توجه به این موضوع، عده ای از اساتید و علما دست به قلم شده اند و تالیفاتی در این زمینه وجود دارد که در عصر ما نیز حماسه علوی علامه شهید مطهری در همین مورد است زیرا این دغدغه که مبادا تاریخ عاشورا تحریف شود همیشه وجود داشته است.

وی به سه دسته از افرادی اشاره می کند که می خواهند واقعه عاشورا را تحریف کنند و می گوید: دشمنان دین با تحریف نهضت عاشورا، می خواهند حقیقت را مشوش جلوه دهند و البته برخی نیز از سر دوستی امام حسین (ع) ممکن است بیش از حد متعارف، مسائل را بزرگ نمایی کنند، اما افراد ناآگاه و غیرمطلع نیز در این بین در اشاعه خرافه سهیم هستند.

مهرآبادی با اشاره به فعالیت های مجمع ذاکرین و کانون مداحان خراسان شمالی می گوید: نام بیش از ۴۰۰ نفر در این کانون ثبت شده است. مداحانی در این دو مرکز ثبت نام شده اند که پایش و ساماندهی شده و کارت دارند و برای آن ها کلاس های مستمر و آموزش و حد و حدود تعیین شده است.

در خراسان شمالی هزار و ۴۰۰ هیئت مذهبی شناسایی شده که از این تعداد نام ۸۰۰ هیئت در سامانه طوبی به ثبت رسیده است.

ب/۵۱۳۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز معلم به خواهرزاده و برادرزاده 1401 + عکس نوشته و پروفایل