ستون کنستانتین کجاست؟


استانبول از آن دست شهرهایی است که حکومت های بی شماری در خود دیده است. همین موضوع سبب شکل گیری آثار متعددی در این شهر شده. در میان این آثار نام ستون کنستانتین شاید کمتر به گوش تان خورده است؛ اما این موضوع از اهمیت این اثر تاریخی نمی کاهد. با ما باشید و از این اثر به جا مانده از امپراتوری روم اطلاع کسب کنید.

استانبول از آن دست شهرهایی است که حکومت‌های بی‌شماری در خود دیده است. همین موضوع سبب شکل‌گیری آثار متعددی در این شهر شده. در میان این آثار نام ستون کنستانتین شاید کمتر به گوش‌تان خورده است؛ اما این موضوع از اهمیت این اثر تاریخی نمی‌کاهد. با ما باشید و از این اثر به جا مانده از امپراتوری روم اطلاع کسب کنید.

ستون کنستانتین (column of Constantine) کجاست؟

ستون کنستانتین در قرن چهارم (330 پس از میلاد مسیح) در استانبول ساخته شد؛ یعنی درست زمانی که کنستانتین استانبول را به عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. این ستون در مرکز میدان بیضی شکل به نام چمبرلی که محل اجتماعات بود ساخته شد. می‌گویند ستون کنستانتین از معبد آپولو به این میدان آورده شد. البته در صحت این ماجرا اطلاع دقیقی در دست نیست. آنچه امروز به عنوان ستون کنستانتین در استانبول می‎بینیم با شکل اولیه آن بسیار متفاوت است. این ستون در طول زمان، با جنگ‌ها و آتش‌سوزی دستخوش تغییرات قرار گرفت و بارها بازسازی شد. ستون کنستانتین در گذشته از آنچه امروز می‌بینیم ارتفاع بیشتری داشته است. در زمان کنستانتین مجسمه خدای آپولو بالای ستون قرار داشت. در یکی از دستان مجسمه آپولو نیزه و در دست دیگرش نیزه قرار داشت. اگر قصد دیدن ستون کنستانتین را داشتید، راهی محله سلطان احمد شوید.

ستون کنستانتین کجاست؟

نام‌های ستون کنستانتین:

ستون کنستانتین به نام‌های متعددی خوانده می‌شود؛ این ستون را بیشتر به نام کنستانتین می‌خوانند و برخی به دلیل قرارگیری آن در محله چمبرلی ستون چمبرلی تاش می‌گویند.

ویژگی‌های ظاهری ستون کنستانتین:

در گذشته‌های دور، زمانی که از ساختمان‌های بلند خبری نبود، ستون کنستانتین به عنوان یکی از بلندترین سازه‌های استانبول به شمار می‌رفت. سنگ و مواد به کار رفته در ستون کنستانتین، درست از جنس سنگ‌های به کار رفته در اهرام مصر است. حال این سوال پیش می‌آید که آیا این سنگ‌ها از مصر به استانبول آورده شده‌اند؟ البته در کنار سنگ‌های مصری، استفاده از سنگ‌های قرمز، ارغوانی و سنگ سماق در ستون کنستانتین دیده می‌شود. از توضیح ستون کنستانتین که بگذریم به اتاق کوچکی می‌رسیم که زیر این ستون قرار گرفته و یادگارهای دوران مسیحیت را در خود جای داده است.

در مورد مجسمه‌های ستون کنستانتین بدانید

در دوران باستان، مجسمه آپولو را بر فراز ستون کنستانتین قرار دادند اما با روی کار آمدن مسیحیت این مجسمه جای خود را به مجسمه‌ای از جنس مرمر و نماد مسیحیت داد. البته این نماد نیز چندی نپایید و با روی کار آمدن عثمانیان از بین رفت. آنچه امروز از ستون کنستانتین می‌بینیم حدود 35 متر ارتفاع است که در گذشته، این ارتفاع با وجود چنین مجسمه‌هایی، بیشتر بوده است.

البته به این ستون به خاطر واقع شدن در محله چمبرلی تاش به ستون چمبرلی تاش نیز معروف است.

ستون کنستانتین کجاست؟

برای حفظ و ماندگاری ستون کنستانتین چه اقداماتی انجام شد؟

ستون کنستانتین در دوره‌های مختلف نماد حکومت‌‌ها بود و دستخوش تغییرات بی‌شماری شد. هم‌چنین در دوره‌های مختلف، اقدامات مختلفی جهت بازسازی و حفظ آن صورت گرفت. برای مثال، در زمان سلطان مصطفی دوم عثمانی، برای استحکام ستون، بندهای آهنی و یک پایه ستون در آن قرار دادند.

بار دوم، ستون کنستانتین در زمان عثمانی به دستور عبدالحمید بازسازی شد. عبدالحمید که نگران فروریزی این ستون بود، حلقه‌های آهنی را دور تا دور آن قرار داد. جالب است بدانید محله‌ای چمبرلی بعد از این بازسازی به این نام خوانده شد. چمبرلی یعنی حلقه آهن.

بلاخره در سال 1955 بود که ستون کنستانتین به عنوان اثر ارزشمند تاریخی ثبت شد. بعد از این سال مرمت و بازسازی‌های برای آن انجام شد. از این پس وزارت تاریخ ترکیه وظیفه حفاظت این ستون را به عهده گرفت.

در مورد محله چمبرلی تاش (cemberlitas) بدانید

محله چمبرلی تاش از محله‌های قدیمی استانبول است. از دلیل نام‌گذاری این ستون نیز صحبت کردیم. این محله در ناحیه دیوانی اُغلو قرار گرفته. محله چمبرلی تاش به دلیل قرارگیری ستون کنستانتین گسترش یافت؛ چنانچه امروزه به یکی از محله توریستی مشهور است.

در نزدیکی ستون کنستانتین چه می‌بینیم؟

حمام چمبرلی تاش در استانبول

حمام‌های تاریخی استانبول شهرت زیادی دارند و بی‌شک هیچ جای جهان نمی‌توانید تجربه چنین حمام رفتنی داشته باشید. در میان حمام‌های سنتی استانبول چمبرلی از همه مشهورتر است. این حمام دقیقا در مقابل ستون کنستانتین و در نزدیکی بازار بزرگ استانبول واقع شده. معماری این مسجد نیز حائز اهمیت است و یادگاری از دوران عثمانی به شمار می‌رود.

ستون کنستانتین کجاست؟

بازار بزرگ استانبول

در نزدیکی ستون کنستانتین، یکی از بزرگ‌ترین و سنتی‌ترین بازارهای ترکیه قرار دارد. این بازار سنتی پر از صنایع‌دستی، جواهرات، ادویه‌جات و...است که می‌توانید با خود سوغاتی به همراه ببرید.

ستون کنستانتین کجاست؟

بویوک والده حان

کاروانسرای بویوک والده حان در محله چنبرلی تاش به دستور همسر سلطان احمد ساخته شد. این مکان در گذشته، محلی برای استراحت تاجران بود و امروزه مکانی توریستی به شمار می‌رود.

مسجد قلندرنامه kalenderhane Camii

این مسجد در زمان مسیحیان، کلیسای مسیحیان ارتودکس به شمار می‌رفت. با روی کار آمدن عثمانیان این کلیسا به مسجد قلندرنامه تبدیل شد. معماری دوران بیزانس با سنگ‌های رنگی مرمر در این مسجد، آن را منحصر به فرد کرده است. این مسجد در نزدیکی ستون کنستانتین ساخته شده و بازدید از آن می‌تواند تجربخه متفاوتی باشد.

ستون کنستانتین کجاست؟

آیا شما از جاذبه‌های دیگر چمبرلی تاش در این منطقه خبر دارید؟



1398/05/30 | کد مطلب: 4610
ستون کنستانتین کجاست؟
ستون کنستانتین کجاست؟ سیما رفیعی
ستون کنستانتین کجاست؟

کارشناس ارشد فلسفه غرب، علاقه‌مند به سینما، مطالعه و ورزش


گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو
لطفا در نشر دانسته‌های خود کوشا باشید.
برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.


به اشتراک بگذارید:

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بازیگر نقش شیدا در سریال زخم کاری کیست ؟