وحدت عاشورایی در کوچه‌های بندگرمان سواحل مکران


وحدت عاشورایی در کوچه‌های بندگرمان سواحل مکران

بندرعباس- ایرنا- «بندگرمان» روستایی سنی‎نشین در سواحل مکران در شرق استان هرمزگان است که مردمان این منطقه از گذشته‎های دور روز عاشورا را با علم‌گردانی و سینه‌زنی در کوچه‌های آن آغاز می‌کنند.

روستای بندگرمان شهرستان سیریک در فاصله ۱۶۰ کیلومتری شرق بندرعباس قرار دارد و۱۰۰ درصد از جمعیت آن را اهل‌سنت تشکیل می‎دهد،این روستا در فاصله ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر بندر سیریک و در منطقه ای کوهستانی واقع شده، شغل اصلی مردم این روستا دامداری و کشاورزی است، در این روستا حسینیه‎ای با بیش از ۲۰۰سال قدمت وجود دارد که توسط اهل سنت تاسیس و اداره می شود.

هم‎چنین صندلی چوبی با قدمتی ۲۵۰ ساله نیز در این حسینیه وجود دارد که از چوب درختان منطقه بشاگرد ساخته شده و از آن برای نشستن سخنران و نوحه‎خوان مراسم عزاداری استفاده می‎شود.

طبق رسم و رسوم گذشته، هر ساله هیات‎های عزاداری روستاهای شیعه‎نشین اطراف، به روستای بندگرمان می‌روند و شیعه و اهل سنت در کنار یکدیگر در سوگ امام حسین(ع) و شهیدان دشت نینوا به نوحه‌خوانی، سینه‎زنی و عزاداری می‎پردازند.

سنت و رسم اهالی این روستا از سال‌های دور بر این بوده که هیات‌های عزاداری روستاهای شیعه نشین اطراف را در روز هفتم محرم جهت شرکت در عزاداری در حسینیه روستای بندگرمان دعوت می کردند و شیعه و سنی در کنار هم در سوگ امام حسین(ع) به عزا می‎نشستند.

هم‌چنین علمی که منتسب به حسینیه روستای بندگرمان است در دهه اول محرم در مراسمی خاص به درخواست خود اهالی روستا به خانه‌هایشان برده می‌شود و خانواده‌ها نیز پارچه‌هاشان را با علم تبرک کرده و نذری می‌دهند.

این علم سپس برای تبرک جستن مردم به روستاهای اطراف انتقال می‌یابد،اوج برنامه های عزاداری در حسینیه روستای بندگرمان در روزهای ۷ محرم، تاسوعا، عاشورا و ۱۳ محرم است و در این شب‌ها غذای نذری طبخ و توزیع می‎شود.

مردم روستای بندگرمان روز عاشورا را با علم‌گردانی و سینه‌زنی در کوچه‌های بندگرمان آغاز می‌کنند و گهواره حضرت علی‌اصغر(ع) را به حرکت در می‌آورند.

۹۸۸۷ /۶۰۴۸

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قشم

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 گیف متحرک با طرح قلب برای واتساپ و تلگرام