استقبال بجنوردی‌ها از نوای ساز هنرمندان یک کشور دوست


استقبال  بجنوردی‌ها از نوای ساز هنرمندان یک کشور دوست

بجنورد- ایرنا- نخستین بار بود که موسیقی آیینی کشور ترکمنستان در خراسان شمالی طنین انداز شد اما استقبال از شبهای موسیقی این کشور دوست وهمسایه به اندازه ای بود که هر شب نوای ساز ترکمن ها مانند نوایی جادویی صدها نفر را مسحور می کرد.

به گزارش ایرنا استقبال مردم از موسیقی هنرمندان ترکمن در شب های فرهنگی ایران و ترکمنستان به اندازه ای بود که گفته می شود این بوستان در سه شب پیاپی پذیرای بیش از دوهزار علاقه مند به موسیقی بود که گرد می آمدند تا هم زمان با دیدن زیبایی های این بوستان، از موسیقی هنرمندان این کشور که همراه با حرکات آیینی نیز بود استفاده کنند.

یکی از علاقه مندان به موسیقی آیینی که دستی نیز بر موسیقی دارد، برگزاری شب های فرهنگی ایران و ترکمنستان را گام بلندی برای موسیقی، توسعه گردشگری و آشنایی با فرهنگ و آداب و رسومی بیان کرد که این گروه فرهگی و هنری معرف آن بودند.

احسان سعیدی با بیان این که در هر دوشب اجرای این گروه در این بوستان حضور یافته است اظهار داشت: این برنامه ها در صورت استمرار موسیقی اصیلی را در فرهنگ مردم جای خواهد داد که این روزها جای خالی آن را می توان احساس کرد.

یکی دیگر از علاقه مندان به موسیقی در خراسان شمالی هم با بیان این که ایجاد نشاط اجتماعی یکی از نتایج خوب این جشنواره بود اظهار داشت: ایجاد چنین فضاها و شب های فرهنگی و دیدن جوانانی که به موسیقی آیینی علاقه مند شده اند می تواند در بهبود سلیقه موسیقایی مردم در این وانفسای سبک های موسیقی کم ارزش موثر باشد.

وی با بیان این که در تمام مدت نواختن و حرکات آیینی این گروه محلی به علت نبود صندلی ایستاده است تا مراسم را تماشا کند اظهار داشت: این دوساعت را بی وقفه ایستادم اما اجراها آن قدر زیبا بود که خسته نشدم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی استقبال مردم از شب های اجرای موسیقی کاروان ۲۰ نفره هنرمندان موسیقی آیینی کشور ترکمنستان و هنرمندان خراسان شمالی را بی نظیر توصیف کرد و اظهار داشت: این برنامه، نخستین برنامه فرهنگی مشترک هنرمندان ایران و ترکمنستان با عنوان «شب‌های فرهنگی ایران و ترکمنستان» بود.

فرخنده از برگزاری این برنامه به عنوان آغازی برای مراودات فرهنگی بین دو کشور یاد کرد و گفت: در حال حاضر نیز در حال تهیه برنامه فرهنگی و هنری با ترکمنستان برای مراودات بیشتر هستیم.

وی استقبال مردم را نشان دهنده برقراری ارتباط آن ها با این شب ها بیان کرد و گفت: هنرمندان سفیران فرهنگی کشورها هستند و برنامه های هنری از این دست در تحکیم دوستی و مودت و فضای فکری مردم موثر است.

وی با بیان این که بین کشور دوست و همسایه ما ترکمنستان و خراسان شمالی علاوه بر مشترکات فرهنگی، مشترکاتی مانند مشترکات زبانی، سازها و اشعار نیز وجود دارد، افزود: سابقه تعامل فرهنگی ما با ترکمنستان به سال گذشته و کنفرانس بین المللی ریشه های باستانی موسیقی که در این کشور برگزار شد، باز می گردد که دو گروه بومی هنری و پژوهشی را اعزام کردیم و زمینه ساز برنامه شب های فرهنگی ایران و ترکمنستان در خراسان شمالی شد.

فرخنده خاطرنشان کرد: امسال نخستین بار بود که به صورت سیستماتیک و منظم هنرمندان مطرح ترکمنستان در قالب گروهی ۲۰ نفره وارد این استان شدند که علاوه بر نواختن موسیقی به نمایش حرکات آیینی و برنامه های فولکوریک نیز می پرداختند.

وی، اظهار کرد: هنرمندان کشور ترکمنستان با اجرای برنامه های آیینی، گروه نوازی و تک نوازی به هنرنمایی پرداختند.

همزمان با برگزاری شب فرهنگی ایران و ترکمنستان در خراسان شمالی مردم این استان از برنامه های این شب ها استقبال بی نظیری داشتند.

برنامه شب های فرهنگی ایران و ترکمنستان با هنرنمایی هنرمندان خراسان شمالی و کشور ترکمنستان ٣١ مرداد و یکم شهریورماه با همکاری و مساعدت رایزنی فرهنگی ایران در کشور ترکمنستان درپارک تفریحی بش قارداش بجنورد برگزار شد.

خراسان شمالی ۸۶۳ هزار نفر جمعیت دارد و ده درصد از مردم این استان که بیشتر در راز و جرگلان تمرکز جمعیتی دارند، ترکمن هستند.

ب/ ۶۰۴۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید