فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحسَنُ الخالِقینَ/ تنها راه سعادت انسان چیست؟
شفقنا – شبستان نوشت: آیتالله تحریری با بیاناینکه نماز، عبادات و امکان مذهبی هر یک تنبه و تذکری برای انسان هستند، گفت: شقاوت یعنی انسان به دنیا دل بسته و به خاطر سود اندک از پروردگار خود رویگردان شود. آیتالله «محمدباقر تحریری» شامگاه جمعه، یکم شهریور در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه مروی برگزار شد، اظهار کرد: شرع […]
شفقنا – شبستان نوشت: آیتالله تحریری با بیاناینکه نماز، عبادات و امکان مذهبی هر یک تنبه و تذکری برای انسان هستند، گفت: شقاوت یعنی انسان به دنیا دل بسته و به خاطر سود اندک از پروردگار خود رویگردان شود.
آیتالله «محمدباقر تحریری» شامگاه جمعه، یکم شهریور در جلسه درس اخلاق که در مدرسه علمیه مروی برگزار شد، اظهار کرد: شرع مقدس اسلام، آیات قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) همواره بر این امر مهم تاکید و توصیه داشته و انسان را متوجه و متذکر این مسئله کرده اند که او خواه ناخواه با حقیقت مطلقی مرتبط است و تنها راه سعادت او، در شناخت حقیقت خود و ارتباط با خداوند متعال است.
تولیت مدرسه علمیه مروی و استاد اخلاق افزود: اذان، نماز، عبادات، زمانها و مکان های مشخص معنوی هر کدام به نوعی تنبه و تذکری برای انسان هستند.
آیتالله تحریری با استناد به آیه ایاز قرآن مجید تصریح کرد: خداوند متعال در آیه ۷۰ سوره مبارکه اسراء میفرماید «و به تحقیق فرزندان آدم را گرامی داشتیم و آنها را بر مرکب های دریایی و زمینی سوار کردیم و از هر غذای پاکیزه به آنها روزی دادیم و آنها را بر بسیاری از مخلوقات خود برتری دادیم و چه برتری دادنی».
این استاد اخلاق با بیان اینکه خداوند در میان تمام مخلوقات کرامت ویژهای به انسان بخشیده است، افزود: اگر انسان به این اکرام اهمیت ندهد، دیگر تفاوتی بین او و سایر موجودات عالم نیست.
وی ادامه داد: نکته جالبی که در تعابیر قرآنی وجود دارد این است که خداوند در صحبت از ویژگیهای ظاهری انسان، از تعبیر «خلق» استفاده کرده و وقتی سخن از حقیقت و روح والای انسان به میان می آورد، از تعبیر انشاء استفاده میکند و در نهایت خداوند با افاضه چنین خلقتی میفرماید: «فَتَبارَکَ اللَّهُ أَحسَنُ الخالِقینَ».
تولیت مدرسه علمیه مروی با بیان اینکه خداوند به فرشتگان امر کرد در برابر انسانی که ماده آفرینش آن از گل است سجده کنند، گفت: دنیا و آرزوهای دنیایی هر قدر هم که بزرگ باشد و انسان به هر اندازه از آنها که دست یابد، باز هم نسبت به حقیقت وجودی و سعادت ابدی که خدا برای انسان در نظر گرفته است، کم و بیارزش است، شقاوت یعنی انسان به دنیا دل بسته و به خاطر سود اندک از پروردگار خود رویگردان شود.
وی ادامه داد: شناخت نفس و تنبه به خود یعنی انسان در میان تمام فعالیتهای خود همواره به یاد حقیقت خلقت، رابطه با پروردگار و سرنوشت ابدی خویش باشد.
آیت الله تحریری با بیان اینکه انبیاء و اولیاء الهی که والاترین مقامات معنوی را دارا بودند جز عنوان عبد برای خود مقام و شانیت دیگری قائل نبوده اند، اظهار کرد: همین عنوان عبد است که همواره مورد تاکید ایشان بوده و در آیات و روایات دائما از آن یاد میشود.
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) در حدیثی می فرمایند: ای انسان قیمت تو بهشت است، تاکید کرد: بهشت حقیقتی است که نشاندهندهی سعادت ابدی انسان است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: در حدیث معراج آمده: خداوند متعال خطاب به پیامبر(ص) میفرماید: ای احمد! اراده و همتت را اراده واحد و زبانت را یک زبان قرار ده و بدنت را با عبادت زنده بدار و از من غفلت مکن کسی که از من غافل گردد باک ندارم که او را هلاک کنم.