ریزش آرام دلار صعود جمعی سهام


اولین روز کاری شهریور ماه با ادامه واگرایی مسیر بازارهای ارز و سهام دنبال شد. دلار در بازار آزاد با افت ملایم به 11 هزار و 560 تومان رسید و شاخص کل بورس با جهش نزدیک به 3 هزار و 900 واحدی سریال رکوردشکنی‌های خود را ادامه داد.

به گزارش بنکر (Banker)، نبود تقاضا و عرضه متناسب بازارساز، عوامل عمده افت نسبی نرخ دلار در دادوستدهای ابتدایی روز بودند و در سوی مقابل تقاضای هیجانی در معاملات بورسی رشد یک‌دست و عمومی قیمت سهام را رقم زد.

در اولین روز کاری شهریورماه، دلار رکورد کاهشی جدیدی را ثبت کرد، هر چند همچنان توانست سطح ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی را در بازار حفظ کند. روز شنبه، شاخص ارزی از محدوده ۱۱ هزار و ۶۰۰ تومانی پایین‌تر رفت و روی عدد ۱۱ هزار و ۵۶۰ تومان قرار گرفت. این عدد ۸۰ تومان کمتر از آخرین روز خردادماه بود و موجب شد شاخص ارزی به کمترین سطح قیمتی برسد که از ۱۴ بهمن ماه تجربه شده است. در آن مقطع زمانی، دلار روی عدد ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان به کار خود پایان داده بود. به گفته فعالان، نبود تقاضا در بازار و عرضه متناسب بازارساز دو عامل مهمی بودند که در افت روز ابتدایی هفته نقش داشتند. برخلاف روند کاهشی دلار، دیروز سکه تمام بهار آزادی نه تنها در برابر افت قیمت مقاومت کرد، بلکه توانست به بالای سطح ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومانی بازگردد.
سکه روز شنبه ۱۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۱۵۵ هزار تومان رسید. به باور معامله‌گران بازار، مهم‌ترین عاملی که زمینه‌ساز مقاومت سکه‌بازان شد، افزایش بهای اونس در بازارهای جهانی بود که روز جمعه به بهای هزار و ۵۲۶ دلار رسید. عصر روز پنج‌شنبه بهای اونس در بازارهای جهانی حدود هزار و ۴۹۶ دلار بود.
بر اساس گزارش دنیای اقتصاد، به این ترتیب، افزایش ۲ درصدی بهای اونس در روز تعطیل بازار داخلی، با تاخیر یک روزه در بازار سکه سبزه میدان اثرگذار شد. اگر قیمت دلار روند کاهشی را تجربه نمی‌کرد و به زیر ۱۱هزار و ۶۰۰ تومان نمی‌رفت، این احتمال وجود داشت که سکه بتواند با قدرت بیشتری حتی به کانال‌های بالاتر برود. البته فعالان باور دارند، ادامه کاهش دلار حتی سکه را با وجود افزایش اونس در مسیر کاهشی قرار خواهد داد.
در ماهی که گذشت، دلار پنج درصد از ارزش خود را از دست داد و همین عامل موجب شده بود که بازدهی بازار سکه نیز منفی شود، هر چند بازدهی آن ۸/ ۱ درصد و کمتر از بازار ارز بود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ارز و طلا

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دکتر سمیرا آل سعیدی کیست؟