پویش گرم کتاب، کتابخوانی را به خیابان ها می آورد


پویش گرم کتاب، کتابخوانی را به خیابان ها می آورد

اصفهان - ایرنا - معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با اشاره به برگزاری پویش گرم کتاب گفت: این راهبرد با هدف نهادینه کردن کتابخوانی در جامعه به ویژه کودکان و نوجوانان تلاش می کند کتابخوانی را به خیابان ها می آورد.

منیرالسادات سجادیان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : یکی از مشکلات ‌فرهنگی امروز جامعه پایین بودن سرانه کتاب و مطالعه است.

سرانه مطالعه در استان و کشور به گفته کارشناسان شایسته مردم با فرهنگ ایران نیست و اکنون این شاخص در این استان بین سه تا ۱۸ دقیقه در روز است.

مجموع فضای مفید کتابخانه ای در استان اصفهان ۱۳۰ هزار مترمربع است که اکنون به ازای هر یکصد نفر در استان پنج میلیون نفری اصفهان، ۲،۵ مترمربع فضای کتابخانه ای وجود دارد.

وی ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان متولی غنی سازی اوقات فراغت کودکان و نوجوانان وظیفه دارد در زمینه فرهنگی سازی و زمینه سازی برای نهادینه کردن امر مطالعه در جامعه و به ویژه کودکان و نوجوانان به عنوان مخاطبان اصلی این کانون نقش آفرینی کند.
معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان با اشاره به برگزاری دومین سال اجرای طرح پویش گرم کتاب، خاطرنشان کرد: این پویش امسال در ۹ نقطه شهر اصفهان و چهار منطقه فریدون شهر اجرا می شود.
وی اظهارداشت: از آغاز اجرای این پویش از شانزدهم ماه تیر تاکنون ۹ برنامه در فضاهای عمومی مانند میدان استقلال خیابان امام خمینی (ره)، پارک ملت ملک شهر، پل مارنان، شهرک قدس خیابان گلستان، گذر فرهنگی چهارباغ، گذر فرهنگی ملک شهر، فرهنگسرای شهرداری در خیابان زینبیه با همکاری سازمان فرهنگی فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان اجرا کرده است.
وی خاطرنشان کرد : در این برنامه ها معرفی کتاب با روش‌های نو از جمله راه اندازی کتابخانه سیار، طراحی و نقاشی بر اساس مضمون یک کتاب، اجرای نمایش توسط کودکان بر اساس مضمون یک کتاب، پخش فیلم برای کودکان، مسابقه قصه گویی، طراحی کاردستی بر اساس مضمون یک کتاب و انجام بازی های محلی اجرا و فعالیتهای کتابخانه های کانون پرورش فکری و خدمات آن ها برای آحاد مردم تبیین خواهد شد.
معاون فرهنگی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان اصفهان اضافه کرد: شعار امسال این دوره از پویش گرم کتاب "آینده را باید ساخت می باشد" که با هدف توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه، افزایش سرانه امانت کتاب و مطالعه آن، غنی سازی اوقات فراغت اجرا می شود.
وی خاطرنشان کرد: تلاش می‌کنیم با ایجاد برنامه‌های متنوع فضایی متفاوت از کتابخانه ها را در سطح شهر برای گروه سنی کودک و نوجوان و علاقه مندان به کتاب و خانواده ایجاد کنیم.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اصفهان دارای ۶۱ مرکز مجهز به کتابخانه می باشد که از این تعداد ۵۶ مرکز ثابت، دو مرکز پستی و سه مرکز سیار روستایی است.

در استان اصفهان ۱۸۵ باب کتابخانه زیر نظر نهاد کتابخانه های عمومی کشور وجود دارد که بالغ بر ۴۰ باب از آن ها در مناطق محروم جای گرفتند که حدود ۶۰ درصد کتاب مورد نیاز را دارند و باید برای افزایش کتاب های آن ها تلاش کرد.

کتابخانه های استان ۳.۵ میلیون جلد کتاب در بخش های مختلف از جمله علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، هنری دارند.

/۷۱۳۴/۶۰۲۶/


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


آیپد ایر 2024 با ظاهری جدید و رنگ‌های جذاب رونمایی شد/ عکس