پیام پهپادی جدید یمنی ها به متجاوزان


پیام پهپادی جدید یمنی ها به متجاوزان

تهران – ایرنا – رسانه های یمنی دیروز (شنبه) گزارش دادند که 10 فروند پهپاد نیروهای یمنی در پاسخ به تجاوزهای مکرر ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان، بزرگ ترین مخزن و میدان نفتی و پالایشگاه نفتی الشیبه وابسته به شرکت ملی نفت سعودی (آرامکو) را در شرق این کشور و در نزدیکی مرز امارات هدف حمله  قرار دادند.

به گزارش شبکه خبری المسیره، "یحیی سریع" سخنگوی نیروهای مسلح یمن دیروز (شنبه) اعلام کرد که پهپادهای کمیته های مردمی و ارتش این کشور میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در شرق عربستان هدف حمله قرار دادند.

میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه بزرگ ترین مخزن نفتی عربستان با ظرفیت یک میلیارد بشکه نفت است که حدود یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر با صعده فاصله دارد و هدف قرار گرفتن و خسارت دیدن آن موجب نگرانی سعودی ها و حامیان غربی آنها شده و عملا هشداری جدی به مقامات سعودی و امارات است.

سریع خطاب به تمام شرکت ها و شهروندان عربستانی برای در امان ماندن از حملات نیروهای یمنی تاکید کرد: از شهروندان عربستان می خواهیم به کلی از مواضع و نقاط حیاتی عربستان دور شوند.

عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصار الله یمن نیز عصر دیروز پس از حمله پهپادی نیروهای یمنی به پالایشگاه و میدان نفتی الشیبه در هشداری به مقامات امارات گفت: حمله به پالایشگاه نفتی الشیبه بزرگ ترین عملیات پهپادی نیروهای انصارالله از آغاز جنگ یمن علیه دشمن بوده که انجام این عملیات نشان می دهد، مواضع امارات نیز در تیررس قرار دارد.

رهبرانصارالله با تاکید بر اینکه ادامه حملات دشمن باعث می شود که نیروهای یمنی قدرت دفاعی خود را توسعه دهند، افزود: عربستان باید درک کند در صورتی که بخواهد به جنگش علیه یمن ادامه دهد، این مردم عربستان هستند که از این جنگ متضرر می شوند.

یگان پهپادی یمن در سه ماه گذشته، ۵۰ عملیات علیه مقرهای نظامی، پایگاه‌ها و تأسیسات عربستان انجام داده که از جمله ۱۶ مورد آن به فرودگاه أبها، ۱۴ مورد به فرودگاه جیزان، ۱۱ مورد به فرودگاه نجران و ۹ مورد نیز به پایگاه خمیس مشیط بوده است و با وجود استقرار سامانه های مختلف پیشرفته غربی در عربستان برای مقابله با این حملات تاکنون اقدامات آنان بدون مشکل ادامه داشته است.

همچنین فقط در ماه جولای (تیر)، ۲۳ عملیات توسط یگان پهپادی نیروهای یمنی انجام شده که ۱۸ مورد آن با موشک «قاصف ۲» به فرودگاه‌ها و مراکز نظامی عربستان بوده است.

حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز سه شنبه ۲۲ مرداد ماه جاری در دیدار یک هیات از سوی انصار الله یمن با ایشان با تاکید بر اینکه دشمنان مردم یمن به نتیجه نخواهند رسید، فرمودند: سعودی‌ها و اماراتی‌ ها و حامیان آنها مرتکب جنایات بزرگی در یمن شده‌اند و قطعاً به نتیجه نخواهند رسید؛ آنها به‌ دنبال تجزیه یمن هستند که باید با قدرت مقابل این توطئه ایستاد و از یمنِ یکپارچه، متحد و با تمامیت ارضی حمایت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این دیدار با تمجید از ایمان، ایستادگی، هوشمندی و روحیه جهادی مردم یمن در برابر یک تجاوز وحشیانه و گسترده، تأکید کردند: هر ملت مؤمنی که به خدای متعال ایمان و به وعده الهی اعتقاد داشته باشد، قطعاً پیروز خواهد شد و بر همین اساس بدون شک پیروزی با ملت مظلوم و مجاهد یمن خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با اشاره به جنایات سعودی‌ ها و همراهان آنها در یمن بویژه در روز عید قربان، افزودند: آنچه در یمن می‌گذرد، واقعیت دنیای امروز و مدعیان حقوق بشر است.

ایشان در ادامه حفظ یکپارچگی یمن با توجه به عقاید دینی و قومیت‌های مختلف این کشور را نیازمند گفت وگوهای یمنی – یمنی دانستند.

بیش از چهار سال از تجاوز ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان به یمن می گذرد و این ائتلاف نه تنها نتیجه ای جز کشتار مردم بی دفاع این کشور نگرفته، بلکه هر روز در باتلاق یمن فرو رفته است، به طوری که هم اکنون امارات و عربستان با هدف در آمدن آبرومندانه از این باتلاق تلاش گسترده ای را برای خروج از یمن آغاز کرده اند.

در هفته های اخیر خبرهای مختلفی درباره خروج بخشی از نیروهای امارات از یمن منتشر شده که دلیل آن شکست های پی در پی ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان در تجاوز به یمن می باشد و روزنامه روسیا الیوم نیز از احتمال خروج عربستان از یمن خبر می دهد.

هرچند هنوز خروج نیروهای متجاوز اماراتی از یمن به طور رسمی اعلام نشده، اما به نوشته چندی پیش روزنامه لبنانی "الاخبار" به نظر می‌رسد حاکمان ابوظبی پس از آنکه "آتش به داخل خانه‌ هایشان رسیده" تصمیمی راهبردی گرفته‌ اند و برای دور کردن این آتش، دست به دامن تهران و مسکو شده‌اند.

شواهد نشان می دهد شرایط منطقه به نحوی پیش رفته که دو کشور متجاوز عربستان و امارات به دنبال خروج از بحران یمن هستند که در این بین ابوظبی تلاش خود را در این زمینه آغاز کرده است.

دیگر از دلایل مهم تغییر رویکرد مقامات اماراتی در موضوع یمن، تقویت قدرت موشکی و پهپادی نیروهای یمنی می باشد؛ در یکسال اخیر رزمندگان یمنی بارها با پهپادهای مجهز و دوربرد خود خطوط لوله نفت و چندین پایگاه نظامی عربستان را هدف قرار داده اند و به اماراتی ها نیز پیام دادند که منتظر اقدام مشابه باشید، پیامی که لرزه به اندام مقامات متجاوز اماراتی انداخته که حمله روز گذشته پهپادهای یمنی به میدان نفتی الشیبه در نزدیکی مرز عربستان – امارات این موضوع را پررنگ تر کرد.

به اعتقاد تحلیلگران و کارشناسان مسایل منطقه، مقامات اماراتی به خوبی می دانند که اگر ادامه جنگ یمن به ابوظبی یا دبی و یا یکی دیگر از امیرنشین های امارات برسد، همانگونه که به خطوط لوله نفت، پالایشگاه ها و پایگاه های هوایی دوردست عربستان رسیده، شرایط برای اماراتی ها انفجار آمیز خواهد بود.

در صورت کشیده شدن حملات به امارات شاید یک هفته نیز طول نکشد که بسیاری از شرکت های بین المللی دفاتر خود را از امارات خارج کنند که این امر موجب خسارت های غیرقابل جبران برای اماراتی ها خواهد شد و امارات را به چهل سال پیش بازگرداند و بهتر است مقامات ابوظبی قبل از آن که پهپادها یا موشک های یمنی به کشورشان برسد به سرعت تصمیم درست و سریعی برای خروج از یمن بگیرند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاست خارجی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج