بیماران دچار تشنج یک گام به بهبودی نزدیکتر می‌شوند


بیماران دچار تشنج یک گام به بهبودی نزدیکتر می‌شوند

شیراز - ایرنا- تغییر در فعالیت الکتریکی مغز عامل ایجاد تشنج است ، این تغییر ممکن است سبب بروز واکنش‌های شدید هیجانی شود یا هیچ نشانه‌ای نداشته باشد ، استادان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نوید آن را داده‌اند که با بکارگیری روش‌های جدید در نقشه برداری از مغز بیماران دچار تشنج را یک گام به بهبودی کامل نزدیک‌تر می‌کنند.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز روز شنبه در نشست خبری آیین آغاز به کار سومین مدرسه تابستانی علوم اعصاب در شیراز از راه اندازی سیستم مغزنگاری و نقشه بردای از مغز در آینده نزدیک خبر داد و گفت: با استفاده از این سیستم در بیمارانی که دچار تشنج هستند، انواع تشنج شناسایی و درمان بهتر و استفاده از داروی بهتر برای آنان انجام می شود.

دکتر یونس قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر در مرکز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز دو عضو هیات علمی پژوهشی فعالیت دارند افزود: هشت عضو هیات علمی آموزشی دانشگاه از گروه های مختلف علوم پایه، نوروسرجری و نورولوژی بالینی نیز با مرکز علوم اعصاب دانشگاه همکاری دارند.

وی اضافه کرد: یکی از علومی که در حال حاضر در کنار علوم بیوتکنولوژی، نانوتکنولوژی و فناوری اطلاعات در دنیا به آن توجه زیادی می شود، علوم اعصاب است و بودجه حمایت‌ی بسیار خوبی در دنیا به حوزه علوم شناختی اختصاص یافته که تاثیر بسیاری بر سلامت و علوم شناختی دارد و زیربنایی برای بسیاری از کارهای کاربردی و بالینی شده است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: مغز یکی از شگفتی های خلقت است که بشر با موضوع علوم اعصاب به آن ورود کرده است و علوم اعصاب کانال ورودی برای شناخت بیشتر از مغز است تا بتوانیم اطلاعات بیشتری از مغز داشته باشیم؛ امروزه این اطلاعات در بعضی موارد به صورت کامل بالینی شده است، در شیراز نیز مانتیورینگ جراحی تومور و مانیتورینگ جراحی پارکینسون انجام می شود و اتفاقات خوبی در حوزه علوم شناختی انجام شده و می تواند کار درمان را روی بیماران علوم اعصاب به شکل بهتری انجام دهد.

دکتر قاسمی با اشاره به فراهم شدن زیرساخت های لازم برای تبدیل شدن به دانشگاه های نسل سوم و چهارم در مرکز علوم اعصاب شیراز، بیان کرد: این زیرساخت ها مرکز علوم اعصاب شیراز را به سمتی هدایت می کند که به عنوان دانشگاه نسل سه و چهار مطرح است؛ دانشگاه نسل سه دانشگاهی ست که می تواند کارآفرین باشد و این موضوع در مرکز علوم اعصاب در حال انجام است و کسانی که از این مرکز فارغ التحصیل می شوند، می توانند در آینده کارآفرین باشند.

او اضافه کرد: دانشگاه نسل چهار، دانشگاهی ست که می تواند مشکلات مردم در حوزه سلامت را برطرف کند و این دیدگاه نیز با رویکرد جدید در این مرکز در حال انجام است و زیرساخت هایی که در حوزه پژوهش ایجاد شده است به موضوع برطرف شدن مشکلات مردم، کمک می کند.

دکتر قاسمی با اشاره به حمایت دانشگاه و معاونت تحقیقات و فناوری دانشگاه از طرح های پژوهشی افزود: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز نگاه ویژه ای به علوم اعصاب وجود دارد و تلاش می شود تا کارها به صورت کاربردی انجام و نتایج آنها در جامعه مورد استفاده قرار گیرد، همچنین طرح های پژوهشی در دانشگاه تصویب شده تا با استفاده از حوزه پژوهش، گامی رو به جلو برای برطرف شدن مشکلات مردم برداشته شود.

بیماران دچار تشنج یک گام به بهبودی نزدیکتر می‌شوندنشست خبری آیین آغاز به کار سومین مدرسه تابستانی علوم اعصاب در شیراز

جراحی ‌های تومور و نخاع به شکل هفتگی در شیراز

رییس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این نشست از انجام هفتگی چهار تا پنج جراحی تومور و نخاع با بهره گیری از دستگاه های مانیتورینگ‌ مربوطه در این مرکز، خبر داد و گفت: در گذشته تومورهای مغزی بدون شناخت برداشته می ‌شد، اما امروز متخصصان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با مانیتورینگ، اقدام به جراحی تومورهای مغزی و پارکینسون کرده‌اند که باعث سرعت بخشیدن به امر درمان در حوزه علوم اعصاب، شده است.

دکتر مجیدرضا فرخی با اشاره به رونمایی از سیستم الکتروکورتیکوگرافی و مغزنگاری در آینده‌ نزدیک در مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دستیابی به این تکنولوژی و روش پیشرفته درمانی در شیراز را مهم برشمرد و افزود: این دستگاه در ماه‌های آینده در این مرکز علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رونمایی و آماده ارایه خدمات به بیماران می شود.

رئیس مرکز تحقیقات علوم اعصاب دانشگاه علوم پزشکی شیراز اضافه کرد: این سیستم برای بیماران دچار تشنج استفاده می شود، به طوری که بیماران دچار تشنج با مانیتورینگ، تحت درمان‌ های دقیق و موثر در زمینه ارایه دارو و دیگر روش ‌های پیشنهادی و تکمیلی قرار می‌ گیرند؛ در این روش، تفسیری که از این دستگاه به دست می ‌آید، اهمیت بسیاری دارد و پزشک را به سمت درمان دقیق تر، هدایت می کند.

سومین دوره مدرسه تابستانی با هدف ترویج و انتشار علم در حوزه علوم اعصاب با محوریت «تحریک مغزی» در شیراز از امروز بیست و ششم مرداد آغاز به کار کرد و تا بیست و هشتم مرداد ادامه دارد ، این دوره از مدرسه تابستانه با حضور ۳۰ شرکت کننده از ۱۰ دانشگاه کشور از جمله تهران، اصفهان، جهرم، فسا و اهواز برگزار شده و بررسی تحریک مغزی و نخاعی و کاربردهای آن در زمینه درمان و پژوهش، از مهمترین موضوعات ارایه شده در این دوره است.

۶۱۱۳

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...