کتاب ابوسعید ابوالخیر به نویسندگی پژوهشگر اهل تربت حیدریه منتشر شد


کتاب  ابوسعید ابوالخیر  به نویسندگی پژوهشگر اهل تربت حیدریه منتشر شد

تربت حیدریه- ایرنا- کتاب ابوسعید ابوالخیر و مهنه به نویسندگی مرتضی شبان محقق و پژوهشگر اهل تربت حیدریه منتشر شد.

به گزارش ایرنا، نویسنده این کتاب در معرفی شخصیت ابوسعید ابوالخیر گفته است: وی عارف شوریده و صوفی وارسته قرن چهارم و پنجم هجری قمری بود که جایگاه ویژه‌ ای در تاریخ تصوف و عرفان دارد و کتاب "اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید" که به وسیله محمد بن منور در باره او نگاشته شده از افتخارات میراث ادب فارسی قلمداد می شود.
مرتضی شبان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با وجودی که کتاب‌ های بسیار در باب شیخ ابوسعید به رشته تحریر در آمده، اما یکی از اصلی ترین مسایل زندگی او یعنی زادگاه و موطنش در هاله ای از ابهام قرار داشت و من در این نوشته از این منظر به موضوع پرداخته ام.
وی گفت: هرچند اسناد و مآخذ به صراحت زادگاه این شخصبت وارسته را مهنه معرفی کرده اند اما در این که مقصود کدام مهنه است، اختلاف نظر وجود دارد.

وی افزود: گروهی از محققان به روستای مهنه از توابع شهرستان تربت حیدریه توجه دارند و گروهی دیگر زادگاه او را مانه ترکمنستان می دانند که در گذشته مهنه بوده و به تدریج به مانه امروزی تغییر نام یافته است.
شبان اظهار داشت: هر چند تعداد کسانی که زادگاه ابوسعید ابوالخیر را مانه ترکمنستان می‌ دانند بیشتر است، اما حاصل مطالعات من بر این گواه است که زادگاه وی مهنه شهرستان مه ولات در استان خراسان رضوی است که زمانی جزو شهرستان تربت حیدریه بوده است.
وی با بیان اینکه ابوسعید فضل الله بن ابوالخیر شخصیت برجسته تصوف ایران روز یکشنبه یکم محرم سال ۳۵۷ هجری قمری دیده به جهان گشود گفت: لقب او فضل الله و فرزند ابوالخیر و پدرش از بزرگان مهنه بود لذا ملقب به بابو که از القاب رایج خراسان در آن روزگار بود، می باشد.
وی افزود: دوران کودکی ابوسعید در مهنه گذشت و تعالیم اولیه و قرائت قرآن را نزد ابومحمد عنازی فرا گرفت و پس از آن در حدود ۱۲ سالگی برای تحصیل علوم رایج آن دوره به مرو که از مراکز مهم و اصلی فراگیری علوم بود، عزیمت کرد و از محضر استادانی چون ابوعبدالله خضری، ابوبکر قفال مروزی و دیگر استادان، علم فقه و سایر علوم ظاهری را آموخت.
شبان در بخش دیگری از کتاب خود در خصوص ابعاد شخصیت ابوسعید می گوید: سعی بوسعید بر آن بود که اگر آدمی بتواند بر نفس خود که مظهر خودخواهی ها و خوی های ناپسند است، فایق آید گام اصلی را در راه حق و کسب سعادت معنوی برداشته و این خود مهمترین اصل تصوف بود زیرا بشر به این طریق قادر است بدی ها را از خویش دور و خود را تصفیه کند تا منش انسان در او قوت بگیرد.
این محقق گفت: ابوسعید پس از عمری سیر و سلوک در انفس، تهذیب و تزکیه نفس، بعد از هزار ماه یعنی هشتاد و سه سال و چهار ماه زندگی، روز پنجشنبه چهارم ماه شعبان سال ۴۴۰ هجری قمری در گذشت.
مرتضی شبان نویسنده کتاب ابو سعید ابوالخیر، متولد خرداد سال 1342 در دهنو تلخی از توابع شهرستان زاوه است.
وی کارشناس ارشد تاریخ بوده و سابقه تدریس در مدارس و مراکز تربیت معلم و دوره های ضمن خدمت فرهنگیان تربت حیدریه را دارد.
شبان اکنون مسئول روابط عمومی شهرداری تربت حیدریه و مدیر بافت تاریخی این شهرستان می باشد.

۷۰۷۹/ ۶۱۲۱/6053


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب کلاس اول دبستان