460 هزار اصله نهال در شاهرود تولید شد


460 هزار اصله نهال در شاهرود تولید شد

شاهرود- ایرنا- مسئول نهالستان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شاهرود از تولید 460 هزار اصله نهال خبر داد و گفت: نهال های تولید شده شامل گونه های مختلف بوده و در مراتع و جنگل ها کاشته می شوند.

علی عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا به تاثیرجنگل ها و مراتع در توسعه اقتصادی و اجتماعی جوامع اشاره کرد و افزود: شهرستان شاهرود به دلیل واقع شدن در رشته کوه های البرز شمالی و جنوبی دارای شرایط آب و هوایی متنوع است.

وی تصریح کرد: همین امر موجب ایجاد تنوع پوشش گیاهی، درختچه ای و درختی بسیار زیاد در نقاط مختلف شهرستان شده است.

مسئول نهالستان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود یادآور شد: به منظور تولید نهال مورد نیاز بخش جنگل کاری به ویژه در بخش توسعه جنگل و در راستای توسعه فضای سبز استان سمنان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری سال ۱۳۶۲ اقدام به احداث نهالستان شاهرود در کیلومتر ۵ جاده بسطام در مجاورت پارک جنگلی "چغولگیر" با مساحت ۱۵ هکتار کرد.

عباسی ادامه داد: بافت خاک نهالستان لومی رسی تا لومی شنی است و منبع تأمین آب یک حلقه چاه عمیق با دبی ۲۵ لیتر در ثانیه است که در سال های اخیر کاهش یافت.

وی افزود: هر ساله حدود چهار هکتار از این نهالستاان زیرکشت برده شده و مابقی برای آیش و تهیه کود سبز در نظر گرفته می شود.

مسئول نهالستان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان شاهرود خاطر نشان کرد: هر سال به طور متوسط نزدیک به ۴۶۰ هزار اصله نهال مرغوب و استاندارد تولید و توزیع می شود.

عباسی گفت: امسال حدود ۳۰ هزار اصله نهال برای جنگل کاری در عرصه های جنوبی البرز مانند گلابی وحشی، زرشک، کچف، بلوط و همچنین حدود ۴۰۰ هزار اصله از انواع گونه های پهن برگ، سوزنی برگ مانند زبان گنجشک، عرعر، اقاقیا، ارغوان، سرو شیراز و خمره ای و نقره ای و همچنین مقدار ۳۰ هزار اصله نهال سنجد و صنوبر جهت جنگل کاری چند منظوره به ۲ صورت ریشه ای و گلدانی تولید و توزیع می شود.

وی تصریح کرد: امسال همچنین هشت گونه از گیاهان دارویی مانند آویشن، رزماری، گل محمدی، گل گاو زبان، بادرنجبویه و غیره جهت تولید و توسعه گیاهان دارویی در سطح یک هکتار کاشته شده است.

۹ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از وسعت استان سمنان اراضی ملی به شمار می رود و از این میزان پنج میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار معادل ۵۵ درصد، عرصه بیابانی، سه میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار مرتع و ۳۵۲ هزار هکتار جنگل است.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.
استان سمنان هفت هزار و ۹۴۱ تن بهره بردار مرتع برای چرای دام دارد.
۷۳۵۹/۶۱۶۷


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


واکنش سایت جبهه پایداری به موضع حسین شریعتمداری: کسانی که فکر می‌کنند با قوانین فعلی می...