گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”


فرمانده جنگ اقتصادی امریکاکیست؟ گردانندگان «اتاق جنگ اقتصادی امریکاعلیه ایران»چه کسانی هستند؟ بر مبنای استراتژی تخاصم نرم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، باید مقر فرماندهی و اتاق جنگ آن‌ها را نه «پنتاگون» یا «سیا» که «وزارت خزانه‌داری»‌شان دانست. ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این...

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

فرمانده جنگ اقتصادی امریکاکیست؟

گردانندگان «اتاق جنگ اقتصادی امریکاعلیه ایران»چه کسانی هستند؟

بر مبنای استراتژی تخاصم نرم آمریکایی‌ها با جمهوری اسلامی، باید مقر فرماندهی و اتاق جنگ آن‌ها را نه «پنتاگون» یا «سیا» که «وزارت خزانه‌داری»‌شان دانست.

ایالات متحده آمریکا سالهاست جنگ تمام عیار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به راه انداخته است و در این کارزار فشار حداکثری هسته مرکزی اقدامات آمریکا ، وزارت خزانه داری می باشد که در حکم اتاق جنگ آمریکا عمل می نماید. اتاق جنگی متشکل از کارشناسانی که وظیفه سلاح سازی از ابزار مالی اعم از استفاده از سلطه دلار بر جهان، تحریم ها و امثالهم علیه مخالفان خود در سراسر جهان را دارند.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

ساختمان وزارت خزانه‌داری آمریکا

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

سیگال مندلکر رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا

سیگال مندلکر (Sigal P.Mandelker) پس از معرفی دونالد ترامپ در ۲۱ ژوئن ۲۰۱۷ توسط مجلس سنا به عنوان معاون وزیرخزانه داری آمریکا در دفتر مبارزه با تروریسم و اطلاعات مالی (TFI) انتخاب گردید و اکنون به عنوان رئیس اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران فعالیت می کند.

مندلکر قبل از این مسئولیت به عنوان مشاور معاون دادستان کل در وزارت دادگستری در بخش جنایی فعالیت می کرد و قبل از آن نیز به عنوان مشاور وزیر امنیت داخلی در امور گسترده ای از مبارزه با تروریسم و امنیت ملی خدمت می‌کرد.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

سیگال مندلکر یهودی متولد اسراییل و دارای مدرک دکتری از دانشکده حقوق دانشگاه پنسیلوانیا و مدرک لیسانس از دانشگاه میشیگان است.

مندلکر که خود را یکی از کودکان بازمانده هولوکاست می داند در سخنرانی آوریل امسال خود در موزه هولوکاست به نقش وزارت خزانه داری آمریکا در دهه ۱۹۴۰ در توقیف اموال نازی ها اشاره کرد و گفت: «در آن سال‌ها، پدر و مادر من در شرق اروپا مخفی شده بودند. من با شنیدن داستان زندگی آن‌ها بزرگ شده‌ام. آن‌ها از ترس هیتلر در جنگل و زیر زمین مخفی شده بودند. بسیاری از اقوام آن ها جان دادند».

استوارت لوی، فردی که نقش کنونی مندلکر را در دولت جورج بوش پسر را عهده‌دار بود، در مورد مندلکر گفت: «سیگال مندلکر، پس از حوادث ۱۱ سپتامبر، در وزارت دادگستری فعالیت می‌کرد و من شاهد تلاش‌هایش بودم. خانم مندلکر بی‌وقفه پشت میزش می‌نشست و تلاش می‌کرد تا روش‌های جدیدی را برای هدف قراردادن منابع درآمدی القاعده بیابد».

در برهه کنونی، عرصه جنگ‌ مالی با تحولات عظیمی مواجه شده است که یکی از عوامل عمده آن دفتر تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری است که مندلکر اکنون بر کرسی آن تکیه زده است. مندلکر در چند سال اخیر که به عنوان رئیس اداره تروریسم و اطلاعات مالی آمریکا انتخاب شده است، علاوه بر سفرهای متعدد به کشورهای مختلف جهت ایجاد اجماع تحریمی علیه ایران، اظهارات صریح و روشنی نیز علیه ایران داشته که همگی نشان از این دارد که ایران در کانون اتاق جنگ اقتصادی آمریکا است.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

برای نمونه مندلکر در ۲۴ مهر۹۶ (۱۶ اکتبر ۲۰۱۷) در جمع لابی صهیونیستی آیپک سخنرانی ویژه ای با موضوع «استراتژی ایران» کرد و گفت: «راهبرد دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه ایران بسیار فراتر از برجام است. این راهبرد مواردی چون حمایت از تروریسم، توسعه موشک‌های بالستیک و نقض حقوق بشر را نیز شامل می‌‌شود. برای این راهبرد ۴ هدف مشخص وجود دارد:

۱٫ خنثی کردن فعالیت‌های ثبات زدای ایران و مهار رفتارهای تهاجم آمیز به ویژه در حوزه حمایت از تروریسم و گروه هایی مثل حماس، حزب الله، حشد الشعبی که تهدیدی برای رژیم صهیونیستی محسوب می‌شوند.

۲٫ قطع منابع مالی که به پیشبرد فعالیت‌های ایران به ویژه سپاه پاسداران در سطح منطقه کمک می‌کند.

۳٫ مقابله با توانایی ایران در تهدید آمریکا و متحدانش با توسل به موشک های بالستیک و دیگر تسلیحات مورد استفاده در جنگ‌های نامتقارن.

۴٫ مسدود کردن همه راه‌های دستیابی ایران به تسلیحات اتمی.

نقش وزارت خزانه داری در اجرای راهبردهای دولت آنجاست که در ۱۰ ماه گذشته و از زمان روی کار آمدن دولت فعلی واشنگتن، «اوفک» اداره کنترل سرمایه‌های خارجی خزانه داری آمریکا، ۷ مرحله تحریم در رابطه با سپاه پاسداران، برنامه موشکی ایران و حمایت از تروریسم وضع کرده که شامل ۷۲ هدف در چین، ایران، لبنان و اوکراین می‌شود».

اخیرا نشریه آتلانتیک در گزارشی سیگال مندلکر را به‌عنوان کارگردان اصلی کمپین فشار حداکثری علیه ایران معرفی کرد و نوشت: «در جریان تبادل الفاظ تحریک‌آمیز و خصمانه میان تهران و واشنگتن، جان بولتون، مشاور امنیت‌ملی ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه او در کسوت دو مقام ارشد و جنگ‌طلب را می‌توان در مقام ظاهر کمپین فشار آمریکا علیه ایران تلقی کرد. اما مندلکر فردی است که در مقام عمل بر اعمال و اجرای تحریم‌های ایران نظارت دارد. مندلکر حقوقدانی است که برخی از همکاران پیشین وی در گفت‌و‌گو با «پولیتیکو» او را فردی مستعد و عضوی از جامعه فدرالیست محافظه‌کاران آمریکا تشریح کرده‌اند. او اغلب با شور و حرارت فراوانی پیرامون سوژه‌های پیچیده و خیره‌کننده تحریم‌ها و مقررات جرائم مالی سخن می‌گوید. به‌دلیل آنکه ترامپ خواستار جنگ با ایران نیست، اما در همین حال تلاش دارد تا فشار بر ایرانی‌ها را افزایش دهد، مندلکر یکی از پرنفوذترین مقامات در طراحی استراتژی دولت ترامپ است و امید دارد تا به این طریق موجب تسلیم ایران یا حتی تغییر رژیم در این کشور شود».

اتاق جنگ آمریکا به ریاست مندلکر، در دوران ترامپ در یکی از اولین اقدامات علیه ایران در ۳۱ اردیبهشت ۹۶ (۱۲ می ۲۰۱۷) همراه با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس مرکز هدف‌گیری تامین مالی تروریسم TFTC را تاسیس کرد. مرکزی که از دیدگاه وزارت خزانه داری آمریکا؛ «یک پاسخ جدید و خلاقانه‌ای بود تا هم قدرت به‌کارگیری ابزارهای موجود در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم را چند برابر کند و هم همکاری بین آمریکا و عربستان و دیگر طرفین توافق را در موضوع تامین مالی تروریسم، صورت رسمی و حقوقی بخشد».

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا که همزمان با افتتاح این مرکز منتشر شد، آمده است: «امروز آمریکا، عربستان سعودی و سایر کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با شبکه‌های جدید و تکامل یافته تروریستی نظیر داعش، القاعده، حزب الله، طالبان، لشگر طیبه و شبکه حقانی مواجه هستند. این همکاری با خطرهای فراملی که در منطقه خاورمیانه ظهور کرده است شامل خطراتی از ایران، رژیم اسد و وضعیت یمن، مقابله خواهد کرد».

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

سیگال مندلکر که طراح اصلی تحریم ها در دولت ترامپ علیه ایران است، در سفری که در تاریخ ۲۱ تیر ۹۷ (۱۲ جولای ۲۰۱۸) به امارات داشت ، در یک کنفرانس مطبوعاتی در هتل ریتز کارلتون، مرکز مالی بین‌المللی دوبی پیرامون نقشی که مرکز هدف گیری تامین مالی تروریسم ایفا کرده است، گفت: «این مرکز، در دو ماه گذشته، توانسته است یک صرافی را که به صورت مخفیانه، پول برای سپاه قدس، شعبه مخفیانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از طریق نظام مالی امارات ارسال می‌کرد، کشف نماید». مندلکر در ادامه به هدف اصلی این مرکز یعنی مقابله با ایران و محور مقاومت اشاره کرد و گفت: «هیچ پرسش و شک و شبهه‌ای پیرامون همکاری با امارات وجود ندارد، ما می‌توانیم اقدامات قابل توجهی انجام بدهیم تا روند تامین بودجه خودشان (ایران و گروه‌های مقاومت) مختل شود… ما با هم کار می‌کنیم تا استثمار و بهره برداری از نظام مالی منطقه برای انجام فعالیتهای مخرب توسط ایران را کاهش دهیم…ما می خواهیم از طریق منطقه، روش‌های دور زدن تحریم‌های ایران را محدود نمائیم».

سیگال مندلکر که اکنون فرماندهی اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران را برعهده دارد، نسبت به طولانی شدن روند اجراییFATF در ایران ابراز نگرانی کرد و در نشستی به میزبانی لابی ضدایرانی «بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها» در تاریخ ۱۵ خردادماه ۹۷ گفت: «بارها و بارها به ایران فرصت داده شده تا فعالیت‌های مخربش را کنار بگذارد. در طول بیش از یک دهه،FATF ریسک تامین مالی تروریسم برآمده از ایران و تهدیدی که این ریسک برای نظام مالی بین‌المللی ایجاد می‌کند را یادآور شده است. با این وجود، ایران تعهدات بین‌المللی‌اش برای پاکسازی نظام مالی خود، برخورد با فعالیت‌های غیرقانونی و توقف کامل تامین مالی تروریسم را اجرا نکرده است. در روزهای پس از برجام، ایران فرصتی کافی داشت تا اقدامات لازم را برای آنکه به یک کشور دارای ارزش سرمایه‌گذاری بدل شود، انجام دهد. بار این مسئولیت بر عهده ایران بود تا گام‌های لازم برای مشروعیت‌بخشی به خود را بردارد. و باز هم ایران این کار را نکرد. در ماه فوریه، FATF به این جمع‌بندی رسید که ایران بخش اعظم الزامات برنامه اقدام مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم را انجام نداده است. FATF برای اولین بار در یک بیانیه علنی فهرستی جامع از نواقص اصلی ایران منتشر و بر ریسک تامین مالی تروریسم و تهدید ناشی از آن برای نظام مالی بین‌المللی، تاکید کرد… ما در رایزنی‌های خود، هم در ایالات متحده و هم در خارج از کشور، به صراحت گفته‌ایم که شرکت‌هایی که با ایران تجارت می‌کنند، با ریسک عظیمی مواجه هستند و این ریسک پس از آنکه تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای را دوباره اعمال کنیم، بیشتر هم می‌شود. ما کسانی را با ایران تجارت ممنوعه انجام دهند، پاسخگو نگه خواهیم داشت». در ادامه مندلکر صریحا با تکرار ۹ درخواست FATF از ایران که در بیانیه نشست فوریه ۲۰۱۸ این نهاد آمده بود، یکی از مطالبات آمریکا از ایران را رسما تصویب و اجرای لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم (CFT) اعلام می کند و از عدم اجرایی شدن این مطالبات انتقاد می کند.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

نهایتا سیگال مندلکر در ۲۱ اسفند۹۷ در جلسه استماع مجلس نمایندگان آمریکا آخرین برنامه های خود را در جنگ اقتصادی علیه ایران را اینگونه شرح داد: «برای تقویت همکاری میان بخش‌های دفتر تروریسم و اطلاعات مالی، من ۶ واحد اثرگذاری راهبردی که از بالاترین اولویت‌ها برخوردار هستند مشخص کرده‌ام: کره شمالی، روسیه، داعش، ایران، ارز مجازی و حقوق بشر و فساد». مندلکر به عنوان رئیس اتاق جنگ اقتصادی و مغز متفکر تحریم های دولت ترامپ علیه ایران، همچنین از تشکیل یک نهاد ویژه و جدید مالی علیه ایران در وزارت خزانه داری خبر داد و گفت: «ما همچنین اقدام به تشکیل یک واحد تلفیقی با هدف بهبود دفتر تروریسم و اطلاعات مالی و هماهنگی‌های درون‌سازمانی علیه ایران کرده‌ایم. “واحد تلفیقی مسائل مالی ایران”، یک گروه درون‌سازمانی در دفتر تروریسم و اطلاعات مالی است که دانش ما درباره فعالیت‌های مخرب ایران را شکل می‌دهد و به بررسی روش‌های جدید برای اقدام علیه ایران و عاملان غیرقانونی تحت حمایت این کشور می‌پردازد»./۱۳۹۸/۵/۱۳فارس

***
در سال ۲۰۰۴ میلادی در زمان ریاست جمهوری «جورج بوش پسر» بود که اداره‌ای تحت عنوان «تی اف آی» یا «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» در زیرمجموعه وزارت خزانه‌داری آمریکا تشکیل شد. ریاست این مرکز برعهده «استوارت لوی» گذاشته شد؛ فردی که از وی به عنوان طراح اصلی تحریم‌های بین‌المللی آمریکا علیه ایران نام برده می‌شود.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

«استوارت لوی» که رابطه نزدیکی با محافل صهیونیستی مستقر در آمریکا داشت به قدری در طراحی عملیات جنگ اقتصادی علیه ایران پیش رفت که حتی در دولت بعدی آمریکا یعنی دولت باراک اوبامای دموکرات هم به شغلش ادامه داد. همین نکته نیز نشان می‌دهد که در راهبرد جنگ اقتصادی علیه ایران، همه طیف‌ها و جناح‌های آمریکایی متحد و متفق‌القول هستند و اتاق جنگ اقتصادی‌شان علیه ایران فرماندهان ثابتی دارد که همه آن‌ها در یک ویژگی مشترک‌اند و آن صهیونیست بودن و یا نزدیکی به صهیونیست‌هاست.

آدام زوبین؛ آغاز جنگ اقتصادی علیه محور مقاومت
اما «استوارت لوی» در سال ۲۰۱۰ جای خود را در سمت ریاست «تی اف آی» به یک نیروی جوانتر به نام «آدام زوبین» داد. زوبین نیز همانند مافوق سابقش، تمرکزش را بر مکانیسم هوشمند تحریم‌ها علیه ایران صرف کرد.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

روزنامه صهیونیستی جروزآلم پست، در نوامبر ۲۰۱۶ پس از مسجل شدن پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نقل از زوبین نوشت که «رئیس‌جمهور بعدی آمریکا فرصت تشدید تحریم‌های ایران را دارد و می‌تواند تهران را به دلیل فعالیت‌هایش در منطقه تنبیه کند و سازمان‌های واسطه را هدف بگیرد و حتی تحریم‌های هسته‌ای ایران را بازگرداند».

فارغ از پیش‌بینی زوبین در خصوص تجدید تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران که ترامپ به آن جامه عمل پوشاند، «سازمان‌های واسطه» که زوبین بر آن تاکید می‌کند، همان نیرو‌های محور مقاومت در سطح منطقه غرب آسیا هستند که خواب را از چشمان یانکی‌ها و صهیونیست‌ها ربوده‌اند؛ مطابق با استراتژی جدید آمریکایی‌ها مقابله با این سازمان‌های واسطه‌ای یا نیرو‌های محور مقاومت نیز با اتکا به عنصر سخت نظامی ممکن نیست؛ اگر هم امکانپذیر باشد، بسیار پرهزینه است؛ لذا پیشبرد جنگ اقتصادی علیه آن‌ها نیز بهترین گزینه است.

در واقع «آدام زوبین» در دوره مسئولیتش در اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری آمریکا که از سال ۲۰۱۰ آغاز شد، فرآیند تحریم هوشمند نیرو‌های اثرگذار محور مقاومت از جمله حزب‌الله لبنان را آغاز کرد. جروزآلم پست اسرائیل در همین رابطه در نوامبر ۲۰۱۶ به نقل از زوبین نوشت که «ما تمام تحریم‌های بسیار تهاجمی علیه حزب‌الله را حفظ می‌کنیم. آن‌ها در تنگنای بسیار دشوار مالی قرار دارند. من گفته‌ام در مقایسه با چندین دهه گذشته، حزب‌الله در یکی از سخت‌ترین شرایط خود قرار دارد».

البته تصادفی نیست که همین چند روز قبل، به فاصله دو هفته پس از پیروزی قاطع حزب‌الله در انتخابات لبنان، اسکای‌نیوز عربی وابسته به رژیم امارات متحده عربی، مصاحبه‌ای را با یکی از مقامات وزارت خزانه‌داری آمریکا ترتیب داد و به نقل از این مقام آمریکایی نوشت که «تصمیم‌های تحریمی جدید براساس نقشه راهی اتخاذ شده که هدف آن ضربه به فرآیند حمایت مالی از حزب‌الله لبنان است». در واقع کارگزاران فعلی وزارت خزانه‌داری آمریکا (اتاق جنگ اقتصادی علیه ایران) اکنون در حال چیدن میوه کاشته شده توسط «آدام زوبین» رئیس سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی این وزارتخانه هستند که چند سال پیش طرح ضربه اقتصادی به حزب‌الله لبنان را کلید زده بود.

جنگ ارزی
همچنین در دوره ریاست «آدام زوبین» بر اداره «تی اف آی» یا همان اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، طرح جنگ ارزی نیز در قبال ایران به پیش برده شد. «جیمز ریکاردز» از استراتژیست‌های مشهور آمریکایی در سال ۲۰۱۲ در موسسه کارنگی گف:

«اقدام آمریکا در به راه انداختن جنگ ارزی علیه ایران ۴۰ درصد از ارزش ریال را در یک روز کاهش داد».

«ریچارد نفیو » معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران
در دوره مسئولیت «آدام زوبین» به عنوان رئیس اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، وی همکاری تنگاتنگی با «ریچارد نفیو» داشت؛ نفیو همان فردی است که در دولت اوباما بعنوان رابط وزارت خارجه و وزارت خزانه داری آمریکا فعالیت می‌کرد و لقب معمار تحریم‌های هوشمند علیه ایران را یدک می‌کشید. نفیو که کتابی از وی به عنوان «هنر تحریم‌ها» منتشر شده طی مصاحبه‌ای صریحا اعلام کرد که «هدف نهایی از اعمال تحریم‌ها علیه ایران، فشار به مردم این کشور و ناراضی ساختن آن‌ها از اوضاع بود».

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

اما با روی کارآمدن دونالد ترامپ به عنوان چهل و پنجمین رئیس‌جمهور آمریکا، اگر چه در شرح وظایف و ساختار اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» وزارت خزانه‌داری آمریکا، تفاوتی ایجاد نشد، اما افرادی که مسئولیت این اداره را برعهده گرفتند پیش از مسئولان گذشته این سازمانِ حاکمیتی آمریکایی صهیونیست بودند.

«استیو منوچین» صهیونیست دوآتیشه
در دولت ترامپ، «استیو منوچین» جایگزین «جک لو» در وزارت خزانه‌داری آمریکا شد. اگرچه «جک لو» وزیر خزانه‌داری اوباما نیز از نزدیک‌ترین افراد به محافل صهیونیستی بود و حتی در مقطع مذاکرات هسته‌ای و انعقاد برجام نیز چندین بار برای هماهنگی با مقامات رژیم صهیونیستی به اراضی اشغالی سفر کرد، اما «استیو منوچین» وزیر خزانه‌داری فعلی آمریکا را باید یک صهیونیست تابلودار و دوآتیشه دانست که برای پیشبرد پروژه جنگ اقتصادی علیه ایران که اسلاف او در وزارت خزانه داری آمریکا طراحی کرده‌اند، بسیار مصمم است.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

حضور «منوچین» در مراسم انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس در اراضی اشغالی به وضوح بیانگر ارتباطات گسترده این دولتمرد آمریکایی با صهیونیست‌هاست.

منوچین پیش از تصدی مقام وزارت خزانه داری آمریکا، در صنعت هالیوود و سرگرمی آمریکا بعنوان سرمایه گذار فعالیت می‌کرد؛ او همچنین از مدیران بانک «گلدمن ساکس» نیز بود؛ بانکی بدنام که در بحران مالی سال ۲۰۰۸ آمریکا بعنوان مصادره کننده بزرگ اموال و املاک مردم طبقه متوسط و فقیر آمریکا شناخته می‌شد.

«سیگال مندلکر» جدیدترین صهیونیست وزارت خزانه‌داری آمریکا
اما در دوره تصدی «استیو منوچین» بر وزارت خزانه داری آمریکا، ریاست اداره «تروریسم و اطلاعات مالی» یا «تی اف آی» بر عهده «سیگال مندلکر» گذاشته شده است. فردی که او هم به مانند متصدیان قبلی این پست، یک صهیونیست به حساب می‌آید./۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷باشگاه خبرنگاران جوان

توضیح مدیریت سایت-پیراسته فر:درمنابع مأخوزه اصلاحلاتی هم انجام گرفته است.

یک مرد ایرانی همدست این زن اسرائیلی است.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”
«رامین طلوعی تهرانی» آمریکایی ایرانی‌تبار، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه هاروارد و دارای مدرک دکترا از کالج بالیول دانشگاه آکسفورد است که در سال ۲۰۱۴ با رای مجلس سنا آمریکا به عنوان معاون امور مالی بین المللی وزیر خزانه داری آمریکا( اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران) منصوب شد.
«طلوعی» از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۶ مدیر اداره نیمکره غربی و از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۳ مشاور ارشد معاون وزیر خزانه‌داری در امور بین‌المللی بوده ، از سال ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۱ نیز در مقام معاون مدیر و اقتصاددان بین‌المللی در بخش اروپای مرکزی و جنوب شرقی وزارت خزانه‌داری آمریکا مشغول به کار بوده است.

خبرگزاری رویترز طی گزارشی وزارت خزانه داری آمریکا را اینگونه توصیف می کند: «اتاق جنگ مدرن آمریکا چیزی شبیه به این است: ساعت‌های روی دیوار، زمان را در کابل، تهران و بوگوتا (پایتخت کلمبیا) نشان می‌دهد. افراد پشت میز، بیشترشان جوان هستند. صحبت بر سر اهداف مورد نظر است و در نیمه های شب ، تماس هایی با اروپا انجام می‌گیرد. اما این اتاق جنگ جدید، نه در وزارت دفاع آمریکا، بلکه در وزارت خزانه‌داری این کشور است. سلاح‌های مورد استفاده نیز نه پهپاد و موشک کروز، بلکه تحریم‌های اقتصادی است که با هدفی مشابه و به منظور ضربه زدن به منافع اقتصادی دشمنان آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

خوان زاراته (Juan zarate) معاون سابق اداره تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه داری آمریکا در کتاب خود تحت عنوان «جنگ خزانه‌داری» کارشناسان وزارت خانه داری را چریک های کت و شلواری می خواند و می‌ نویسد: «زرادخانه آمریکا شامل هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های تام‌هاوک و چریک‌هایی با کت و شلوار خاکستری است. وظیفه این چریک‌ها تبدیل ابزار مالی و اقتصادی به سلاحی قوی، علیه دشمنان آمریکاست».

لازمه مواجه در جنگ اقتصادی شناخت کامل از طرف متخاصم است، لذا در سلسه گزارش هایی به معرفی افراد شاخص اتاق جنگ آمریکا در وزارت خزانه داری خواهیم پرداخت:

رامین طلوعی عضو ایرانی اتاق جنگ اقتصادی آمریکا

«رامین طلوعی تهرانی»آمریکایی ایرانی‌تبار، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد از دانشگاه هاروارد و دارای مدرک دکترا از کالج بالیول دانشگاه آکسفورد است که در سال ۲۰۱۴ با رای مجلس سنا آمریکا به عنوان معاون امور مالی بین المللی وزیر خزانه داری آمریکا یعنی اتاق جنگ اقتصادی آمریکا علیه ایران منصوب شد.

رامین طلوعی در این مقام عهده‌دار مسئولیت سیاست مالی بین‌المللی خزانه داری آمریکا، هماهنگی با کشورهای گروه جی ۲۰ و مسائل اقتصادی دو جانبه و داخلی است.

«جک لو» وزیر سابق خزانه‌داری آمریکا در مورد انتصاب رامین طلوعی گفت: «تجربه رامین طلوعی در عرصه بین‌المللی، در بخش خصوصی و در وزارت خزانه‌داری در تلاش‌های دولت برای تقویت احیای اقتصادی آمریکا از طریق مدیریت مسائل اقتصاد بین‌المللی حیاتی خواهد بود. در دوران مشکلات پیچیده جهانی، رامین (طلوعی) در افزایش رشد، ایجاد اشتغال و ایجاد تعادل بین مناسبات کارکنان آمریکایی و صاحبان سرمایه نقش کلیدی خواهد داشت».

«رامین طلوعی» پیش از پیوستن به وزارت خزانه‌داری آمریکا، از سال ۲۰۱۱ یکی از مدیران بین‌المللی «پیمکو»، یک شرکت مدیریت سرمایه‌گذاری بین‌المللی و مسئول قسمت بازارهای در حال توسعه بود و از سال ۲۰۱۲ رییس بخش کشورهای آسیا – پاسیفیک شد. طلوعی از سال ۲۰۰۶ همکاری با شرکت پیمکو را به عنوان یکی از مدیران کشورهای در حال توسعه شروع کرد و سال ۲۰۰۹ مسئولیت سهام بین‌المللی این شرکت نیز به او سپرده شد.

***

فرمانده کل جنگ اقتصادی کیست؟

دولت آمریکا توطئه چینی علیه ایران را به وزارت خزانه داری (دارایی) این کشور برده است و با وضع تحریم های پیاپی و فشار اقتصادی-روانی می کوشد ایران را به پذیرش خواسته های نامشروع خود وادار کند، راهی که اسلافش به بی ثمر بودن آن، اعتراف کرده اند.

شعار خروج از برجام در کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ که برگرفته از پول و سیاست های القایی صهیونیست ها و سعودی ها علیه جمهوری اسلامی بود، روز به روز پررنگتر شد و رئیس جمهوری آمریکا در نخستین روزهای سال جدید میلادی (۱۲ ژانویه) تهدید کرد که این کشور دیگر در توافق هسته ای با ایران نخواهد ماند.
اگر چه خزانه داری آمریکا به بهانه های واهی هر از چندی اشخاص حقیقی یا حقوقی را در فهرست تحریم ها قرار می داد اما با مشخصتر شدن تصمیم رئیس جمهوری آمریکا در خروج یکجانبه از برجام، این وزارتخانه تحریم های مختلفی را به بهانه مبارزه با تروریسم، حملات سایبری و منع گسترش تسلیحات علیه ایران آغاز کرد که در زیر مروری به آنها خواهیم داشت.

گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”گردانندگان “فرمانده اتاق جنگ اقتصادی” امریکاعلیه ایران”خزانه داری امریکا”

اولین لیست تحریم
وزارت خزانه داری آمریکا در۱۴ دی ۱۳۹۶ به بهانه منع گسترش تسلیحات، مرکز تحقیقات شهید اسلامی، صنایع شهید خرازی، صنایع شهید مقدم، صنایع شهید صنیع خانی و صنایع شهدی شوشتری
را در فهرست تحریم ها قرار داد.

دومین لیست تحریم
همچنین در ۲۲ دی ۱۳۹۶ با همین بهانه، «آیت الله صادق آملی لاریجانی» رئیس قوه قضاییه، «مرتضی رضوی»، شی یوهوا و ژو یوکیون اتباع چین و «غلامرضا ضیایی» را به عنوان اشخاص حقیقی و «صنایع هوایی ایران» واقع در اکباتان، «شرکت پشتیبانی و بازسازی هلی کوپتر »در مهرآباد، «سازمان دفاع سایبری و جنگ افزار الکترونیکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی»، «مرکز فضای مجازی ملی »در سعادت آباد، «پردازان سیستم نماد آرمان»، «زندان رجایی شهر »و «شورای عالی فضای مجازی» در سعادت آباد را به فهرست تحریم های دفتر کنترل دارایی های خارجی افزود.

سومین لیست تحریم
در ۴ اسفند ۱۳۹۶ وزارت خزانه داری آمریکا با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد

ابوذر گوهری مقدم، عبدالله کریما، بهزاد مصری، سید علی میرکریمی، احسان محمدی، غلامرضا رفعت نژاد، محمد رضا صباحی، روزبه صباحی، مصطفی صادقی، سجاد طهماسبی و همچنین «صنایع مبنا »در میرداماد تهران را به بهانه افراد مرتبط به حملات سایبری در لیست تحریم قرار داد.

خروج امریکاازبرجام
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ برابر با ۸ مه ۲۰۱۸ وزارت خزانه داری آمریکا در راستای اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام، اعلام کرد که تحریم هایی که پیش از این به موجب برجام اسقاط می شد، اعاده خواهد شد.
بر این اساس، ادارات و سازمان ها در دوره های ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه فعالیت های مربوط لغو اسقاط تحریم های آمریکا درباره به ایران را آغاز می کنند.
اداره کنترل دارایی های خارجی (اوفک) هم مجوزهای عمومی و خاص صادر شده در رابطه با برجام را لغو یا اصلاح خواهد کرد و در پایان دوره های ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه، تحریم ها به حالت اولیه خود باز خواهند گشت.

چهارمین لیست تحریم
۲روز پس از این تصمیم، در ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، شش شخص حقیقی و ۳شخص حقوقی ایران به اتهام کمک به تروریسم، تحریم شدند.

مسعود نیک‌بخت، سعید نجف‌پور و حسن خدایی، سه شخص حقیقی هستند که وزارت خزانه‌داری آمریکا آنها را به انتقال پول برای سپاه قدس و آنچه که حمایت از گروه های تروریستی دانسته، متهم کرده است.
محمدرضا خدمتی ولدزاقرد، مقداد امینی و فواد صالحی هم سه شخص حقیقی دیگر هستند که با همین اتهام در فهرست اوفک قرار گرفته اند.
۳ شرکت ایرانی تحریم شده هم عبارتند از جهان ارس کیش، صرافی راشد و شرکت تعاونی محمدرضا خدمتی و شرکا.
دولت جدید آمریکا که به نظر می رسد با هدف ارعاب و جنگ روانی تحریم های پیاپی را علیه برخی شخصیت های حقیقی و حقوقی دنبال می کند، در ۲۵ اردیبهشت هم تحریم های تازه ای وضع کرد.
در این روز اعلام شد که «ولی الله سیف »رئیس کل بانک مرکزی ایران به اتهام همکاری با نیروی قدس سپاه پاسدران در ارسال میلیون ها دلار به گروه حزب الله لبنان ، در فهرست تحریم ها قرار گرفته است.
همچنین علی طرزعلی از معاونان امور بین الملل بانک مرکزی ایران، کریم ارس حبیب،‌ رئیس بانک اسلامی البلاد و محمد قصیر یکی از مقامات حزب الله لبنان هم در این فهرست تعیین شده اند.

پنجمین لیست تحریم
در حالی که وزیر خارجه جدید آمریکا هم پس از برجام، حالت تهاجمی تری در قبال جمهوری اسلامی ایران گرفته و اعلام کرده است که می خواهد استراتژی جدید رئیس جمهوری این کشور در قبال ایران را اعلام کند، وزارت خزانه داری آمریکا در ۱ خرداد ۱۳۹۷ پنج مقام نظامی ایرانی را به دلیل مغایرت با عدم گسترش تسلیحات، مورد تحریم قرار داد.
محمود باقری کاظم آباد، محمد آقا جعفری، جواد بردبار شیرامین، ‌مهدی آذرپیشه و محمدعلی حدادنژاد تهرانی پنج نفری هستند که خزانه داری آمریکا مدعی شده است برای انصارالله یمن، سلاح ارسال می کرده اند.

ششمین لیست تحریم
از آنجا که مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در اظهارات خود نشان داد که سیاست آمریکا محدود کردن سفرهای مقام های جمهوری اسلامی ایران است تا نتوانند به دیپلماسی خود در جهان ادامه دهند،

در۳ خرداد ۱۳۹۷، وزارت خزانه داری آمریکا ۹ شخص جدید حقیقی و حقوقی ایرانی و ترک را در فهرست تحریم های خود جای داد.
ایرج رونقی و تورج زنگنه که صاحب و اداره کننده شرکت هواپیمایی دنا هستند در این فهرست دیده می شوند و دلیل آن همکاری با شرکت های هواپیمایی ایران از جمله ماهان، کاسپین ، معراج و پویا اعلام شده است.
بر اساس اعلام وزارت خزانه داری آمریکا، شرکت های هواپیمایی جهان از همکاری با این چهار شرکت و دادن اجازه فرود و خدمات هواپیمایی به آنها منع شده اند.
تحریم های پی در پی وزارت خزانه داری آمریکا، نشان می دهد همان گونه که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند اتاق جنگ کاخ سفید از وزارت دفاع به این وزارتخانه منتقل شده است. آنها با تصور اینکه می توانند همچون گذشته ائتلاف جهانی علیه ایران اسلامی ایجاد کنند، بدون داشتن استراتژی مشخص و شناخت واقعی عرصه بین الملل دست به کاری زدند که حتی متحدانشان نیز با آنها همراهی نکردند.
ایجاد هیاهو، طرح مکرر اتهامات علیه ایران به مناسبت های مختلف، تحت فشار گذاشتن متحدان خود با ایران هراسی، استفاده از دیپلماسی عمومی و تقویت رسانه های فارسی زبان، استفاده از گروهک های تروریستی همچون منافقین و ایجاد اختلافات صنفی و مذهبی دیگر تاکتیک های برگزیده شده از سوی افراط گراهای کاخ سفید است که البته تازگی نداشته و پیشینیان آنها در بهره مندی از آنها ناکام مانده بودند./۶ خرداد ۱۳۹۷ایرنا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟