جوانان بانقلانی و شور حسینی/ کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان محور فعالیت های مذهبی روستا


جوانان بانقلانی و شور حسینی/ کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان محور فعالیت های مذهبی روستا

بانقلان، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان ایلام است که این روزها با شور و شعور حسینی جوانان و نوجوانانش رنگ و بوی محرم به خود گرفته و عشق حسینی در این روستا موج می زند.

خبرگزاری شبستان، ایلام- عظیم پیرانی: کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان مسجد امام رضا (ع) روستای بانقلان این روزها مآمن و محل حضور جوانان و نوجوانانی باصفا و دوستدار اهل‌بیت (ع) است که در این کانون گرده هم آمده‌اند و از چند روز قبل به پیشواز محرم رفته‌اند.

مسجد را تمیز و غبارروبی کرده‌اند، فرش‌ها را جارو و دیوارهای مسجد را سیاه‌پوش کرده‌اند، پرچم‌های «لبیک یا حسین (ع)» را با دستان خود در فراز مناره‌های مسجد نصب‌کرده‌اند و رنگ‌های سیاه و سبز با نوشته های قرمز «یا حسین (ع)» گویای آمدن بوی ماه محرم در این روستاست.

جوانان بانقلانی و شور حسینی/ کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان محور فعالیت های مذهبی روستا

از چند روز قبل از نوجوانان و جوانان کانون فرهنگی و هنری با سرپرستی «محمد یوسفی» مسئول کانون و همکاری هیئت‌امنای مسجد و پایگاه مقاومت، بعدازظهرها که کمی هوا خنک می‌شود گرد هم آمده‌اند و با تقسیم‌کار، هرکسی عهده‌دار کاری می‌شود.

یکی از بچه‌های کانون نوحه می‌خواند و بقیه هم زمزمه می‌کنند و درعین‌حال هرکسی هم کاری که به او محول شده است انجام می‌دهد، یکی دیوارها را تمیز می‌کند، یکی پرچم‌ها را آماده می‌کند، دیگری در آشپزخانه است و دارد ظرف‌های و دیگ را برای مراسم ویژه محرم تمیز می‌کند و دیگری دارد هماهنگی‌های لازم را انجام می‌دهد، همه دارند خود را آماده و مهیا می‌کنند و چه همکاری و تعاملی باهم دارند.

نوجوانان و جوانان کانون، دورهم جمع می‌شوند و برنامه‌ها و مراسمات کانون فرهنگی و هنری شهدا بانقلان را در ایام محرم را بررسی می‌کنند، باهم تبادل‌نظر می‌کنند و درنهایت برنامه‌ها را به‌صورت فهرستی آماده می‌کنند، اولین برنامه‌شان هم برگزاری ویژه‌برنامه پیشواز از محرم و عزای حسینی با حضور اعضای کانون و اقشار مختلف مردم است.

به‌راستی این چه شوری است که در خلق آدم است، این چه شوق و عشقی است که این جوانان و نوجوانان را در کانون فرهنگی و هنری روستای بانقلان را گردهم آورده است و این‌گونه مشتاقانه، فعالیت می‌کنند تا برنامه‌های ماه محرم به بهترین شکل ممکن در این روستا و مسجد امام رضا (ع) برگزار شود.

«محمد یوسفی»، مسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان، با اشاره به حضور گسترده و استقبال بسیار خوب جوانان و نوجوانان روستا از برنامه‌های مختلف مذهبی و دینی و به‌ویژه در مناسبت‌های مذهبی ازجمله محرم، اظهار کرد: کانون فرهنگی و هنری این روستا، امروز به مکانی برای گردهمایی جوانان و نوجوانان روستا و انجام فعالیت‌های فرهنگی و دینی تبدیل‌شده است.

وی، گفت: البته همکاری و حمایت‌های هیئت‌امنای مسجد، پایگاه مقاومت مسجد و درنهایت روحانی روستا جناب حجت‌الاسلام سعید مدرسی نقش مهمی در حضور جوانان و نوجوانان در مسجد دارد، حاج‌آقای مدرسی ارتباط بسیار خوبی با اعضای کانون، جوانان و نوجوانان روستا و دیگر اقشار مردم ایجاد کرده است و همین امر موجب تقویت برنامه‌های کانون شده است.

جوانان بانقلانی و شور حسینی/ کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان محور فعالیت های مذهبی روستا

یوسفی، به برنامه‌های ماه محرم کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان در ایام محرم اشاره‌کرده و گفت: برنامه پیشواز از محرم با حضور اعضای کانون و دیگر اقشار مختلف مردم با برگزاری دسته‌جات عزاداری و سینه‌زنی در مسجد روستا برگزار شد و با این برنامه، عزای حسینی در روستا اقامه گردید.

مسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان، تصریح کرد: در ایام محرم سال جاری برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده‌شده که ازجمله می‌توان به اجرای مراسم تعزیه‌خوانی هم‌زمان با شام غریبان شهدای کربلا با حضور و هنرمندی اعضای کانون، در محل مسجد امام رضا (ع) این روستا اشاره کرد.

وی، افزود: در دهه اول محرم برنامه‌های روضه‌خوانی، مراسم عزاداری، سخنرانی در خصوص فلسفه قیام و نهضت عاشورا، برپایی دسته جات سینه‌زنی و عزاداری با محوریت کانون در این روستا برگزار می‌شود، مراسم شیرخوارگان حسینی نیز از برنامه‌های ویژه کانون فرهنگی و هنری در ایام محرم است.

یوسفی، بابیان اینکه سخنرانی حاج‌آقا سعید مدرسی ساعت 10 شب در محل مسجد امام رضا (ع) این روستا برگزار می‌شود، ابراز کرد: جوانان و اعضای کانون با همکاری و تعامل خوبی که باهم دارند نقش مهمی در راستای اماده‌سازی فضای روستا برای استقبال از محرم داشته‌اند.

مسئول کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان، با اشاره به اینکه این کانون 600 نفر عضو دارد، گفت: در این کانون برنامه‌های فرهنگی، آموزشی و تربیتی و کارآفرینی و دوره‌های آموزشی رایانه‌ای با همکاری فنی و حرفه‌ای، فعالیت‌های کتابخانه‌ای و ارائه خدمات اینترنت پاک از طریق خانه فرهنگ دیجیتال به مردم و جوانان و نوجوانان روستا ارائه می‌شود.

جوانان بانقلانی و شور حسینی/ کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان محور فعالیت های مذهبی روستا

وی، بابیان اینکه اجرای این برنامه‌های متنوع نقش مهمی در جذب جوانان به مسجد و شرکت در فعالیت‌های فرهنگی و دینی دارد، خاطرنشان کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای با همکاری فنی و حرفه‌ای استان و ستاد کانون‌های مساجد استان در این کانون برگزار می‌شود و به افرادی که نمره حدنصاب لازم را کسب کنند، گواهینامه معتبر آموزشی ارائه می‌شود که می‌تواند نقش مهمی در راستای حرفه‌آموزی و ایجاد اشتغال در بین جوانان روستا داشته باشد.

یوسفی با اشاره به اینکه کتابخانه این کانون نیز هرروزه پذیرای جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به کتاب و کتاب‌خوانی است، یادآور شد: در خانه فرهنگ دیجیتال کانون، 10 دستگاه رایانه وجود دارد که خدمات اینترنتی و رایانه‌ای به اقشار مختلف مردم روستا و به‌ویژه جوانان و نوجوانان ارائه می‌شود.

وی، در پایان بابیان اینکه در طول تابستان نیز برنامه اوقات فراغت بچه‌های مسجد در این کانون پذیرای جوانان و نوجوانان روستاست، خاطرنشان کرد: دوره‌های آموزشی روخوانی، روان‌خوانی و قرائت قرآن کریم، برنامه‌های ورزشی و کتاب‌خوانی ازجمله برنامه‌های این کانون در طول تابستان است.

و امروز روز اول محرم است، مسجد امام رضا (ع) روستای بانقلان به همت جوانان و نوجوانان کانون فرهنگی و هنری شهدای بانقلان و حمایت هیئت امنای مسجد و همکاری پایگاه مقاومت بسیج، آماده برگزاری مراسمات ویژه محرم است، محرمی و عاشورایی که با همت چنین جوانانی از زمان وقوع در صحرای کربلا تا به امروز ماندگار شده است و تبدیل به فرهنگی ناب شده است، فرهنگی که پیام آن حفظ و گسترش شعائر دینی در پرتو عاشورا و حاصلش عشق ارادت به سید و سالار شهیدان و فرهنگ ایثار و شهادت است و چه زیبا این جوانان بانقلانی این فرهنگ را به منصه ظهور می رسانند.

پایان پیام/

پایان پیام/92

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟