تحقق مردم سالاری دینی با همکاری دستگاه‌ها


رئیس سازمان بسیج مستضعفین بر بهره‌مندی از ظرفیت‌های سایر دستگاه‌ها برای تحقق مردم سالاری دینی تأکید کرد

تحقق مردم سالاری دینی با همکاری دستگاه‌هابه گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ سردار غلامرضا سلیمانی در آیین انعقاد تفاهم نامه مشرک با مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به لزوم تحقق بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی گفت: ما توانستیم پنجمین دهه انقلاب را با افتخار آغاز کنیم که بیانیه رهبری نیز در این رابطه بر حضور مردم و سازمان یافته جوانان برای پیشرفت نظام و انقلاب تاکید داشتند.
وی افزود: چهل سال عمر پر برکت انقلاب کارنامه‌های درخشانی دارد و در این بین باید به کم و کاستی‌هایی نیز توجه می‌کنیم بر همین اساس باید از ظرفیت‌های مردمی بیشتر استفاده شود.
سردار سلیمانی بیان کرد: مجلس شورای اسلامی عصاره مردم است و اگر سازمان بسیج در کنار مجلس قرار بگیرد می‌توان سرعت تحقق برنامه‌ها را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: در درون کشور ۸۰ میلیون نفر عضو بسیج هستند و از نظر ما هر کس به دنبال موفقیت روز افزون کشور و میهن است در قالب تفکر بسیجی قرار دارد. سازمان بسیج هم تلاش می‌کند تحقق برنامه‌های نظام را به واسطه سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها تسریع بخشد.
رئیس سازمان بسیج عنوان کرد: این همکاری با مجلس را به فال نیک می‌گیریم تا با سایر سازمان‌های کشور نیز وارد همکاری شویم. بسیج در همکاری با سایر دستگاه‌های کشور از جمله قوه قضاییه در پیشگیری از جرایم و فساد‌های اقتصادی می‌تواند کمک کند. در واقع سازمان بسیج در عرض دستگاهی قرار نمی‌گیرد و در طول ماموریت‌های آن‌ها عمل می‌کند.
وی افزود: ما در استان‌ها از مجمع بسیج استانی بهره‌مند هستیم که یک پارلمان مردمی محسوب می‌شود و با فعال کردن کارگروه‌های تخصصی راهکار‌های مفید را ارائه می‌کنند.
همچنین امروز این امکان در سازمان بسیج وجود دارد که با روش‌های فناوری رسانه می‌توان با دورترین ارکان بسیج در سراسر کشور ارتباط برقرار کرد. بر همین اساس شبکه شبا از دستاورد‌های فناوری رسانه‌ای است که سازمان بسیج از آن بهره‌مند شده است.
سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: از نگاه خوب رئیس مجلس و همه نمایندگان در تعامل و پشتیبانی بسیج سنگ تمام می‌گذارند، تشکر می‌کنم. امیدوارم در سایه این همکاری‌ها برای مردم عزیز و انقلاب اسلامی در پنجمین دهه انقلاب گام‌های مستحکم‌تر برداریم.
وی تصریح کرد: خودمان در بسیج هر برنامه‌ای که به صورت مردمی برگزار می‌شود کیفیت آن برنامه‌ها اعجازبرانگیز می‌شود و مردم به زیبایی اهداف و ماموریت‌ها را محقق می‌کنند.
رئیس سازمان بسیج عنوان کرد:در بحث محرومیت زدایی نیز مشارکت مردمی ضامن اتفاق‌های بزرگ شد. بر همین اساس هر دستگاهی برای موفقیت باید از مشارکت‌های مردمی خارج از تشریفات بهره‌مند باشد.
وی گفت: در مناطق سیل زده ۱۱ هزار و پانصد مسکن بازسازی و ساخته شد که در تحقق آن شاهد مشرک معجزه آسای مردم بودیم و انعقاد تفاهم با مرکز پژوهش‌های مجلس می‌تواند در بهره مندی از ظرفیت‌های مردمی نقش بسزایی داشته باشد.
جلالی؛ رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس
بسیج، موفق‌ترین نهاد انقلابی
آقای کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی امروز در مراسم امضای تفاهم‌نامه میان این مرکز و سازمان بسیج مستضعفین که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: بسیج همیشه در حساس‌ترین موقعیت‌ها ارزش‌های انقلاب اسلامی را حفظ کرده است.
وی افزود: می‌توان ادعا کرد که بسیج موفق‌ترین نهاد انقلابی در عرصه‌های گوناگون است؛ چرا که همواره خود را از شائبه‌های سیاسی دور نگه داشته است.
جلالی گفت: بسیج یکی از نهاد‌های برآمده از متن انقلاب اسلامی است، در واقع بسیج تفکر بزرگی است که شاید گنجاندن آن در قالب یک سازمان ممکن نباشد.
رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نگاهی که به بسیج وجود دارد، نگرشی راهبردی است که در پرتو انقلاب اسلامی به وجود آمده است.
دوری از تفکر بسیجی، علت مشکلات کشور
آقای کاظم جلالی در آیین انعقاد تفاهم‌نامه مشرک با سازمان بسیج مستضعفین گفت: سازمان بسیج برآمده از یک تفکر است که گنجاندن آن در قالب یک سازمان دشوار است. امام خمینی (ره) همواره بسیج را یک تفکر می‌دانست که شجره طیبه است و حتی امام در اواخر عمرشان فرمان تاسیس بسیج دانشجویی را دادند. ایشان بربعد تفکری این نهاد تاکید داشتند.
وی افزود: بسیج یک نگاه تفکری است که در پرتوی انقلاب اسلامی تشکیل شد و امام با تشکیل بسیج تفکر اتقلاب را حفظ و حراست کردند.
آقای جلالی با توجه به مشکلات موجود در کشور گفت: در دوران دفاع مقدس شاهد نهادینه شدن تفکر بسیج بودیم و مشکلات امروز ما در کشور ناشی از دوری از تفکر بسیجی است و نهاد بسیج در طول انقلاب در حساس‌ترین موقعیت‌ها از نظام اسلامی پاسداری کرد.
وی افزود: امروز هم امام خامنه‌ای تبیین کردند که بسیج چه ماموریت هاییی دارد و بسیج به عنوان یک نهاد مردمی است که موفق ظاهر شده است و موفقیت بسیج یعنی موفقیت مردم و تحقق مردم سالاری دینی و همه ما وام دار بسیج هستیم و اگر توفیق حضور در بسیج را ندارم، اما تفکر بسیجی را دوست دارم.
رئیس مرکز کمیسیون‌های مجلس در ادامه گفت: مجلس بر آن شد تا از ظرفیت‌های متقابل سازمان بسبج و مجلس استفاده شود و بر همین اساس مقرر شد تا یک همکاری جدی محقق شود و باید با توجه به گام دوم انقلاب اسلامی و رهنمود‌های رهبری در تحقق این گام با همکاری سازمان بسیج به موفقیت برسیم.
وی در پایان افزود: مرکز پژوهش‌های مجلس یکی از نهاد‌های سالم کشور است که در آن جوانان متخصص و متعهد مشغول کار هستند و در خردادماه سال گذشته رهبری به مرکز پژوهش مدال افتخار دادند و از سوی ایشان مورد تعریف و تمجید قرار گرفتیم و امیدواریم این همکاری با بسبج یک همکاری مفید و طولانی مدت باشد.
لزوم پشتیبانی از ماموریت‎ها و خدمات علمی پژوهشی بسیج
تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان بسیج مستضعفین و مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی امضا و بر لزوم پشتیبانی از ماموریت‎های بسیج و خدمات علمی پژوهشی آن تأکید شد.
متن تفاهم‌نامه همکاری مشترک سازمان بسیج مستضعفین و مرکز پژوهش‎های مجلس شورای اسلامی به این شرح است:
هدف از انعقاد این تفاهمنامه همکاری متقابل و پشتیبانی حقوقی و تقنینی از ماموریت‎های بسیج و خدمات علمی_پژوهشی، با استفاده از همه امکانات طرفین؛ اعم از توانمندی‌های علمی، نیروی انسانی، فنی، اطلاعاتی، تجربه، تخصصی است.
مدت این تفاهم نامه ۵ سال است.
دو طرف در این زمینه‌ها همکاری می‌کنند:
- همکاری پژوهشی، آموزشی، توسعه‎ای و راهبردی در زمینه‎های دفاعی و امنیتی، فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، علمی، حقوقی و قضایی با اولویت موضوع‌های: اقتصاد مقاومتی، خدمات جهادی و محرومیت زدایی، امنیت پایدار، مبارزه با مفاسد و کمک به مدیریت بحران
- فراهم کردن بستر‌های لازم برای رفع موانع قانونی و اجرایی تحقق بسیج ده‎ها میلیونی
- ارائه خدمات مشاوره‎ای، نظارتی و مشارکت در اجرای پژوهش‎های مورد علاقه طرفین
- تبادل نتایج طرح‎های پژوهشی و گزارش‎های کارشناسی تهیه شده
- فراهم کردن دسترسی کارشناسان به منابع کتابخانه‎ای، گزارش‎ها، پژوهش‌ها و امکانات نرم افزاری مورد توافق
- هدایت طرح‌های تحقیقاتی محققان در راستای شناسایی مسائل و مشکلات و ارائه برنامه‌ها و راهکار‌های لازم
- توسعه و بهبود فعالیت‌های آموزشی
- تهیه و آموزش نرم افزار‌ها و بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز طرفین
- اجرای پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی مورد نظر به سفارش هریک از طرفین
دو طرف زمینه‌های لارم برای توسعه و اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه را فراهم می‌آورند.
این تفاهمنامه در ۴ ماده و ۱۳ بند در ۲ نسخه با متن یکسان تنظیم و به امضا طرفین رسیده که هر کدام حکم واحد دارند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بهترین و زیباترین شعر درباره جشن خودکار برای کلاس سوم و چهارم ابتدایی