اختلاف قیمت 60 برابری فضای حقیقی و مجازی


اختلاف قیمت 60 برابری فضای حقیقی و مجازی

سنندج - ایرنا - کارشناسان اقتصادی و انتظامی تاکید می کنند که مصرف کنندگان کالاها را ترجیحا از فضای حقیقی بخرند چون اطمینان بیشتری دارد و مصداق آن ارزان فروشی محصولات کشاورزی در فضای مجازی است چرا که وقتی به آدرس های ارایه شده فضای مجازی می روی با 60 برابر بیشتر از قیمت اعلام شده مواجه می شوی.

چند روز پیش در فضای مجازی کردستان خبری مبنی بر تلنبار شدن محصول خیار در برخی روستاهای کردستان به دلیل عدم خرید محصول و ضرر جبران ناپذیر کشاورزان منطقه چاردولی شهرستان قروه باز نشر شد تا بهانه ای دیگر باشد برای انتشار شایعاتی فراوان.

شایعه ها به گونه‌ای مطرح می شد که حتی چند کشاورز اقدام به کندن بوته های خیار به نشانه اعتراض به ارزانی این محصول از مزارع خود می‌کردند و در آن کلیپ منتسب واژه صرف نمی کند را تکرار می‌کردند.

این شایعه ها بهانه ای شد تا از مدیران جهاد کشاورزی از نزدیک به برخی مزارع خیار شهرستان های دهگلان و قروه بروند و از نزدیک در جریان این روند برداشت این محصول قرار بگیرند، در این بازدیدها مشخص شد مشکلاتی در حوزه این محصول وجود دارد اما خبری از ۵۰ تومان برای هر کیلو خیار که در فضای مجازی منتشر شده بود، نبود.

کشاورزان که مشغول چیدن محصول خود بودند قیمت ۲ هزار و ۵۰۰ تا سه هزار تومانی را برای محصولات خود پیشنهاد می‌دادند و خریداران نیز که بیشتر عاملان خرید برخی شرکت‌ها و غرفه داران میادین تره بار شهرستان‌های همجوار و تهران بودن به همین نرخ با کشاورزان توافق می کردند.

اختلاف قیمت 60 برابری فضای حقیقی و مجازی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان در جریان بازدید از مزارع خیار شهرستان قروه اولویت این سازمان را پرداخت تسهیلات و حمایت از صنایع تبدیلی و غذایی اعلام کرد و گفت: در چند سال گذشته روند صدور مجوز این واحدها سرعت گرفته است.

خالد جعفری افزود: هم اکنون در راستای تکمیل زنجیره تولید خیار نسبت به صدور پروانه‌بهره‌برداری چهار واحد با ظرفیت اسمی سالانه یک هزار و ۱۲۰ تن در سال و اشتغالزایی ۱۳ نفر در شهرستان قروه اقدام شده است.

وی یادآور شد: همچنین تعداد هفت واحد دارای جواز تأسیس تولید خیار شور به ظرفیت اسمی سه هزار و ۲۰۰ تن در سال با اشتغالزایی ۵۳ نفر و ۲۲ واحد دارای موافقت اصولی تولید این محصول به ظرفیت اسمی بیش از ۴۲ هزار و ۲۰۰ تُن در سال با اشتغالزایی ۱۱۰ نفر در ۲ شهرستان دهگلان و قروه صادر شده است.

مدیر روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در این ارتباط گفت: مقرر شده اتحادیه تعاونی های تولید استان کردستان با همکاری صندوق حمایت از بخش کشاورزی به منظور تنظیم بازار محصول گوجه و خیار کشاورزان استان به صورت توافقی خریداری کنند.

مهدی فتحی افزود: این تشکل ها موظف شده هر کیلوگرم محصول خیار را بین ۲۵ هزار تا ۲۷ هزار ریال و گوجه فرنگی را با ۱۱ هزار ریال به صورت توافقی از کشاورزان در مزرعه خریداری برای فرآوری به کارخانهها منتقل کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی نیز در این ارتباط گفت: محصول خیار یکی از محصولات مهم جالیزی استان کردستان است و زراعت این محصول در استان از لحاظ سطح زیر کشت پس از سیب زمینی در رتبه دوم و از لحاظ تولید پس از سیب زمینی و گوجه فرنگی در رتبه سوم اهمیت قرار دارد.

محمد فرید سپری افزود: با توجه به شرایط خاک و اقلیم مناسب، ۸۷ درصد سطح زیرکشت خیار در شهرستان‌های قروه، دهگلان و کامیاران و مابقی آن در سایر شهرستان تابعه قرار دارد.

وی یادآور شد: وزارت جهاد کشاورزی هر ساله برای هر محصول با عنایت به مصرف سرانه و نیاز به صنعت داخلی و توجه به صادرات، برنامه‌ریزی کشوری را تنظیم و ابلاغ می کند که در کردستان سالانه حدود۲ هزار و ۲۰۰ تا۲ هزار و ۵۰۰ هکتار خیار کشت می‌شود.

سپری با بیان اینکه با توجه به کشش بازار و کسب و کار فعال آن بیشتر این محصول به تامین خیار برای صنعت فرآوری خیارشور معطوف شده است.

اختلاف قیمت 60 برابری فضای حقیقی و مجازی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: در سال زراعی جاری به دلیل تشدید تحریم‌های ظالمانه و نوسانات ارزی، بذر هیبرید مورد نیاز در بازار آزاد نسبت به سال گذشته افزایش یافته بود که با پیگیری انجام یافت یک هزار و ۵۳۵ کیلوگرم بذر گواهی‌شده از قرار هر کیلوگرم ۶ میلیون ریال حدود ۸۵ درصد زیر قیمت بازار آزاد بین پنج هزار و ۷۰۰ بهره بردار شهرستان‌های قروه، دهگلان، کامیاران و مریوان توزیع شد.

سپری تاکید کرد: این مهم نقش بسزایی در کاهش هزینه تولید داشته چرا که حدود ۶۰ درصد بذر مورد نیاز برنامه ابلاغی استان را تامین کرده است.

وی گفت: همچنین در سال زراعی گذشته به دلیل کاهش ارزش ریال در مقابل دلار و عدم وضع تعرفه بر واردات توسط اقلیم کردستان، بازار خوبی بر فروش خیار حاکم بود که همین مساله انگیزه کشاورزان را برای کشت خیار در سال زراعی جاری افزایش داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: در پروانه بهره‌برداری منابع آبی کشاورزان قید شده که الگوی کشت باید رعایت شود و یکی از موارد آن اختصاص حداکثر ۲۰ درصد از سطح مزرعه به سبزی و صیفی است که در بسیاری از موارد ‌چاه‌داران به این مهم توجه نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: با عنایت به پیشنهاد لایحه «قانون الگوی کشت» توسط دولت، امید است با الزامات مد نظر، رعایت الگوی کشت هدفمند شود و در جهت کاهش قیمت تمام‌شده با تولید بیشتر و به خصوص کاهش مصرف آب، توسعه کشت نشایی خیار به صورت توپی(گلدانی) در سطح هفت هکتار از مزارع استان کشت شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی کردستان گفت: برای کاهش مصرف آب و استفاده بهینه از این نعمت خدادادی بیش از ۹۱ درصد سطح زیر کشت خیار استان و ۱۰۰ درصد شهرستان‌های قروه و دهگلان با استفاده از اعتبارات بلاعوض و یا یارانه‌دار به صورت سیستم نوین تحت فشار (نوار تیپ) آبیاری می شود که در هر هکتار بیش از ۴۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی می شود.

وی گفت: با توجه به عمده رقم تولیدی هبیرید صنعتی جهت تولید خیار شور؛ باید در وضعیت قلمی برداشت شود که در این حالت بین ۱۹ هزار و ۵۰۰ تا ۲۱ هزار ریال به خریداران فروخته می‌شود که عدد معقولی در فروش است.

سپری افزود: اتحادیه شرکت‌های تعاونی تولید کردستان نیز برای حمایت از تولیدکنندگان نسبت به عقد قرارداد اولیه به میزان ۲ هزار تن با یک شرکت کرده اولین محموله با قیمت بیش از ارزش روز بازار از کشاورزان خریداری و راهی کارخانه شده است.

۳۰۳۴/۹۱۰۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کردستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل