مهم ترین نکاتی که در خرید کوله کوهنوردی باید بدانید (1)


مهم ترین نکاتی که در خرید کوله کوهنوردی باید بدانید (1)

انتخاب کوله مناسب از جمله مهم ترین بخش های ورزش کوهنوردی است. 

طرفداری- الان مثل هر چیز دیگری، انتخاب کوله مناسب هم می تواند از بین ده ها و صدها گزینه صورت گیرد و همین می تواند باعث دردسر شود، اما در این مطلب 15 نکته در خصوص انتخاب کوله پشتی مناسب برایتان آماده کردیم تا براساس شرایط و نیازتان خرید کنید.

سایز کوله پشتی

کوله پشتی ها سایزهای مختلفی دارند. در جدول زیر، انواع مختلف آنها را شرح داده ایم:

میزان سفر سایز کوله (لیتر) مورد استفاده تصویر
یک روزه 20-30 صعود به ارتفاعات پایین به همراه دوستان برای تفریح و ورزش آماتور مهم ترین نکاتی که در خرید کوله کوهنوردی باید بدانید (1)
یک تا سه روزه 35-50 کمپ آخر هفته با پیاده روی طولانی در مسیرهای مختلف مهم ترین نکاتی که در خرید کوله کوهنوردی باید بدانید (1)
سه تا پنج روزه 50-70 سفرهای چند روزه به مناطق دوردست و اقامت های طولانی مهم ترین نکاتی که در خرید کوله کوهنوردی باید بدانید (1)
پنج روزه و بیشتر 70+ طولانی ترین و سخت ترین انواع کوهنوردی به مرتفع ترین کوه های دنیا مهم ترین نکاتی که در خرید کوله کوهنوردی باید بدانید (1)

سایز بالاتنه

معمولا در خرید کوهنوردی کسی به سایز بالاتنه (ناحیه زیر گردن تا بالای باسن) اهمیتی نمی دهد. در واقع هیچ وقت برای خرید لباس سایز بالاتنه توجهی نمی شود، ولی خیلی مهم است. هنگام استفاده از کوله پشتی، تمام نقاط پشت تان باید در شرایط ایده آل قرار داشته باشند تا اذیت نشوید. توصیه می شود خانم ها از کوله پشتی های مخصوص خانم ها استفاده کنند. اندام بدن خانم ها و آقایان متفاوت است و اگرچه خانم ها در استفاده از کوله پشتی آقایان شاید مشکلی نداشته باشند، ولی بهتر است گزینه ایده آل تری برگزینند. راهنمای سایز مناسب کوله پشتی برای سایزهای مختلف بالاتنه را در جدول پایین می بینید:
L M S XS
60+ سانتی متر بین 51 تا 60 سانتی متر بین 45 تا 51 سانتی متر تا 45 سانتی متر
گفتنی است اندازه خیلی دقیق در این باره لازم نیست، چون بسیاری از کوله پشتی ها کاملا قابل تنظیم هستند.

سایز کمر

تقریبا همه تولیدکنندگان کوله پشتی هایی تولید می کنند که دارای بندهای کمری قابل تنظیم هستند. تهیه کوله پشتی مناسب خانم ها یا کودکان در این باره هم مهم است.

فریم کوله پشتی

وقتی به فریم کوله پشتی ها می رسیم، دو نوع فریم داریم: درونی و بیرونی. شاید با پیشرفت تکنولوژی تولید کوله پشتی، خیلی ها فکر کنند دلیلی برای استفاده از فریم های بیرونی نیست، ولی شاید این طور نباشد. مثلا پارچه ای وجود ندارد که ضمن ضدآب بودن، تنفس را هم راحت کند و استفاده از محصولات ضدآب با فریم بیرونی می تواند خیال تان را از این بایت راحت کند. فریم بیرونی اجازه می دهد وسایل بیشتری حمل کنید در حالی که دیگری طوری طراحی شده که حس کنید بخشی از بدن تان است. در هر حال استفاده از هر کدام از اینا منافع و مضراتی دارد.

مهم ترین نکاتی که در خرید کوله کوهنوردی باید بدانید (1)

کوله های فریم داخلی، ظاهر جمع و جورتری دارند و وقتی وسایل درون شان به درستی چیده شود، حس راحتی و تعادل خوبی دارید. تعادل موقع سفرهای طولانی و طاقت فرسا بسیار مهم است و چند لحظه از دست دادن آن می تواند منجر به مصدومیت هم بشود.

این مدل کوله ها همچنین بهتر روی کمر سوار می شود و جای مانور بیشتری دارد. در کوه ها و مسیرهای مختلف، مسلما به قدرت حرکت و مانور قابل توجهی نیاز دارید. پس می توان گفت راحتی آنها بیشتر از فریم های خارجی است و مانور حرکتی بیشتری می دهد و برای کوهنوردی های طولانی بهتر هستند. از طرف دیگر، چون این کوله ها دقیقا به پشت تان چسبیده، باعث تعریق بیشتر هم می شود.

از طرف دیگر کوله پشتی های فریم دار معمولا ارزان تر هستند و برای حمل تجهیزات سنگین تر در مسافت بیشتر، مناسب ترند که باعث برهم خوردن تعادل هم نمی شوند. مثلا شکارچی ها که موقع برگشت وزن قابل توجهی گوشت باید برگردانند، بهتر است از این نوع کوله ها استفاده کنند و در نتیجه کوله پشتی های فریم دار، برایشان مناسب تر است. این مدل کوله ها معمولا جیب های زیاد و به دردبخوری دارند تا تمام تجهیزات را در خود جای دهند و در نتیجه دسترسی به آیتم های کوله موقع ضرورت را راحت تر می کنند. کوله های فریم داخلی بیرون از خودشان فقط یکی دو جیب دارند که پیدا کردن وسایل را سخت تر می کند.

در استفاده از کوله های فریم خارجی، فاصله ای بین پشت تان و کوله وجود دارد. این فاصله اجازه می دهد نفس بکشید و لازم نباشد هر چند ساعت یک بار تی شرت عوض کنید. البته باید مواظب باشید این کوله های بزرگ به شاخ و برگ درختان، تخته سنگ ها و دیگر چیزهای موجود در طبیعت، گیر نکنند.

ویژگی کوله پشتی کوله پشتی فریم داخلی کوله پشتی فریم خارجی
راحتی
ظرفیت
تناسب قیمت
تنفس راحت
تعادل
استقامت
جاداری
تناسب برای سفرهای کوتاه
تناسب برای سفرهای بلند
تناسب برای مسیرهای سخت
اگر بخواهیم خلاصه کنیم، اگر کوهنوردی کوتاه مدنظرتان است، از کوله فریم داخلی استفاده کنید. در این نوع سفرها، راحت تر است و آن قدر طول نمی کشد که تفاوت چندانی حس کنید، ولی سفرهای آخر هفته یا چند روزه بهتر است با کوله های فریم خارجی انجام شود. از طرف دیگر، سفرهای خیلی طولانی بهتر است با کوله های فریم داخلی انجام شود.

کوله های فریم داخلی طوری طراحی شده اند که تقریبا همه وسایل تان را باید در جیب مرکزی بزرگ آن جا دهید و خب پیش می آید که از پایین آن چیزی لازم داشته باشید. این به خاطر آن است که کوله کاملا به پشت تان بچسبد و حمل آن راحت تر شود؛ چیزی در کوله های فریم خارجی برقرار نیست و به خاطر جیب های زیاد، ممکن است کوله به سمت های مختلف کشیده شود. کوله های فریم داخلی بیشترین نوع کوله ها را شامل می شوند و بیشترین استفاده را هم دارند.

راحتی در استفاده از کوله پشتی

در کنار تمامی فاکتورها، راحتی مهم ترین مساله در استفاده از کوله پشتی است. وقتی برنامه سفرتان را ریختید، تجهیزات را گرفتید، کوله تان را پرکردید و روی دوش تان سوار کردید، فقط یک سوال مهم است: راحتید؟ این به خاطر آن است که تمام نقدها، تناسب قیمت ها، تخفیف ها، رنگ ها و ویژگی های نوآورانه نمی تواند یک کوله پشتی غیر راحت را تغییر دهد. سوالاتی که باید در این باره بپرسید، این ها است:

در پایین کمرم چطور قرار می گیرد؟ آیا این کوله شانه هایتان را پایین می کشد؟ آیا با بند کوله در اطراف بدن تان حس راحتی دارید؟ آیا تعداد بندهای کوله پشتی آن قدر کافی است که از خم شدن بدن تان جلوگیری کند؟

کوله تان چه سبک باشد و چه سنگین، نباید وقتی روی دوش تان است، از این طرف به آن طرف برود. باید ثابت و محکم سر جایش بماند.

سایر فاکتورهایی که باید در خرید کوله مدنظر بگیرید

تناسب با نیاز: چقدر وزن با خودتان قرار است حمل کنید؟ آیا کوله به اندازه کافی جیب و کیسه دارد؟ آیا جایی قرار است کوهنوردی کنید که ممکن است کوله تان پاره شود؟ کاربرد: آیا در تاریکی و در صورت خاموش شدن چراغ قوه تان، می توانید وسایل تان را از درون کوله پیدا کنید؟ لوله آب: آیا کوله تان لوله آب داخلی دارد یا باید قمقمه داشته باشید؟ وزن: وزن کوله چقدر است؟ بسیاری از کوله ها همانند دوچرخه ها، با سبک ترین پارچه ها تولید می شوند. الان دیگر روزگار کوله های سنگین گذشته است. وزن حداقلی کوله: بعضی کوله ها در حالت خالی 5 کیلو وزن دارند، ولی در بعضی کوله ها این وزن به 4 کیلو هم رسیده است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | اولین تصاویر از حمله پهپادی نیروهای امنیتی به خودرو تروریست‌ها