حرکت دسته‌های شادی در محله


حرکت دسته‌های شادی در محله

نصیبه سجادی ـ خبرنگار: در رویکرد جدید اداره تبلیغات اسلامی جنوب غرب جوانگرایی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

حجت‌الاسلام «ذاکر صادقی‌نیا» رئیس اداره تبلیغات اسلامی جنوب غرب می‌گوید: «گروهی از طلاب جوان که در مباحث فرهنگی صاحب ایده و تخصص هستند به ما کمک می‌کنند تا با جوانان ارتباط بهتر و مؤثرتری داشته باشیم و از این ارتباط برای کاهش آسیب‌های اجتماعی بهره‌ بگیریم.» صادقی‌نیا در آستانه عید غدیرخم ویژگی‌ها و رویکردهای برنامه‌های فرهنگی این اداره را بازگو کرده است. به گفته او جوانگرایی و محله‌محوری از نقاط قوت این برنامه‌ها به شمار می‌آید. مناطق ۹، ۱۱، ۱۷، ۱۸، ۱۹ و ۲۱ از خدمات فرهنگی اداره تبلیغات اسلامی جنوب غرب استفاده می‌کنند.

حرکت دسته‌های شادی در محله ذاکر صادقی نیا ـ رئیس اداره تبلیغات اسلامی جنوب غرب

توجه به نیازهای فرهنگی جوانان و اصلاح روش‌های سنتی تبلیغات اسلامی جزو وظایف سازمان تبلیغات اسلامی است. برای رسیدن به این هدف در مناطق جنوب غرب تهران چه اقداماتی انجام شده است؟
مخاطب اصلی برنامه‌های فرهنگی این اداره، جوانان هستند و در هر مناسبتی اقداماتی مانند اجرای مسابقات مهیج برای جذب این قشر انجام می‌شود. در عید غدیر خم هم برای ارتباط بیشتر با جوانان از ظرفیت طلاب و روحانیون جوان بیشتر استفاده می‌کنیم. این مبلغان در مراکز عمومی مانند بوستان‌ها و ایستگاه‌های مترو به گفت‌وشنود صمیمانه و مباحثه چهره به چهره با قشر جوان می‌پردازند.

تجربه نشان داده شورآفرینی و نشاط‌ بخشی برنامه‌های فرهنگی در جذب نسل جوان تأثیر بسزایی دارد. اداره تبلیغات اسلامی جنوب غرب در برگزاری برنامه‌های ویژه اعیاد و مناسبت‌های مذهبی چقدر به این امر توجه داشته است؟
حرکت دسته‌های شادی از آستان امامزاده معصوم(ع) به سوی حرم امامزاده حسن(ع) برنامه‌ای نمادین است که در روز عید غدیر خم با همین هدف انجام می‌شود. در واقع مردم را در برگزاری مراسم سهیم می‌کنیم تا گرامیداشت این آیین با مشارکت و همدلی عمومی انجام شود. نهادهای فرهنگی بدون جلب مشارکت مردم عملکرد موفقی نخواهند داشت و باید همان‌طور که مراسم ویژه محرم و صفر کاملاً مردمی و با همراهی نهادهایی مانند سازمان تبلیغات برگزار می‌شود، برنامه‌های گرامیداشت اعیاد مذهبی مانند عید غدیر هم با محوریت مردم و متناسب با نیاز اقشار مختلف طراحی و اجرا شود.
عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی در نشر فرهنگ علوی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی شهر تهران تلاش می‌کنیم فرهنگ علوی را وارد متن زندگی مردم کنیم و عید غدیر به یکی از اعیاد ویژه ما تبدیل شود. مثلاً مانند عید نوروز به دید و بازدید یکدیگر برویم و با دادن عیدی به کودکان خاطره خوشی برایشان به وجودآوریم. پزشکان، بیماران را رایگان درمان کنند و کاسبان برای مردم تخفیف ویژه در نظر بگیرند. عید غدیر بهترین زمان برای نشر معارف علوی و مفاهیم کتاب نهج‌البلاغه است. ما باید سیرت و روش پیامبر(ص) و ائمه(ع) را درک کنیم و توجه به محرومان را که از سجایای امام علی(ع) است سرلوحه رفتار خود قرار دهیم. برای رشد این فرهنگ، مبلغان و سخنرانان دینی وظیفه خطیر و سنگینی برعهده دارند. در عید غدیر خم تعداد زیادی از مبلغان و سخنرانان خبره حوزه علمیه قم در مراسم و جشن‌های مردمی شرکت می‌کنند و به تبیین ابعاد این فرهنگ می‌پردازند.

در جنوب غرب تهران مساجد زیادی وجود دارد که می‌توان از آنها به‌عنوان یک ظرفیت عظیم فرهنگی استفاده کرد، اما این امر هنوز محقق نشده و فعالیت اغلب مساجد به برگزاری نمازجماعت محدود می‌شود. متأسفانه در سال‌های اخیر ظرفیت‌ این اماکن مورد غفلت قرار گرفته‌ است، ولی در رویکرد جدید اداره تبلیغات جنوب غرب محله‌محوری و مسجدمحوری جایگاهی خاص دارد و نخستین قدم برای پویایی این مراکز انتخاب یک مسجد کانونی در هر محله است. در این مساجد که در قلب محله‌ها واقع شده‌اند برنامه‌های فرهنگی ویژه‌ای طراحی و اجرا می‌شود.

ویژه‌برنامه‌های اداره تبلیغات اسلامی جنوب غرب در روز عید غدیر خم
برگزاری مسابقات فرهنگی و مراسم شاد در مساجد و حسینیه‌ها با همکاری هیئت‌های مذهبی و تشکل‌های مردمی
تجمع دوستداران ولایت و امامت در میدان ابوذر و قرائت دسته‌جمعی خطبه غدیر
توزیع ۱۰ هزار پرس غذا و اطعام خانواده‌های نیازمند در هیئت‌های مذهبی
برپایی ایستگاه‌های صلواتی در مساجد، حسینیه‌ها و میدان‌ها

۳۵ خانه قرآنی برای ترویج فرهنگ دینی در جنوب غرب تهران فعالیت می کنند.

۲ هزار هیئت مذهبی در جنوب غرب تهران فعالیت می کنند.

۶ کانون فرهنگی‌ و تبلیغی در جنوب غرب پایتخت دایر است.

کد خبر 451999

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چطور اینترنت هدیه دولت را فعال کنیم؟ + مراحل