تهیه طرح احیای باریجه در 13 هزار هکتار از رویشگاه‌های شیروان


تهیه طرح احیای باریجه در 13 هزار هکتار از رویشگاه‌های شیروان

بجنورد- ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: طرح احیا و بهره برداری گیاه دارویی باریجه در 13 هزار هکتار از رویشگاه‌های این شهرستان خراسان شمالی تهیه شد.

مصطفی سیامکی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: رویشگاه‌های این گونه گیاهی بیشتر در مراتع و عرصه‌های طبیعی روستاهای چاهک، قلعه زو، بیگان، عبدآباد و زوارم است.

وی افزود: متوسط تعداد بوته های قابل بهره برداری ۴۸۴ بوته در هر هکتار و میزان محصول تولیدی به ازای هر بوته باریجه ۱۵ گرم برآورد شده است که متوسط تولید در هر هکتار ۶ کیلو و ۵۰۰ گرم و مناسب ترین زمان برای بهره برداری باریجه اوایل تیر تا اواخر مردادماه است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شیروان گفت: هر چند در دهه ۸۰ رویشگاه های باریچه در شهرستان بسیار گسترده بود اما، در سال های اخیر به علت برداشت زیاد و خشکسالی، رویشگاه ها به مناطق سخت گذر و ارتفاعات استان محدود شده است.

به گفته سیامکی، رویشگاه باریجه بیشتر در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر از سطح دریا و در حواشی دره هایی با شیب تند و سنگلاخی است.

باریجه از گیاهان دارویی در خراسان شمالی است که مصارف صنعتی و دارویی بسیار بالایی دارد.

باریجه با نام علمی (Ferula gummosa) از مهم ترین محصولات مرتعی ایران است. این گیاه با داشتن ارزش‌ دارویی و صنعتی فراوان، در بسیاری از نقاط استان خراسان شمالی یافت می‌شود.

شهرستان شیروان ۴۰۰ هزار هکتار گستره دارد که ۲۹۰ هزار هکتار آن به صورت منابع طبیعی تجدید شونده و ۱۱۰ هزار هکتار مستثنیات قانونی اشخاص شامل زمین های زراعی، باغ، جاده و محدوده روستاها و شهرها است.

۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


سرنوشت تاسفبار بازیگر خردسال فیلم باشو غریبه کوچک بعد 40 سال+ بیوگرافی و عکس های باورنک...