افتتاح 72 طرح آذربایجان‌غربی در دومین روز از هفته دولت


افتتاح 72 طرح آذربایجان‌غربی در دومین روز از هفته دولت

ارومیه- ایرنا- 72 طرح عمرانی و خدماتی همزمان با دومین روز از هفته دولت امسال در هفت شهرستان محروم آذربایجان‌غربی به بهره‌برداری رسید که نویدبخش توسعه و محرومیت‌زدایی از مناطق مختلف استان بود.

این طرح‌ها با وجود مشکلات اعتباری دولت و تنگناهای مالی با نزدیک به ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه در شهرستان‌های چالدران، پیرانشهر، خوی، شاهین دژ، اشنویه، مهاباد و تکاب به بهره‌برداری رسید و ده‌ها هزار نفر از مردم استان به‌ویژه مردم مناطق محروم و روستایی شمال و جنوب آذربایجان‌غربی از عواید آن بهره می‌برند.

طرح‌های افتتاحی روز دوم در حوزه‌های آبخیزداری، کشاورزی، ساخت مدرسه، سایت گردشگری، طرح هادی روستایی، آبیاری تحت‌فشار، طرح مخابراتی، آب روستایی، احداث بوستان کودک و آسفالت راه روستایی بود.

بهره‌برداری از ۱۰ طرح آبخیزداری و یک طرح صنعتی کشاورزی با ۲۳ میلیارد ریال هزینه

احداث ۱۰ سد ملاتی و گابیونی در روستاهای عربشاه گروس، سبیل، قرخلو و دورباش و اجرای عملیات بیولوژیکی در سطح ۱۵۰ هکتار از اراضی ملی از جمله این طرح‌هاست که برای اجرای آنها بیش از ۱۳ میلیارد ریال از محل اعتبارات دولتی هزینه شده است.

همچنین طرح صنعتی - کشاورزی سایت بوجاری و کارگاه بسته‌بندی حبوبات با حجم سرمایه‌گذاری بیش از ۱۰ میلیارد ریال در روستای «چپدره» تکاب به بهره‌برداری رسید.

این کارگاه با ظرفیت سالانه یکهزار و ۲۰۰ تن بوجاری گندم و بسته‌بندی حبوبات و برنج فعالیت می‌کند و با بهره‌برداری از آن تعداد سایت‌های بوجاری در تکاب به هشت کارگاه رسید.

با راه‌اندازی و افتتاح این کارگاه صنعتی در بخش کشاورزی برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم و برای ۲۰ نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد شده است.

بهره‌برداری از ۳ طرح روستایی در بخش خلیفان مهاباد

این طرح‌ها شامل مدرسه روستای «کانی‌میران»، مرکز سیلندرپرکنی «خلیفان» و طرح آبخیزداری روستای «آفان» بود.

مسوول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش مهاباد در این خصوص گفت: طی طول هفته دولت سه طرح مدرسه‌سازی با ۲۳ کلاس درس در این شهرستان افتتاح می‌شود که امروز مدرسه ۲ کلاسه روستایی «کانی‌میران» به بهره‌برداری رسید.

امید رفیع‌نیا افزود: برای ساخت و تجهیز این مدرسه ۲ کلاسه در مجموع چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون ریال هزینه شده است که با بهره‌برداری از آن ۱۵ نفر از دانش‌آموزان این مدرسه از فضای آموزشی استاندارد بهره‌مند شدند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون فضای آموزشی مهاباد پایین‌تر از استاندارد کشور و استان است، افزود: در حال حاضر ۴۴ مدرسه در مهاباد توسط دولت و خیران مدرسه‌ساز در حال ساخت است که با اتمام آن‌ها میزان برخورداری این شهرستان از فضای آموزشی از میانگین کشوری نیز بالاتر خواهد رفت.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد نیز اظهار داشت: طرح آبخیزداری آفان شامل سه سازه اصلی با ارتفاع بیش از سه متر و در مجموع با ۷۸۵ مترمکعب مساحت است که نقش مهمی در مهار سیلاب و آب‌های سطحی و تقویت آبخوان‌های زیرزمینی دارد.

مجید پاتو افزود: برای این طرح در مجموع سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: بخش دیگری از این پروژه آبخیزداری این حوزه، عملیات بذرکاری در ۵۰ هکتار از مراتع بالادست شامل ۳۰ هکتار در روستای «آفان» و ۲۰ هکتار دیگر در روستای «شوراوا» است.

وی با اشاره به اجرای عملیات کپه‌کاری در ۱۶۶ هکتار از مراتع این منطقه اظهار داشت: این عملیات با هدف غنی‌سازی مراتع و توسعه و بهبود وضعیت مراتع حفظ و افزایش پوشش گیاهی و پیشگیری وقوع سیل انجام شد.

افتتاح ۱۶ طرح کشاورزی در روستاهای شهرستان مرزی اشنویه

این طرح‌های کشاورزی شامل ۱۳ طرح آبیاری قطره‌ای، ۲ طرح آبیاری کم‌فشار و یک طرح لوله‌گذاری انتقال آب بوده که در روستاهای خالد آباد، شاهوانه، پوش‌آباد، پیروت‌آباد، نالوس، عین‌الروم، بیژن‌آباد، سنگر، سه‌کانی، گندویلا، وهق اجرایی شده‌ است.

با بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال برای ۶۰ نفر به صورت مستقیم و ۲۴۳ نفر به صورت غیرمستقیم در این بخش ایجاد شد و ۴۷ خانوار روستایی نیز از مزایای آنها بهره‌مند شدند.

بهره‌برداری از پنج طرح عمرانی و خدماتی با ۱۲۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در شاهین‌دژ

این طرح‌ها شامل آبخیزداری، سایت گردشگری طرح هادی روستایی و آبیاری تحت‌فشار است؛ طرح‌های هادی در روستاهای «هولاسو»، «آق‌تپه»، «ینگی‌آباد» و «باغلوجه» شامل ۱۱ هزار مترمربع آسفالت معابر، جدول‌گذاری و هدایت آب‌های سطحی به میزان ۷۰۰ متر اجرا شده و در مجموع چهار میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه داشته است تا بیش از یکهزار نفر از خدمات آن بهره‌مند شوند.

طرح سایت گردشگری زرینه‌رود شاهین‌دژ نیز با هزینه ۴۰ میلیارد ریال شامل طرح بوم‌گردی، اقامت و اماکن تفریحی و غذاخوری است که آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران مراجعه‌کننده به این شهرستان است.

طرح آبخیزداری روستای «هولاسو» شامل سد بند ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربعی است که با ۱۱ میلیارد ریال هزینه اجرا شده است.

افتتاح ۲ طرح مخابراتی و آب روستایی در چالدران، بهره‌برداری از طرح هادی ۱۵ روستای بخش مرکزی و کانال انتقال آب کشاورزی پیرانشهر، آب‌رسانی به سه روستا، احداث ۹ بوستان کودک و آسفالت راه روستای زاویه در بخش صفاییه خوی از دیگر طرح‌های افتتاحی در روز دوم هفته دولت در آذربایجان‌غربی بود.

علاوه بر این به مناسبت هفته دولت عملیات اجرایی احداث یک باب مدرسه سه‌کلاسه در روستای دورافتاده و سخت‌گذر «آی‌قلعه‌سی» در ۳۵ کیلومتری تکاب با حضور فرماندار آغاز شد.

این مدرسه در زمینی به مساحت ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع و زیربنای ۱۵۰ مترمربع در مدت ۱۸ ماه احداث می‌شود؛ برای احداث این واحد آموزشی پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات دولتی تامین شده و توسط اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی ساخته خواهد شد.

با بهره‌برداری از این مدرسه ۳۲ نفر از دانش‌آموزان دوره ابتدایی روستای آی‌قلعه‌سی بخش مرکزی تکاب از فضای آموزشی مناسب بهره‌مند خواهند شد.

مجتمع گردشگری بادین‌آباد پیرانشهر در ۶ هکتار مساحت و آسفالت سه روستا در این شهرستان و همچنین مدرسه ۶ کلاسه در روستای زاویه خوی از جمله دیگر طرح‌هایی بود که در روز دوم هفته دولت امسال عملیات اجرایی آنها آغاز شد.

به گفته «محمدمهدی شهریاری» استاندار آذربایجان‌غربی همزمان با هفته دولت ۹۱۲ طرح عمرانی با ۱۰ هزار و ۲۱۲ میلیارد ریال هزینه و ۶۲ طرح اقتصادی با یک‌هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری در استان به بهره‌برداری می‌رسد.

هفته دولت همواره یکی از هفته‌های پربرکت برای افتتاح طرح‌های عمرانی، خدماتی، زیرساختی و اقتصادی در راستای ارتقای شاخص‌های توسعه و افزایش خدمت‌رسانی به مردم به شمار می‌رود و در روزهای مختلف این هفته طرح‌های بسیاری در حوزه‌های مختلف به بهره‌برداری می‌رسد.

۸۱۳۷/۳۰۷۲


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد امید به زندگی ؛ چندین انشا ادبی و زیبا امید به زندگی