کشت بادام‌زمینی در شاهین‌دژ تجربه شد


کشت بادام‌زمینی در شاهین‌دژ تجربه شد

مهاباد- ایرنا- مدیر جهادکشاورزی شاهین‌دژ گفت: نخستین مزرعه بادام‌زمینی این شهرستان به مساحت 2 هکتار از وضعیتی مطلوبی برخوردار است.

سعید خدایی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اولین کشت بادام زمینی با مساحت 2 هکتار در روستای «چوپلوجه» اوایل اردیبهشت کشت شده و هم اکنون در مرحله رشد و جوانه زنی قرار دارد و به عنوان نخستین تجربه کشت این محصول بسیار موفق است.

وی ادامه داد: میانگین کشت بادام زمینی در این مزارع ۲ تُن در هر هکتار برآورد شده است و زمان برداشت محصول از ۲۰ شهریور آغاز می شود.

خدایی اظهار داشت: کشت این محصول به کشاورزانی که حاصلحیزی زمین‌ها زراعی آن‌ها در سطح پائینی است اجازه می‌دهد که با خیال آسوده از برداشت قابل قبول این زارعت را در زمین‌های خود بکارند.

وی با اشاره به اینکه بادام زمینی جزو محصولاتی با ارزش افزوده بالاست که توسعه کشت آن می‌تواند به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در منطقه کمک قابل توجهی کند، بیان کرد: این محصول از لحاظ فنی و تخصصی در تناوب با غلات قرار گرفته و به اصلاح و بهبود حاصلخیزی خاک نیز کمک قابل توجهی می‌کند.

مدیر جهاد کشاورزی شاهین‌دژ گفت: دانه بادام زمینی دارای ۳۰ تا ۴۵ درصد روغن و ۲۵ درصد پروتئین بوده و این گیاه باعث تثبیت ازت هوا در خاک می‌شود، بنابراین کشت این محصول به حاصلخیزی خاک کمک کرده و درآمد خوبی نیز برای کشاورزان دارد.

وی توسعه مکانیزاسیون و افزایش صنایع تبدیلی را از راهکارهای موثر در ارتقای کمی و کیفی تولید این محصول دانست و افزود: کشت مکانیزه بادام زمینی بخاطر کاهش هزینه‌ها، استفاده مناسب از زمین، سهولت کار و بهره‌وری مناسب از اهمیت بالایی برخوردار است.

شاهین‌دژ در مجموع دارای ۹۰ هزار هکتار زمین زراعی و باغی است که از این مقدار ۲۵ هزار هکتار به صورت آبی کشت می شود.

۹۹۰۳/ ۳۰۲۰

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم/ لحظه واژگونی خودروی بن‌گویر با عبور از چراغ قرمز