بدرقه باشکوه غدیر/ حکایت همچنان باقی است


بدرقه باشکوه غدیر/ حکایت همچنان باقی است

اگرچه گرامیداشت غدیر با مشارکت مردم و در سراسر کشور انجام شد اما هنوز برای آنکه حق غدیر را ادا و رضایت امام زمان(عج) به عنوان تنها وارث غدیر را جلب کنیم، راهی طولانی در پیش داریم راهی که نباید با پایان دهه امامت و ولایت تا غدیری دیگر، مسدود شود.

به گزارش خبرنگار گروه مهدویت و غدیر خبرگزاری شبستان، در حالی دهه امامت و ولایت روز گذشته (چهارشنبه، ۳۰ مردادماه) به پایان رسید که استقبال باشکوه مردم در اقصی نقاط کشور از این دهه و برنامه هایش، باری دیگر صحنه هایی زیبا از غدیرباوری و ولایت مداری را آنهم نه فقط از سوی شیعیان بلکه حتی در میان اهل سنت، خلق کرد.

گرامیداشت این دهه با همکاری نهادهای دولتی، عمومی و بیش از همه مردمی و شعار «لبیک یا رسول الله(ص)»، همزمان با روز عید قربان آغاز شد و تا یک روز پس از عید سعید غدیر یعنی چهارشنبه، 30 مردادماه ادامه داشت.

برپایی ایستگاه های صلواتی همراه با توزیع شربت و شیرینی در معابر و محلات به ویژه در جوار مساجد، برگزاری نشست های مرتبط با وجود مقدس امیرمومنان(ع) و ولایت ایشان و سایر ائمه(ع)، برگزاری نشست های بصیرت افزایی با محوریت غدیر و ولایت، برگزاری مراسم های جشن و شادباش ازجمله برنامه هایی است که در طول این دهه در مساجد، حسینیه ها، بقاع متبرکه و امامزادگان و دیگر اماکن مذهبی دنبال شد و توانست جمع بسیاری از مردم را با خود همراه کند.

بدرقه باشکوه غدیر/ حکایت همچنان باقی است

یکی از ابتکارات جالب این دهه که به همت ستاد مردمی بازسازی واقعه غدیر انجام شد، بازسازی و روایتگری این واقعه تاریخ ساز در 130 نقطه کشور و با همراهی نزدیک به 62 هزار هنرور برای نهمین سال پیاپی است.

بنابر آمارها نزدیک به دو میلیون نفر از نزدیک و به صورت میدانی این بازسازی ها و روایتگری ها را از نزدیک مشاهده کردند و نکته بارز آنکه اهل سنت از مخاطبان فعال و پرشمار این بازسازی بوده اند لذا این ابتکار مردمی توانسته است «وحدت» به عنوان آرمان بزرگ انقلاب و نظام را تا حد مطلوبی محقق کند.

بدرقه باشکوه غدیر/ حکایت همچنان باقی است

از دیگر جلوه های باشکوه دهه امامت و ولایت که با حضور و همراهی گسترده مردم همراه شد، راه اندازی کاروان های شادی غدیر در سراسر کشور بود. این کاروان ها که مقصد اصلی بیشترشان مسجد بود، توانستند شادی عید ولایت را زیر پوست شهر به جریان درآورند. چنان که 220 کاروان شادی در شهر و شهرستان های تهران به حرکت درآمده و عموم مردم و محبان اهل بیت(ع) را در شور شیرین این ایام شریک کردند.

بدرقه باشکوه غدیر/ حکایت همچنان باقی است

همانطور که بیان شد نهادهای مختلف در این ایام برای ترویج و تبلیغ فرهنگ غدیر و افراشتن پرچم امامت و ولایت حضوری فعال داشتند اما همچون هر زمان و مناسبت دیگری، مساجد در این مسیر جلودار بوده و با همراهی اهالی خود، اصطلاحاً گوی سبقت را از دیگر رقبا در گرامیداشت غدیر ربودند.

چنان که علاوه بر میزبانی مساجد از کاروان های شادی غدیر، برگزاری آئین عقد اخوت، اطعام مومنان، برگزاری نشست ها و همایش ها و دیدار با سادات در روز عید غدیر و حضور چشمگیر بچه های مسجد در اجرای هر چه بهتر برنامه های دهه امامت و ولایت، کانون های فرهنگی هنری مساجد و اعضای آنها نیز نقشی موثر در این گرامیداشت ایفا کردند.

راه اندازی 220 کاروان شادی غدیر به همت کانون های فرهنگی هنری مساجد تهران، عمل به سنت حسنه اطعام که از اعمال مستحب عید غدیر است، برگزاری همایش «خادمان غدیر» ویژه مدیران کانون های مسجدی، افتتاح کانون های جدیدالتاسیس و ... به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور و دبیرخانه های استانی آن به مناسبت عید سعید غدیر انجام شد و افقی جدید از فعالیت های مرتبط با غدیر و ولایت را پیش روی اعضای این کانون ها گشود.

برگزاری مسابقه کتابخوانی «نشانه های آفتاب» به همت مرکز رسیدگی به امور مساجد و با پیش بینی کمک هزینه سفر زیارتی اربعین ویژه برگزیدگان، فعال سازی سه هزار مبلغ در سطح کشور برای تبلیغ و تبیین فلسفه و پیام غدیر به همت سازمان تبلیغات اسلامی، پخش برنامه های متنوع رادیو و تلویزیونی به صورت زنده و تولیدی، خطبه خوانی غدیر توسط راویان نوجوان در ایستگاه های منتخب متروی پایتخت، اجرای طرح زیارت نیابتی حضرت امیرمؤمنان امام علی(ع) در روز عید غدیر به همت مؤسسه رسانه ای دیجیتال امام حسین(ع) و با همکاری خادمان آستان قدس علوی، برگزاری گسترده آئین عمامه گذاری طلاب جوان در حوزه های علمیه سراسر کشور و ... از دیگر برنامه هایی است که به صورت سراسری و با هدف فرهنگسازی غدیر و تبلیغ پیام این واقعه مهم در سطح کشور انجام شد و توانست موجی از توجهات را به غدیر و ولایت مولای متقیان(ع) جلب و جذب کند.

بنابر این گزارش، یکی از مستحبات موکد عید غدیر اطعام مومنان است که امسال عمل به این سنت در سطحی گسترده انجام شد، چنان که در روز عید غدیر و در قالب طرح «مائده غدیر» 10 هزار پرس غذای گرم با کمک خیران در میدان آئینی امام حسین(ع) طبخ و بین مردم توزیع شد.

بدرقه باشکوه غدیر/ حکایت همچنان باقی است

علاوه بر این و به گفته «حسین ظریف منش»، مدیرعامل بنیاد بین المللی غدیر در شب و روز عید غدیر و با کمک خیران بیش از دو میلیون نفر در سطح کشور اطعام شده اند. چنان که فقط در مسجد مقدس جمکران به عنوان میعادگاه منتظران 40 هزار پرس غذای گرم بین زائران توزیع شده است.

همه اینها را وقتی کنار آذین بندی ها و آرایش در و دیوار کوچه ها و محلات با پارچه نوشته ها و پرچم های منقش به نام نامی امیرالمومنین(ع) بگذاریم، درمی یابیم که ویژه برنامه های ایام غدیر در همراه کردن مردم با خود و به میدان آوردن شان برای بزرگداشت عید ولایت و امامت توفیق داشته است هر چند هنوز برای آنکه حق غدیر و معارف اش ادا شده و بتوانیم قلب امام زمان(عج) به عنوان تنها وارث غدیر را شاد کنیم، راهی طولانی در پیش داریم راهی که نباید با به پایان رسیدن دهه امامت و ولایت تا غدیری دیگر، متوقفش کنیم، بلکه باید بدانیم اگرچه این ایام گذشت اما باید سرآغازی برای فعالیت ها و برنامه ریزی ها در راستای تبیین و شناساندن غدیر و برکاتش باشد.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مهدویت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)