هجوم ییلاق نشینان به بستر و حریم رود‌های تهران


هجوم ییلاق نشینان به بستر و حریم رود‌های تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران: شرایط مطلوب آب و هوایی مناطق شمالی تهران سبب هجوم ییلاق نشینان برای ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها شده است

آقای سیدحسن رضوی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ با اشاره به وجود رودخانه‌های متعدد در تهران بخصوص در کوهپایه‌های شمالی این کلان شهر افزود: در دو دهه گذشته و بخصوص در ۵ سال گذشته میزان هجوم ییلاق نشینان برای ساخت و ساز در بستر رودخانه‌های تهران شدت یافته است و ارزش افزوده املاک در این کلان شهر، سبب وجود آمار غیر قابل مقایسه با دیگر کلان شهر‌ها شده است.
وی ناهماهنگی موجود بین مجموعه ادارات شهر تهران را عامل این شرایط دانست و گفت: شورای عالی امنیت ملی از سال ۷۸ ضوابط و شرایط خاصی برای دو روخانه جاجرود و کرج که تأمین کننده عمده آب تهران هستند، مصوب کرد که براساس آن تحت هیچ شرایطی، در حریم کمی و کیفی رودخانه‌های تهران امکان ساخت و ساز وجود ندارد.
رضوی با بیان اینکه با وجود ممنوعیت ۲۰ ساله در سرشاخه‌های رودخانه‌های کرج و جاجرود تجاوز به حریم رودخانه اتفاق افتاده است، ادامه داد: ناهماهنگی در مجموعه منابع طبیعی، بخشداری ها، دهیاری ها، ثبت اسناد و دیگر ادارات ذیربط و ذینفع اتفاق افتاده است که البته طبق آخرین تصمیمات استانی و ملی، باید تمام تجاوزات به حریم و بستر رودخانه‌های استان تهران بر اساس احکام قضائی رفع شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه برخورد با متجاوزان به حریم رودخانه‌های تهران در ۳ سال گذشته شدت یافته است، گفت: در سال ۹۷ بیش از ۹۰ هکتار از اراضی در مکان‌های مختلف آزاد شده است که این رقم در ۳ ماهه سال ۹۸، ۱۳ هکتار بوده است و البته تا پایان سال باید تا ۱۰۰ هکتار دیگر از این اراضی، رفع تصرف شود.
وی بیشترین عملیات اجرایی را در سرشاخه‌های رودخانه جاجرود (آهار و رودخانه کن) دانست و گفت: مجموعه تصرفات حریم رودخانه کرج که از زیردست سد امیرکبیر محاسبه می‌شود تا شهرستان‌های جنوبی شهر تهران از جمله بهارستان و اسلامشهر شناسایی شده و با گرفتن رأی قضائی تخریب خواهد شد.
رضوی با بیان اینکه ۳ برابر اقداماتی که در ۳ سال گذشته انجام شده است همچنان باید رفع تصرف شود، گفت: این کار با همکاری شهرداری‌ها و سایر ادارات از جمله محیط زیست باید انجام شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با اشاره به اینکه بیشتر تجاوز به حریم بستر رودخانه مربوط به خانه‌های ییلاقی است، افزود: حدود ۲۰۰ حکم قضائی ما را سیلاب عملیاتی و تخریب کرده است که بیشتر آن در حاشیه رودخانه جاجرود و سرشاخه‌های آن است.
وی با بیان اینکه مجوز ساخت و ساز خانه‌ها را بخشداری‌ها صادر کرده اند، گفت: اگر بخشداران به ما کمک کنند می‌توانیم بسیاری از دخل و تصرف‌های اتفاق افتاده را از بین ببریم.
رضوی تعداد حکم تخریب گرفته شده در ۳ ماه ابتدایی امسال را ۲۰۶ حکم دانست و گفت: سال گذشته ۵۸۶ حکم تخریب دریافت کرده ایم که ۳۷۸ حکم آن اجرا شد و ۲۳۸ حکم دیگر آن امسال عملیاتی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه تاکنون ۱۰۴ حکم عملیاتی شده است، گفت: گشت‌های بازرسی ما مانع از احیای دوباره مناطق تخریب شده خواهند شد البته در این مسیر از ظرفیت مردم برای جلوگیری از این نوع تخلف استفاده شده است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون مشخصات هزار کیلومتر از بستر رودخانه‌های تهران در سامانه کاداس سازمان ثبت اسناد ثبت شده است، ادامه داد: طبق توافق انجام شده با این سازمان امسال هم حداقل به اندازه سال گذشته حریم و بستر رودخانه‌های تهران وارد کاداس خواهد شد که به صورت خودکار اگر شخصی به دنبال صدور پروانه و مجوز برای ساخت و ساز در بستر رودخانه باشد در همان درخواست اولیه مانع از صدور مجوز شویم.
رضوی با اشاره به اینکه تاکنون یک ششم مشخصات حریم رودخانه‌های تهران در سامانه کاداس سازمان ثبت اسناد استان تهران ثبت شده است، گفت: پنج ششم باقی مانده از این حریم و بسترها، در طول یک برنامه ۳ ساله وارد سامانه کاداس خواهد شد.

خطر فرونشست در دشت‌های تهران
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران از پیگیری معاون اجرایی رئیس جمهور در خصوص موضوعات مرتبط با فرونشست خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، آقای سید حسن رضوی با بیان این مطلب گفت: شرکت آب منطقه‌ای تهران، پیش‌تر با اعمال مدیریت حوزه‌ای، ​ وظیفه تامین آب استان‌های تهران، سمنان، البرز، قزوین، قم و مرکزی را برعهده داشت و در راستای مباحث حاکمیتی منابع آب، چارچوب‌های مورد نظر وزارت نیرو خیلی بهتر انجام می‌شد.
وی اضافه کرد: با توجه به چالش‌های بخش آب به منظور کاهش معضلات این بخش لازم است مجددا مدیریت حوزه‌ای منابع آب در کشور حاکم شود و اکنون زمان این موضوع فرا رسیده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران شرایط منابع آب زیرزمینی این استان را بسیار نامطلوب توصیف کرد و گفت: با توجه به شرایط حاکم در استان تهران، حتی با اجرای طرح‌های تامین آب، از سال ۱۴۰۰ فشار بر سفره آب‌های زیرزمینی بیشتر می‌شود علاوه بر آن اجرای شبکه فاضلاب نیز تاثیر به سزایی در کاهش پتانسیل آبدهی چاه‌ها داشته است.
وی با اشاره به اینکه فرونشست در استان تهران به یک موضوع جدی تبدیل شده است، افزود: شرایط به گونه‌ای شده که برخی مناطق تهران در مخاطره قرار گرفته است تا جایی که رئیس جمهور از طریق معاون اجرایی خود پیگیر این موضوع است.
آقای رضوی گفت: طرح‌های تامین آب استان تهران حدود ۶ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تامین این رقم در مدت زمان کوتاه کار بسیار دشواری است.
وی اضافه کرد: شرایط باید به نحوی مهیا شود که به سمت احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی پیش برویم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


داروهای غیر آنتی‌بیوتیک باکتری‌ها را از بین می‌برند