به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری برنا، در ابتدای این نشست، همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما با اشاره به شرایط برگزاری مجمع عمومی خانه سینما در تاریخ ۲۸ مرداد ماه و اعتراض بین صنوف گفت: در دوره دولت دوم محمود احمدی‌نژاد و بسته شدن خانه سینما، با همدلی و همیاری اهالی سینما خانه سینما بازگشایی شد. امیدواریم این خانه برای اهالی سینما بماند، سعی ما این است که با درس گرفتن از آن مشکلات جلوی رخ دادن مشکلات دیگر را بگیریم.

اسعدیان در ادامه گفت: در آن زمان هیچ‌کدام از صنوف سینما از نظر حقوقی قانونی نبودند و نیاز به ثبت داشتند و هیچ‌کدام پلاک ثبتی نداشتند و ما هرکاری را در سینما به اعتبار صنف انجام می‌دادیم. تنها راه نجات در آن زمان ثبت قانونی صنوف بود و با بررسی‌های انجام شده، مشخص شد جای اصناف در وزارت کار است. هویت صنفی ما زیر نظر وزات کار تعریف می‌شود و این یک قانون کشوری است اما هویت فرهنگی زیر نظر وزارت فرهنگ است.

وی افزود: این رأی‌گیری به هیات مدیره‌های بعدی خانه سینما هم تفهیم شد، اما متاسفانه این امر به کندی صورت گرفت. هیات مدیره فعلی تصمیم گرفت تا این روند تسریع بخشیده شود و به همه صنوف گفته شد اگر صنف آن‌ها ثبت نشود، ممکن است وارد مجمع عمومی نشوند. در جلسه‌های متعدد با روسای صنوف بر مصوبه موردنظر تاکید شد. برخی از صنوف مانند فیلمنامه‌نویسان و یا جلوه‌های بصری نمی‌توانند ثبت شوند و در حال حاضر تعدادی صنف مخالف ثبت قانونی هستند که از آن جمله می‌توان به انجمن آهنگسازان اشاره کرد که چند صنف نمی‌توانند جلوی این روند قانونی را بگیرند.

این کارگردان سینما ادامه داد: در یک سال و نیم گذشته هیات مدیره فعلی روی مصوبه موردنظر تاکید داشته و دارد. صنوفی که هنوز مرحله ثبت را پشت سرنگذاشته‌اند نمی‌توانند از لحاظ قانونی در مجمع حضور داشته باشند. اگر این مجمع برگزار نشود تخلف صورت می‌گیرد. هیأت مدیره فعلی ۲ دوره سه ماهه خود را پشت سرگذاشته و باید مجمع برگزار شود که ۲۱ صنف قانونی در آن حضور خواهند داشت.

اسعدیان در ادامه با اشاره به نامه گلایه‌آمیز روز گذشته شورایعالی تهیه‌کنندگان گفت: به دوستان شورایعالی تهیه‌کنندگان نیز توضیح داده‌ایم. در این حوزه تهیه‌کنندگی ۴ تشکل وجود دارد که ثبت وزارت کار شده‌اند اما شورایعالی هنوز ثبت وزارت کار نشده و تهیه‌کنندگان سینما ذیل یکی از این ۴ تشکل می‌توانند در مجمع حضور داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی «طلا و مس» در ادامه اظهار داشت: با وزارت ارشاد در این زمینه صحبت کرده‌ایم و هیچ کار غیرقانونی صورت نمی‌گیرد در عین اینکه صنوفی که ثبت قانونی نشده‌اند هم از خانه سینما کنار گذاشته نشده‌اند. متاسفانه حواشی بسیاری برای خانه سینما ایجاد شده که همه آن‌ها شیطنت برخی از رسانه‌هاست. الان ۳ هفته است در برنامه هفت صداوسیما صحبت‌هایی درباره خانه سینما مطرح می‌شود که ما اعتراض خود را در این باره ارائه کرده‌ و خواسته‌ایم ما نیز در این برنامه حضور داشته باشیم.

وی افزود: ۳۵ درصد از بودجه خانه سینما صرف خرج رفاهی شده است. ما هنوز دوره شمقدری را فراموش نکرده‌ایم و عجیب است که سایت منتصب به شمقدری، امروز دلسوز خانه سینما شده‌ است. فراموش نکرده‌ام که فرحبخش آن زمان در تلویزیون درباره خانه سینما چه می‌گفت. اعضای هیات مدیره خانه سینما حق جلسه می‌گیرند که امسال این حق‌ جلسه ۱۸۰ هزار تومان بوده و این بزرگترین هزینه ما است. مگر بودجه ۶ میلیاردی خانه سینما جای اختلاس دارد؟ ما به دنبال وحدت خانه سینما هستیم.

رییس هیات مدیره خانه سینما در ادامه و در پاسخ به خبرنگار مهر مبنی براینکه در چنین شرایطی خانه سینما دچار دوپارگی شده و برگزاری مجمع عمومی می‌تواند مشکلاتی را به همراه داشته باشد، گفت: ما در دو راهی قرار گرفته‌ایم؛ یا برگزاری قانونی مجمع، یا برگزاری مجمعی که همه حضور داشته باشند حتی اگر قانونی نباشد. ما بی شک راه حل قانونی را انتخاب می‌کنیم. ما باید نگران خانه سینما باشیم که هستیم و امروز جلسه‌ای با روسای صنوف خانه سینما برگزار می کنیم.

وی در ادامه درباره حقوق مدیرعامل خانه سینما نیز توضیح داد: منوچهر شاهسواری به‌عنوان مدیرعامل خانه سینما ماهیانه ۵ میلیون تومان حقوق می‌گیرد. بودجه جشن امسال خانه سینما نیز با تدابیری که مازیار میری مدیر اجرایی جشن اندیشیده است، کمتر از ۵۰۰ میلیون تومان خواهد بود که نسبت به جشن گذشته هزینه بسیار کمتری محسوب می‌شود.

رئیس هیات مدیره خانه سینما در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ما از جهت قوانین کار، زیر نظر وزارت کار و از نظر هنری پاسخگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستیم، توضیح داد: اگر صنوف روزی به قدرت کامل و بلوغ برسند که بتوانند از خانه سینما جدا شوند و با پول اعضا سرپا بیاستند، بسیار عالی است، اما امروز صنوف سینمای ایران با کمک مالی سرپا هستند.

کارگردان مجموعه تلویزیونی لحظه گرگ و میش افزود: مجمع عمومی خانه سینما تنها جمعی است که می‌تواند تصمیم بگیرد هیات مدیره فعلی باقی بماند یا خیر. در ضمن برای مجمع عمومی داشتن پروانه وزارت کار اصل است. اعضایی که پروانه وزارت کار دارند می توانند در مجمع حضور داشته باشند و بعداز آن کد شناسه ملی را هم دریافت کنند.

در ادامه این نشست، مرتضی رزاق‌کریمی یکی از اعضای هیات مدیره خانه سینما، گفت: این جلسه مهمی است و این آگاهی بخشی فضای آلوده را از بین می‌برد. ما دنبال وفاق و همدلی بیشتر اما قانونمند هستیم.

وی با بیان اینکه مسیر قانونمند شدن اصناف برعهده هیات مدیره‌های گذشته بوده است، افزود: ۶ جلسه با روسای صنوف داشته‌ایم و جلسات خوبی هم بوده تا همه نقطه نظرات را بشنویم. یکی از پیشنهادها این بود که برخی از صنوفی که امکان حضور در مجمع ندارند، می توانند با صنوف ثبت شده تعامل داشته باشند. این تصمیم برای حفظ منافع کلان سینما است. بسیاری از موارد باید داخل خانه بررسی شود و نباید به خارج از صنف کشیده شود.